KompoZer / Nvu » Stilregel vises ikke

Claus B-C

Stilregel vises ikke

Indlægaf Claus B-C » søn 21. nov 2010 13:36

Jeg er ved at lære af 2. udgave af "Hjemmesider med KompoZer" og prøver at lave en stilregel som beskrevet i sidste afsnit på side 26, men det vil ikke lykkes for mig. Jeg fulgte vejledningen på side 22 og 23 (sidste spalte og første spalte). Mit mål var at kunne gøre enkelte ord i teksten røde.
Den stilregel, jeg laver, vises til venstre i css-editoren men ikke i rulle-menuen for klasser, så jeg kan ikke vælge den til fremhævet tekst
Jeg synes, at jeg har prøvet alt og må nu opgive.
Håber nogen kan hjælpe :)

Mvh Claus

Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 8.0; Windows NT 5.1; Trident/4.0; GTB6.6; .NET CLR 2.0.50727; .NET CLR 3.0.4506.2152; .NET CLR 3.5.30729; AskTB5.6)

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: Stilregel vises ikke

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn 21. nov 2010 15:58

Har du oprettet den som den rigtige slags stilregel (stil som skal tilføjes alle elementer i en klasse)? Tjek i css-editoren, om der er et punktum før navnet på stilreglen, altså fx ".roed"?

Hvis der ikke er et punktum, så omdøb stilen inde i css.editoren.

Hvis det ikke er der, fejlen ligger, så prøv at uploade en testside, så vi kan se koden. Så kan vi se, hvad der går galt.
Mvh. Kim

Claus B-C

Indlægaf Claus B-C » søn 21. nov 2010 16:40

Tak - nu virker det.
Problemet opstod vist for mig, fordi jeg først gik til den sorte pil ved siden af paletten for at vælge [Eksternt] i stedet for direkte til paletten.

Efter at have indsat billedet af katten undrede jeg mig over at skulle skrive både en sigende titel og en alternativ tekst (side 27, 1. spalte, 3. afsnit). Jeg kan ikke finde hverken titel eller tekst nogen steder.

For mig, som ikke har beskæftiget mig med at frestille hjemmeside før, er dit hæfte en vældig god introduktion. Tak for det og ikke mindst tak for din hjælpsomhed i dette forum.

Mvh Claus

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn 21. nov 2010 20:23

Claus B-C skrev: Efter at have indsat billedet af katten undrede jeg mig over at skulle skrive både en sigende titel og en alternativ tekst (side 27, 1. spalte, 3. afsnit). Jeg kan ikke finde hverken titel eller tekst nogen steder.

Når du klikker på knappen Billede i værktøjslinjen, skulle du meget gerne få åbnet en dialogboks til at vælge et billede. I dialogboksen finder du feltet Værktøjstip (også kaldet titel) og feltet Alternativ tekst, der er beregnet til en tekst, der vises, hvis billedet ikke kan vises.

Claus B-C skrev: For mig, som ikke har beskæftiget mig med at frestille hjemmeside før, er dit hæfte en vældig god introduktion. Tak for det og ikke mindst tak for din hjælpsomhed i dette forum.

Når nu du har konkrete henvisninger til KompoZer-hæftet i forbindelse med dine spørgsmål, ville det måske være bedre at spørge i mit forum i stedet:
http://kimludvigsen.dk/phpbb3/viewforum.php?f=2
Mvh. Kim