KompoZer / Nvu » google analytics

flemmings

google analytics

Indlægaf flemmings » ons 10. nov 2010 00:04

Måske falder det her lidt uden for emnet, men jeg bruger Google Analytics for at se antal besøg på min hjemmeside og vil naturligvis gerne undgå mine egne besøg. Jeg kan oprette et filter, som udelader min IP-adresse, men ak! den skifter jo med mellemrum, og så er jeg lige vidt.

Jeg fandt her en alternativ løsning:
http://onlineminds.dk/2008/04/11/sadan- ... statistik/

men den gælder for Wordpress og i øvrigt forstår jeg ikke ret meget af den. Spørgsmålet er om der kan laves noget tilsvarende i forb. med Kompozer, så man undgår at tælle sine egne besøg.

Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 8.0; Windows NT 6.0; Trident/4.0; SLCC1; .NET CLR 2.0.50727; Media Center PC 5.0; .NET CLR 3.5.30729; .NET CLR 3.0.30729)

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: google analytics

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 10. nov 2010 05:00

Det kan du godt - det har ikke noget at gøre med det program, du bruger til at redigere siden, men med en funktion på serveren.

Koden tjekker kort sagt, om det er dig, der besøger siden. I så fald aktiveres Google Analytics ikke. Hvis det er andre end dig, aktiveres Google Analytics.

Men det betyder, at du skal bruge et serversidesprog, og at du dermed skal have filer, der ender på noget andet end html. Og det kræver, at du har en fast IP-adresse eller på anden måde kan tydeliggøre, hvem du er.

Så du skal først gøre op med dig selv, om du vil skifte fil-endelser. Det kan give problemer med bogmærker og i en periode også med søgetjenesternes indeksering af dine sider.

Hvis du vil skifte fil-endelser, skal du finde ud af, hvilket serversidesprog din webserver understøtter - typisk ASP eller PHP.
Hvis du har fast IP-adresse, så giv os den og fortæl, om du kan bruge ASP eller PHP, så kan vi lave en kode til dig, og give dig nærmere anvisninger på, hvordan du laver det.

Bemærk, at KompoZer ikke understøtter ASP, hvorfor koden skal rettes i hånden, og du vil få problemer hver gang siden åbnes i KompoZer. PHP kan derimod bruges uden problemer.
Mvh. Kim

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Geografisk sted: København

Indlægaf Jesper Kristensen » ons 10. nov 2010 17:12

Der er ingen grund til at skifte filendelser bare fordi man vil bruge et serverside programmeringssprog. Faktisk er det en dum ide, hvis serverside-sprogret eller andet af det bagvedlæggende serversetup kan læses ud fra url-adresserne.

Og desuden behøver du heller ikke noget serverside. Du kan fx sørge for at analytics-scriptet kun loades, hvis en bestemt cookie ikke er sat. Og så kan du bare sætte denne specielle cookie i din egen browser. Begge dele kan gøres med JavaScript.

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » ons 10. nov 2010 17:17

Her er en guide til hvordan du kan gøre det:

http://www.webanalysts.info/webanalytic ... z14tfFITIx

Du kan bare sætte opt-out knappen på en skjult side så det kun er dig selv der kan finde den.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 10. nov 2010 18:58

Cookie-løsningen er helt klart også en mulighed, som jeg ikke lige havde tænkt på - egentlig havde jeg tænkt på den, men som serverside, hvis der fx ikke bruges fast IP. Med JavaScript bliver det lidt nemmere i dette tilfælde.

Jesper Kristensen skrev: Der er ingen grund til at skifte filendelser bare fordi man vil bruge et serverside programmeringssprog.

Du tænker på at opsætte serveren til at fx acceptere PHP-kode i en HTML-fil? I så fald vil jeg advare kraftigt mod den mulighed.

Jeg brugte den metode, da jeg gik over til at bruge PHP, fordi jeg ikke ønskede at skulle ændre alle filnavne og skulle tage højde for bogmærker og indeksering. Det virkede som den nemmeste løsning.

Webhotellet lavede på et tidspunkt kort efter en ændring i deres opsætning, og det betød, at HTML-filerne ikke længere blev behandlet som PHP, men som almindelige HTML-filer. Resultatet af dette var, at siderne ikke blev vist, i stedet fik man tilbudt at downloade filen. Vel og mærke inklusive alle PHP-koder.

Nu havde jeg heldigvis ingen hemmelige ting liggende som fx adgangskoder til en database, ellers kunne enhver have overtaget min konto og slettet eller ændret efter deres forgodtbefindende.

Jesper Kristensen skrev: Faktisk er det en dum ide, hvis serverside-sprogret eller andet af det bagvedlæggende serversetup kan læses ud fra url-adresserne.

Jeg forstår ikke, hvad du mener med dette. Hvad skulle man kunne læse ud af url-adresserne?
Mvh. Kim

flemmings

Indlægaf flemmings » tors 11. nov 2010 00:14

Nu fandt jeg følgende løsningsforslag:
http://www.instantfundas.com/2009/01/ho ... -from.html

men dum som jeg er: hvordan laver man den omtalte (usynlige) side på sit website? Og hvordan finder man ud af, om man bruger den gamle urchin tracker eller den nye Ga.js tracker. Det er ren latin for mig!

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors 11. nov 2010 04:08

Den usynlige side laver du ved blot at lave en html-side med et navn som andre ikke kan gætte, som fx 578s.html og så skal du undlade at lave links til den side.

Du bruger sandsynligvis Ga.js - prøv at tjekke din kode til Google Analytics - i min står der bl.a.:
'.google-analytics.com/ga.js';

Så jeg bruger altså Ga.js.
Mvh. Kim

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » tors 11. nov 2010 09:52

Diskussionen af PHP-url'er er vidst lidt af sporet, da det ikke er relevant for spørgsmålet, men here goes alligevel. Det kan gøres på mange måder, fx ved at lade html-filer fortolke som php ved at ændre i .htaccess (det understøtter langt de fleste php-webhoteller) eller ved at gøre som vi gør på mozilladanmarks side, ved at kalde filerne index.php, eller ved at lade apache skjule filendelserne og kalde filerne navn.html.php. Problemet er ikke at lade andre vide hvilket serverside sprog man bruger, men snarere http://www.w3.org/Provider/Style/URI

flemmings

Indlægaf flemmings » tors 11. nov 2010 09:55

Jeg prøver din anvisning, Kim. I løbet af et par dage vil det vise sig, om Google Analytics undlader at tælle siderne.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors 11. nov 2010 10:13

Jesper Kristensen skrev: Det kan gøres på mange måder, fx ved at lade html-filer fortolke som php ved at ændre i .htaccess (det understøtter langt de fleste php-webhoteller)

Det var som nævnt det, der kiksede i mit tilfælde. Jeg søgte lidt på Google dengang, fordi jeg ikke vidste, hvad der var gået galt, og jeg fandt flere, der havde oplevet det samme. Jeg vil sige, at man ikke bør bruge den mulighed, medmindre man selv styrer webserveren (så man straks kan tjekke om alt virker, når man opdaterer/omkonfigurerer serveren), eller medmindre man hele tiden har tjek på sitet, så man fx ikke risikerer, at det er nede i ugevis, inden man opdager det.

Og man skal tænke sig ekstra godt om, hvis man har indhold i filerne, som ikke bør komme til andres kendskab.

Jesper Kristensen skrev: Problemet er ikke at lade andre vide hvilket serverside sprog man bruger, men snarere http://www.w3.org/Provider/Style/URI

Ok, jeg troede du mente, det kunne være et sikkerhedsmæssigt problem. Ovennævnte side burde de læse hos Forbrugerstyrelsen. Det er drønirriterende, at fordi de skifter linkmetode på serveren, så dør alle gamle links. De har lavet det nummer gentagne gange, endda med populære links som fx til Forbrugerombudsmandens spamsider.
Mvh. Kim

flemmings

Indlægaf flemmings » tirs 7. dec 2010 12:46

For en gangs skyld ikke et spørgsmål, men et lille tip:
Jeg kan ikke få cookie-metoden til at virke på min hjemmeside, men kun metoden med at fra-filtrere ens dynamiske IP-adresse.
Da jeg trods alt kun besøger siden, når der er ændringer og ikke selv vil tælles med i antallet af besøgende, har jeg føjet http://www.minip.dk/ til mine favoritter og omdøbt den til min dynamiske IP-adresse. Så er det nemt lige at tjekke, om adressen har ændret sig siden sidst og i så fald lave den om via Google Analytics filter-funktion, inden man går ind på sin egen side.
I øvrigt har min dynamiske IP-adresse nu været den samme i flere måneder.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs 7. dec 2010 15:00

Jeg er lige startet med at bruge Google Analytics, og jeg er endnu ikke stødt på filterfunktionen. Hvor finder jeg den?
Mvh. Kim

flemmings

Indlægaf flemmings » tirs 7. dec 2010 15:48

Når man har tilmeldt sig via http://www.google.com/analytics/ og har oprettet en sporing af et websted, står der Filteradministrator nederst til højre på siden. Der kan man sætte et filter, som udelukker ens egne besøg på webstedet. Tilsyneladende kan man lave et væld af diverse filtre. mvh. Flemming

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs 7. dec 2010 16:43

Så lykkedes det at finde det, tak!
Mvh. Kim