KompoZer / Nvu » Kompozer FTP forbindelse

SuZi

Kompozer FTP forbindelse

Indlægaf SuZi » lør 11. dec 2010 14:14

Da jeg er ny(begynder) som MAC bruger, og har opgivet Iweb, vil jeg forsøge med Kompozer, jeg harfør brugt Frontpage, jeg har fulgt vejledningen til opstart af Kompozer, men kan ikke få forbindelse til min server ftp.crusade.dk jeg har TDC webmore Webhotel Classic, så jeg burde kunne bruge Kompozer. Jeg har brugt de oplysninger jeg har fået af min udbyder om som virker på Frontpage og Iweb, men jeg kommer altså ikke igennem på Kompozer.
Vil meget gerne bruge Sitemanager, da jeg jo har en komplet hjemmeside, som "bare" skal vedligeholdes...

Tænker om det kan ha noget med prefix at gøre ?
er os usikker på om jeg kommer i den korrekte mappe /docs.

ER der een der kan hjælpe.. vil gerne bruge dette program, da det er på dansk og jeg kan købe mig til en manual..

Mozilla/5.0 (Macintosh; U; Intel Mac OS X 10_6_5; da-dk) AppleWebKit/533.19.4 (KHTML, like Gecko) Version/5.0.3 Safari/533.19.4

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: Kompozer FTP forbindelse

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør 11. dec 2010 16:02

KompoZer understøtter kun active mode til FTP-overførsler og kan derfor ikke bruges til dit webhotel.

Normalt ville jeg sige, at et program lider af en fejl eller mangel, hvis det mangler en vigtig funktion. Men i dette tilfælde er det TDC, der er nogle amatører. Jeg er ikke stødt på andre webhoteller end TDC's, der ikke understøtter active mode - som er det KompoZer bruger. Alle andre danske webhoteller, jeg er stødt på eller har hørt om, understøtter active mode.

Jeg er meget nysgerrig: er det et webhotel, du betaler for? I så fald er det simpelthen for ringe af TDC. Selv hvis det er gratis, er det stadig for ringe, men så har de sikkert bare ikke villet besvære sig med at opgradere deres gamle webhotel de sidste 10-15 år - ud over at bruge nye navne til det.

Du kan bruge et FTP-program som fx FileZilla, der også findes til Mac. Hvis jeg ikke tager meget fejl, kan FileZilla sættes op til at åbne bestemte filtyper i bestemte programmer, så du fx kan åbne en html-fil på serveren i KompoZer, men altså via FileZilla. Efter endt redigering vil FileZilla så spørge, om den nye udgave af filen skal overføres. Det er lidt mere besværligt, men det burde virke på den måde.

P.S. Jeg kan fuldt ud understøtte det med at købe en dansk manual :-)
Mvh. Kim

SuZi

Indlægaf SuZi » lør 11. dec 2010 17:17

Tak for svar Kim..

Ok jeg har bare læst at det kun var gratis web hotel hos TDC der ikke understøttede ACTIVE... og ja jeg betaler for mit webhotel...

Vil kigge på det du har anbefalet...

Tak for svar.

Susan

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør 11. dec 2010 17:41

Jeg må indrømme, jeg troede også det kun gjaldt for det gratis webhotel. Det lyder utroligt, at et betalingshotel ikke understøtter active mode.
Mvh. Kim

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Geografisk sted: København

Indlægaf Jesper Kristensen » søn 12. dec 2010 14:45

Nu ved jeg ikke om det har noget med FTP active/passive mode at gøre, men Kims første indlæg forvirrer mig en del. I en sætning skriver du at KompoZer kun understøtter passive mode, og i en anden sætning skriver du at KompoZer kun understøtter active mode. Ligeledes forvirring i TDC's ende.

Det mest normale er at anvende FTP passive mode, da active mode kun virker med en direkte internetforbindelse, og altså ikke på fx en almindelig ADSL-forbindelse.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn 12. dec 2010 15:21

Jeg fik skrevet forkert i den første sætning. Og også forkert, at det er den mest brugte overførselsmetode. Hermed rettet.

Jeg skal straks erkende, at jeg ikke just er FTP-ekspert, men active mode virker nu fint på en almindelig ADSL-forbindelse. Jeg har i hvert fald kunnet bruge KompoZer uden problemer til filoverførsel. Problemet er nok nærmere en firewall/router-problem, hvis active mode ikke virker på en ADSL-forbindelse.
Mvh. Kim

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » søn 12. dec 2010 15:58

Hvis forbindelsen bruger NAT (det vil sige at flere computere kan være på nettet samtidigt, selvom der kun er én offentlig IP) så kan man modtage indkomne TCP-forbindelser på det lokale net, med mindre det er opsat som port-forwarding i routerens NAT-indstillinger. I FTP active mode kræver det at klienten kan modtage en TCP-forbindelse, som serveren opretter, hvorimod i FTP passive mode opretter klienten alle TCP-forbindelserne. Nogle NATs kan dog forstå FTP og kan automatisk opsætte midlertidige port forwards på baggrund af FTP-indhold, men grundlæggende virker NAT på TCP.

Men vil det sige at KompoZer udelukkende understøtter active mode FTP? Det lyder meget skørt. Skulle man lave en FTP-klient uden at understøtte begge metoder, så ville det da være passive mode man ville understøtte først.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn 12. dec 2010 17:08

Du har meget mere styr på det tekniske omkring FTP end mig, jeg kan blot konstatere, at det for mig har virket fint med KompoZer på alle webhoteller, der understøtter active mode, og uden at jeg har skullet ændre noget i opsætningen. Jeg kan heller ikke mindes at have set spørgsmål fra andre, der har haft problemer med KompoZer på hoteller, der understøtter active mode.

Og ja, KompoZer understøtter kun active mode, fordi det er det eneste, der blev understøttet i den gamle Mozilla-kode, som editoren i sin tid blev bygget på. Jeg ved ikke, om nyere Mozilla-kode understøtter begge modes.
Mvh. Kim

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » søn 12. dec 2010 19:59

Det er nok fordi din ADSL-router har indbygget understøttelse af FTP.

Oprindeligt var active mode den eneste mode i FTP, og Mozillas FTP-kode er sikkert ret gammel, så det kan tænkes den oprindeligt var fra før passive mode blev introduceret, hvilket måske kan forklare hvorfor den ikke understøttes i de gamle versioner af Mozilla, som KompoZer bruger.

Suzi

Indlægaf Suzi » ons 15. dec 2010 15:51

Tak til jer begge..

Jeg har nu fået bekræftiget fra TDC WEBmore kunde support, at de understøtter Aktive Mode, og det samme gælder mit webhotel, og skal bruges ved overførsel, så nu er jeg lige vidt, det virker stadig ikke.

Jeg ved stadig ikke hvad jeg skal skrive i prefix feltet ?
og hvordan sikre jeg mig, at index lægger sig i /docs mappen ?

ER kommet så langt nu, at jeg snart opgiver andet end Frontpage (extension) og det VIRKER, vil installere bootcamp på min MAC, alene af den grund.

Susan

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 15. dec 2010 17:44

Jeg har lige et spørgsmål, som jeg burde have stillet for længe siden: Hvilken version af KompoZer bruger du? Du kan finde versionsnummeret ved at klikke på Hjælp => Om KompoZer.
Mvh. Kim

Suzi

Indlægaf Suzi » lør 18. dec 2010 14:06

Kim Ludvigsen skrev: Jeg har lige et spørgsmål, som jeg burde have stillet for længe siden: Hvilken version af KompoZer bruger du? Du kan finde versionsnummeret ved at klikke på Hjælp => Om KompoZer.

Det er denne her version:
version 0.8b3 (20100228)

Kan du forklare hvad der skal stå i feltet prefix?

Og hvad det mest almindelige i sikkerhed ? ved jeg skal bruge port 21.

Suzi

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør 18. dec 2010 22:40

Ok, jeg fik efterhånden en mistanke om, at det var betaen.

Så vidt jeg husker, er der problemer med sitemanageren i betaen - som for øvrigt vist ellers skulle understøtte både passive og active mode. Umiddelbart kan jeg kun få sitemanageren i betaen til at vise et lokalt site, ikke et site på en server.

Egentlig vil jeg anbefale 0.7.10, også fordi manualen er skrevet til den version, men eftersom du bruger Mac, bør du vist holde dig til betaen.

Jeg har ikke nogen løsning andet end at bruge et FTP-program i stedet.
Mvh. Kim

Suzi

Indlægaf Suzi » man 20. dec 2010 14:16

ØV da..

Men tak for indsatsen

Susan