KompoZer / Nvu » Minus header .. <!DOCTYPE html PUBLIC "- ..

smarken

Minus header .. <!DOCTYPE html PUBLIC "- ..

Indlægaf smarken » man 25. apr 2011 06:01

Hej

Hvordan (kan man) slipper man for at kompozer indsætter

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<html><head>
etc.

i hver eneste fil man åbner ?

jeg har den sære ide at jeg laver min kode i små snippets og så loader dem med include i php ..
det giver så det problem at hvis jeg åbner en include-fil i kompozer så indsætter den ovenståend "crap" i min fil.
Det er temmelig træls når der er tale om en fil der loades langt nede i min overordnede kode.
Havde regnet med at "retain original.." ville klare det :
Billede

men det ser det ikke ud til...
Andre settings er
Billede

Er der en måde jeg kan slippe, så kompozer ikke piller når jeg har rodet i source ?

program-info
Kompozer 0.8b3 på OpenSuse 11.4 (64bit)
(desktop : IceWM)

Mozilla/5.0 (X11; Linux x86_64; rv:2.0.0) Gecko/20100101 Firefox/4.0

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: Minus header .. <!DOCTYPE html PUBLIC "- ..

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 25. apr 2011 08:10

Det skyldes, at KompoZer er en HTML-redigeringsprogram, og at programmet forventer, at du laver HTML-filer.

Det var meningen, at programmøren ville lave KompoZer mere PHP-venligt i den næste version, men det ser ud til at have meget lange udsigter, hvornår den næste version kommer.

Jeg ved ikke, om efterfølgeren, programmet BlueGriffon, er bedre til at håndtere PHP-kode. Men ellers kan du bruge et redigeringsprogram, der er beregnet til PHP-kode i stedet for et HTML-redigeringsprogram. Prøv at tage et kig på Geany.

Det er også meget mere praktisk, hvis du begynder at lave rigtige PHP-ting i stedet for bare små HTML-snippets.
Mvh. Kim

smarken

Indlægaf smarken » man 25. apr 2011 08:53

måske jeg spørger dumt.. men..

1. hvad er (var) da så idéen med "Retain Original Source Formatting" hvis ikke det betyder "fingrene ud af min sovs" ?

2. hvorfor promotes Kompozer på forsiden hvis
a. der findes en efterfølger og
b. kompozer (åbenbart) ikke vedligeholdes længere ?

mht mine "snippets" så er det vel altid smartere at inkludere php-kode hvor det er nødvendigt fremfor at generere det hele i php. Output fra php-parseren er jo alligevel "ren" html.
jeg ved godt der sikkert er mange der har sider med kun eet sæt <?php ?> tags, men for mig synes det at gå over åen efter brændte bagerbørn...

Iøvrigt er mit problem ikke inkluderingen af php koder, KUN at den (kompozer) reformattere alle sider med en html-header, uanset om jeg fjerner den i source eller ej.

smarken

Indlægaf smarken » man 25. apr 2011 09:34

btw tak for tippet om Geany som jeg bare kunne "point and click" installere..
Den kan jo også alt muligt andet end html/php. fx. C som jeg skal ha' opfrisket :P

Prøvede også BlueGriffon .. ubuntu versionen er måske infectet .. ihvertfald fik jeg et spil der hed noget med trackerball ..
-selvom det er ganske underholdende er det ganske uanvendeligt til hjemmesider :D

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 25. apr 2011 10:19

smarken skrev: 1. hvad er (var) da så idéen med "Retain Original Source Formatting" hvis ikke det betyder "fingrene ud af min sovs" ?

Det betyder det sådan set også (til dels), hvis du bare holder dig til den rette sovs. Problemet er, at du vil benytte KompoZer til en anden sovs, end den er beregnet til.

smarken skrev: 2. hvorfor promotes Kompozer på forsiden hvis
a. der findes en efterfølger og
b. kompozer (åbenbart) ikke vedligeholdes længere?

KompoZer er stadig ganske brugbar som HTML-editor med WYSIWYG.

Efterfølgeren er endnu ikke færdig, og jeg frygter, at det også vil være tilfældet, når den udsendes i en version 1.0.

KompoZer bygger på programmet Nvu, som aldrig blev færdiggjort. KompoZers programmør har så prøvet at rette op på fejl og mangler i Nvu. Efterfølgeren, i form af BlueGriffon, bliver lavet af samme programmør som lavede Nvu, og selvom han er rigtig god til at kode programmer, er han elendig til at lave og overholde en plan. Indtil videre ser det ud som om, han gentager sine fejl fra Nvu, hvilket er grunden til, at jeg er lidt forbeholden over for BlueGriffon.

smarken skrev: mht mine "snippets" så er det vel altid smartere at inkludere php-kode hvor det er nødvendigt fremfor at generere det hele i php. Output fra php-parseren er jo alligevel "ren" html.
jeg ved godt der sikkert er mange der har sider med kun eet sæt <?php ?> tags, men for mig synes det at gå over åen efter brændte bagerbørn...

Jeg kan ikke rigtigt følge dig her. Problemet er ikke antallet af PHP-snippets, men det at KompoZer slet ikke er beregnet til at redigere PHP-koder. Programmet tillader dog med visse begrænsninger, at man inkluderer PHP-koder og fx bruger inkluderede filer. Man skal blot redigere de inkluderede filer i et dertil beregnet program.

smarken skrev: Iøvrigt er mit problem ikke inkluderingen af php koder, KUN at den (kompozer) reformattere alle sider med en html-header, uanset om jeg fjerner den i source eller ej.

Det er sikkert ud fra en betragtning om, at en HTML-fil skal have en header. Og da KompoZer prøver at overholde standarderne, vil den indsætte en header, hvis brugeren "glemmer" det. Der har ikke været tænkt på andre sprog, som fx PHP, i den forbindelse. Det har så ændret sig senere, så programmøren havde planer om at bløde op på dette, men så fik han fast - betalt - arbejde, og siden har vi ikke fået nye versioner af KompoZer.
Mvh. Kim

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 25. apr 2011 10:30

smarken skrev: Prøvede også BlueGriffon .. ubuntu versionen er måske infectet .. ihvertfald fik jeg et spil der hed noget med trackerball ..

Hvordan har du installeret? Jeg får ikke noget ekstra med, når jeg henter tar-filen herfra:
http://bluegriffon.org/pages/Download
Mvh. Kim

smarken

Indlægaf smarken » man 25. apr 2011 10:40

http://bluegriffon.org/freshmeat/0.9.1/ ... 64-Install
ubuntu 10.10 64 (installer)

klikkede bare på filen i hentede filer.
Yast plejer så at finde ud af resten. den ville så først søge på nettet efter noget til at eksekvere med, hvilket jeg afbrød og prøvede direkte som "tillægsprodukt" i yast (som jo er den rette måde i Suse) ..

ved ikke lige hvad den har fået galt i halsen hvis det er fordi den (alligevel) har søgt på nettet ;-)

smarken

Indlægaf smarken » man 25. apr 2011 10:43

btw .. som "sagen" står nu bruger jeg nok bare geany som basis-editor og så kompozer til html design som jeg så kan lave cut and paste ind i geany

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 25. apr 2011 10:57

smarken skrev: btw .. som "sagen" står nu bruger jeg nok bare geany som basis-editor og så kompozer til html design som jeg så kan lave cut and paste ind i geany

Det er også den bedste løsning, og du bruger så også programmerne til det, de er beregnet til.

Jeg tog lige et kig på BlueGriffon (det var længe siden sidst), og det kan ikke bruges til PHP-filer. Programmøren har desuden gentaget sin fejl fra Nvu med ikke at tillade indsættelse af kode før headeren, hvilket ellers i nogle tilfælde kan være praktisk eller nødvendigt (fx når man bruger PHP til visse ting).
Mvh. Kim