KompoZer / Nvu » Flytte filer i KompoZer's sitemanager, er det muligt?

Preben Nielsen

Flytte filer i KompoZer's sitemanager, er det muligt?

Indlægaf Preben Nielsen » man 10. jan 2011 10:57

Er det muligt at flytte filer vha. KompoZer's sitemanager? Jeg kan hverken "slæbe" dem fra en placering til en anden eller lave cut/paste. Men måske der er et eller andet helt banalt jeg har overset?

Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 7.0; Windows NT 5.1; .NET CLR 2.0.50727; .NET CLR 3.0.4506.2152; .NET CLR 3.5.30729; Creative AutoUpdate v1.40.01)

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: Flytte filer i KompoZer's sitemanager, er det muligt?

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 10. jan 2011 12:33

Det er desværre ikke muligt at flytte filer med KompoZers sitemanager. Den er kun beregnet til at hente en HTML-side eller til at uploade en HTML-side og de tilhørende filer.

Bruge et FTP-program eller et netværkssted i din Windows.
Mvh. Kim

Preben Nielsen

Indlægaf Preben Nielsen » man 10. jan 2011 12:44

Tak for dit svar.

Så vidt jeg umiddelbart kan se handler den løsning du foreslår om ren kopiering, og så bliver diverse stier til links og billeder brudt. Jeg kunne så bruge min gamle Frontpage til flytning. Så længe jeg ikke åbner filerne med programmet, gør det jo ingen skade.

Mit behov er at kunne håndtere filerne lokalt, ikke på serveren. Jeg har ikke umiddelbart tænkt mig at upload skal foregå med KompoZer men med et decideret ftp-program, som jeg er godt tilfreds med.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 10. jan 2011 13:26

Preben Nielsen skrev: Så vidt jeg umiddelbart kan se handler den løsning du foreslår om ren kopiering, og så bliver diverse stier til links og billeder brudt.

Det vil sige, du vil samtidig med flytningen have ændret henvisningen i koden på de forskellige sider? Det kan Frontpage vel heller ikke gøre uden at åbne filerne?
Mvh. Kim

Preben Nielsen

Indlægaf Preben Nielsen » man 10. jan 2011 15:49

Ja, jeg vil have henvisningerne ændret når jeg flytter filerne, og jo, det sker i Frontpage helt automatisk uden at du behøver åbne filerne, hvilket er supersmart, hvis du fx laver en ny undermappe og flytter 50 sider, der hver for sig rummer fx 10 links. Uundværligt!

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 10. jan 2011 16:03

Jeg er enig i, at det er smart. Men Frontpage åbner altså filerne for at kunne ændre - omend det så sker i baggrunden og ikke i programvinduet.

Jeg kender ikke særlig meget til Frontpage, så jeg ved ikke, om programmet risikerer også at ændre andre koder samtidig, men det vil nok være en god ide lige at lave en backup på forhånd.
Mvh. Kim

Preben Nielsen

Indlægaf Preben Nielsen » man 10. jan 2011 18:23

Ja, jeg har bemærket, når jeg kopierer eller flytter en fil, så indsætter FP ind imellem nogle ekstra style koder. Jeg har ikke observeret noget konsekvent system ang. hvornår det foregår.
Jeg har ikke konstateret at de ekstra koder gør nogen egentlig forskel, men det er alligevel irriterende at programmet blander sig i mine koder.
Hvis jeg - for at bruge eksemplet fra før - manuelt skal rette 500 henvisninger fremfor at få det gjort automatisk, så vil jeg dog nok alligevel vælge FP-modellen og så manuelt slette de indsatte koder, som jeg efterhånden har luret hvor lægger sig. Men der må da findes et alternativ med det bedste fra begge verdener...

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 10. jan 2011 18:45

Der findes sikkert betalingsprogrammer, der kan klare opgaven, det er dog ikke noget jeg har tjek på.

Men hvorfor vil du egentlig flytte rundt på filerne? Jeg kan regne ud, at det har noget med overskuelighed at gøre, men kan du ikke nøjes med at placere fremtidige filer for sig?
Mvh. Kim

Preben Nielsen

Indlægaf Preben Nielsen » man 10. jan 2011 21:25

Kim Ludvigsen skrev: Men hvorfor vil du egentlig flytte rundt på filerne? Jeg kan regne ud, at det har noget med overskuelighed at gøre, men kan du ikke nøjes med at placere fremtidige filer for sig?
Jeg ved af erfaring at jeg ind imellem får behov for at oprette nye "grupper"/mapper, efterhånden som indholdet på mit site vokser, eller jeg finder mere hensigsmæssige måder at organisere filerne på. Det er aldrig til at forudse, at et stofområde, der til at begynde med fylder én fil, på et tidspunkt vokser til fx 50 filer og derfor med fordel kan grupperes for sig. Mit site var for 10 år siden ved start vel på 20 sider/filer. Nu er det på små 2000. Der har været brug for organisering undervejs i flere omgange, og det vil der givetvis også være fremover, idet udvidelsen fortsætter løbende.
Jeg er aktuelt ved at renovere sitet (brugte tidligere FP + manuel CSS) og er i forbindelse med renoveringen ved at vænne mig til nye procedurer og nye programmer, skriver nu manuel kode i Notepad++, vil gerne skrive tekst (altså når jeg ikke designer) i et program, hvor jeg ikke skal sidde og skrive inde imellem koderne. Her har jeg fundet frem til KompoZer, som ser fint ud (selv om det ændrer min placering af koderne, hvilket er lidt irriterende, men mig bekendt manipulerer det i modsætning til FP ikke koderne). Og så har jeg som nævnt brug for lokal organisering af filer ind imellem, altså ligesom Stifinder men med opdatering af henvisninger.

Jeg er også klar over, at der findes dyre betalingsprogrammer. Dreamweaver kan givetvis klare opgaven. Men nu er jeg faktisk blevet glad for den manuelle kodeskrivning, og når KompoZer kan bruges som skrivemaskine, så ser DW, som jeg har testet, for mig ud til at være overkill.
Jeg klarer mig nok med FP + efterfølgende kodesletning - men det er ikke så elegant - og jeg havde egentlig håbet på at slippe af med FP, blev egentlig overrasket over at KompoZer ikke kunne denne meget fundamentale ting. Så jeg er fremdeles modtagelig, hvis nogen kender til et program, der kan Stifinder-funktionen med opdatering af henvisninger og uden tilhørende kodemanipulation.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 10. jan 2011 22:04

Der blev desværre aldrig gjort særlig meget ud af sitemanageren i KompoZer, og den er også fejlbehæftet - helt klart KompoZers svageste punkt.

Ham, der har overtaget programmet, har haft planer om at forbedre sitemanageren, men det er meget længe siden, han sidst udsendte en opdatering til programmet. Ham der oprindeligt lavede programmet - dengang hed det NVU - arbejder nu på et helt nyt program, skrevet fra bunden. Det hedder BlueGriffon.

Jeg har endnu ikke fået set nærmere på BlueGriffon, så jeg ved ikke, hvordan sitemanager-delen virker, men du kan jo prøve at tage et kig på det. Du kan hente en betaversion af det her:
http://bluegriffon.org/pages/Download
Mvh. Kim

Preben Nielsen

Indlægaf Preben Nielsen » man 10. jan 2011 23:12

Den er vist aktuelt lidt for beta. Jeg kunne i hvert fald ikke finde nogen sitemanager del. Der hvor der ifølge mit kig kunne være en mulighed (menupunktet View > Toolbars) er der dødt, dvs. ingen undermenupunter. Der skal vist ventes lidt endnu.
Tak for tippet. Jeg skal forsøge at huske at holde øje.