KompoZer / Nvu » At få hjemmesiden online med Unoeuro

maikenjh

At få hjemmesiden online med Unoeuro

Indlægaf maikenjh » lør 28. aug 2010 13:50

Jeg håber ikke at det gør noget at jeg her spørger til at få min hjemmesiden online - men jeg ved ikke hvor jeg ellers skal lære det.

Nogle gange er det altså træls at have ambitioner om selv at lave en hjemmesiden, men at være forholdsvis IT dum!!!!
Jeg har nu betalt for hosting hos Unoeuro men er ved at være godt gal over at der ikke er en vejledning til dumpapper som mig :o)

Nå men Filezilla er installeret, og efter at have googlet mig frem til en tutorial har jeg fået overført mine 12 sider til mappen public_html, som Unoeuro siger man skal gøre (se vedhæftede screenshot). Men hvad så? Der er jo ikke noget på mit domænenavn nu (http://www.meitai.dk) - andet end at nu bruger den ikke min gamle bricksite side længere, men er hopper over på Unoeuro.

Mvh Maiken

Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 8.0; Windows NT 6.1; Trident/4.0; GTB6.5; SLCC2; .NET CLR 2.0.50727; .NET CLR 3.5.30729; .NET CLR 3.0.30729; Media Center PC 6.0; MALN)
Vedhæftede filer
Filezilla-screenshot.jpg

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Geografisk sted: København

Re: At få hjemmesiden online med Unoeuro

Indlægaf Jesper Kristensen » lør 28. aug 2010 14:10

Ved at kikke lidt på dit skærmbillede har jeg fundet en af dine sider:

http://www.meitai.dk/www/Bombay.html

Så jo, du har fået lagt dem op. Du har bare lagt det hele ind i en undermappe der hedder "www".

Desuden virker de fleste af dine links heller ikke. Men jeg vil næsten tro at de heller ikke virkede da du testede din side lokalt?

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør 28. aug 2010 14:47

Dine links har fået indsat tal, som blot skal fjernes, så burde linkene virke. Når du uploader det rigtige sted, så husk lige også at uploade filen default.css.
Mvh. Kim

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør 28. aug 2010 15:04

Lidt flere ting, som du skal have styr på. Det er egentlig små ting, men de kan have stor betydning:

Du bruger både store og små bogstaver i dine filnavne. Den slags kan give problemer, fordi de fleste servere skelner mellem store og små bogstaver. Der er således forskel på "index.html" og "Index.html". Du benytter også mellemrum i filnavne, hvilket også kan give problemer.

Tjek denne side med hensyn til bogstaverne, du kan måske også finde andre brugbare råd på siden:
http://kimludvigsen.dk/tips-internet-we ... #bogstaver

Når du laver en hjemmeside, så placer alle filerne i den samme mappe på din egen computer. Placer billederne i den pågældende mappe, inden du indsætter dem i siden. I øjeblikket er der forkert sti til alle dine billeder, fordi de er placeret i en anden mappe. De vil derfor ikke kunne ses, når siden er lagt op på serveren.

Det vil også være en god ide at bruge mere sigende navne til dine billeder, fx "overalls.jpg" i stedet for "img10.jpg". Det vil hjælpe på din placering i søgemaskinerne. Bemærk, at jeg skriver jpg - jeg går ud fra, at der er tale om fotografier, og så er formatet jpg normalt bedre at bruge end gif. Du kan selvfølgelig ikke nøjes med at omdøbe billederne, du skal gemme dem som jpg i dit billedbehandlingsprogram.

Jpg er normalt bedst til fotografier.
png er bedst til grafik med mange farver.
gif er også beregnet til grafik, men er et lidt ældre format, der understøtter færre farver end png, men som til gengæld er brugbart til animationer.
Mvh. Kim

maikenjh

Indlægaf maikenjh » søn 29. aug 2010 15:50

Mange tak for de mange gode råd. Jeg vil tjecke alt igennem for mellemrum osv. Jeg forstår dog stadig ikke hvorfor jeg ikke så meget som kan se min forside med manglende billeder, når jeg skriver domænet http://www.meitai.dk? Er det et problem at filerne ligger i en www undermappe jeg selv har lavet? Vedhæftet ses index siden, når jeg beder om at få den vist i browseren.

Mht. placering af billeder, så vil jeg rykke dem ind i samme mappe som de forskellige sider. Må jeg ikke lave en undermappe i denne mappe, så det ikke roder rundt med billeder sammen med siderne? Jeg tænker at jeg kan lave to mapper, en med billederne i normal størrelse og en med dem formindsket og så linke til dem bagefter. Puhha det er godt jeg snart går på barsel, alt det arbejde der skal laves. Men det er nu også lidt hyggeligt :o)

Mvh Maiken
Vedhæftede filer
Index-screenshot.jpg

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Geografisk sted: København

Indlægaf Jesper Kristensen » søn 29. aug 2010 16:05

Lad os bare tage en ene side du viser i dit billede.

Du har uploaded den til følgende adresse:
http://www.meitai.dk/www/Index.html
Som på din lokale computer hedder:
C:\Users\H&M\Documents\Maiken\Kreativ\Website\Skabeloner\affection\affection\Index.html

Nogle af de ting du mangler:

For det første har du glemt at uploade http://www.meitai.dk/www/default.css

Hvis du ikke uploader hele din side som du har lavet den, men kun uploader nogle få dele af den, vil du logisk nok kun se nogle dele af din side online. Du skal sørge for at uploade det hele for at kunne se det hele.

Desuden har du fejl i de fleste af dine billeder. Her fx et billede du bruger:

C:\Users\H&M\Documents\Maiken\Kreativ\Website\images\EvaogLeif\050.JPG

Men du har kun uploaded alt det der ligger under:

C:\Users\H&M\Documents\Maiken\Kreativ\Website\Skabeloner\affection\affection\

Hvilket vil sige at den mappe hvor alle dine billeder er i slet ikke er uploaded, hvilket er hvorfor du ikke kan se billederne.

Du er nødt til at flytte alle dine billeder ind i den mappe du vil uploade, og derefter rette din hjemmeside til så den bruger billederne fra deres nye placering i stedet for fra den gamle. Og så skal du uploade det hele igen.