KompoZer / Nvu » fjerne understreg ved link

HenrietteA

fjerne understreg ved link

Indlægaf HenrietteA » tors 5. maj 2011 14:53

Hej.

Jeg sidder og leger lidt med Kompozer og har købt den lille bog fra Libris. Jeg har oprettet flere forskellige stile til min hjemmeside, men alligevel kommer der understregning ved link - troede at en stil ville 'overdøve' enhver standard indstilling?? Hvordan fjerner jeg dem?
mvh Henriette

Mozilla/5.0 (Macintosh; Intel Mac OS X 10.6; rv:2.0) Gecko/20100101 Firefox/4.0

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: fjerne understreg ved link

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors 5. maj 2011 15:13

Du har åbenbart ikke fået oprettet den rigtige stil. Du skal oprette stilen
a
og du skal så ind på fanen "Tekst" og sætte flueben ud for "ingen" ovre til højre.
Mvh. Kim

HenrietteA

Indlægaf HenrietteA » tors 5. maj 2011 15:22

OK - det dér med fluebenet er på plads! og når jeg klikker på div. noksen (som ønskes udn understregninger) er der også skrevet et a i promt linien, men jeg er ikke helt sikker på, hvad du mener ?
mvh Henriette

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors 5. maj 2011 17:08

Er det kun i en enkelt boks, du vil undgå understregning?

Hvis det er alle links, der skal være uden understregning, skal du gøre som tidligere beskrevet.

Det vil sige, du skal oprette en ny stilregel i CSS-editoren. Opret en ny stilregel, hvor du skriver:
a
i feltet til reglens navn og klik på knappen Opret stil.
Herefter klikker du på fanen Tekst og sætter flueben ud for "ingen".

Jeg er lidt handicappet i øjeblikket, fordi jeg sidder med en engelsk version, så jeg kan ikke angive de helt rigtige menupunkter/indstillinger. Men du burde forhåbentlig gætte ud fra min beskrivelse. Ellers vend tilbage, så vil jeg finde en dansk version frem.
Mvh. Kim

HenrietteA

Indlægaf HenrietteA » tors 5. maj 2011 19:18

Hej Kim
- jeg gør altså, som du skriver her, emn det virker ikke :( kan der være en eller anden 'generel indstilling' eller andet, som jeg har overset?
jeg har både prøvet at påføre stilen før jeg laver link og efter - intetn resultat :(
håber lige at høre fra dig :)
mvh Henriette

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors 5. maj 2011 19:51

Om du laver stilen før eller efter, du laver linkene, har ingen betydning. Det vil virke på dem alle alligevel.

Når det ikke virker, kan det være fordi, du har en anden stilregel, der modvirker. Har du mulighed for at uploade en prøveside til et webhotel, så jeg kan se siden? Så er det nemmere at se, hvad der går galt.
Mvh. Kim

HenrietteA

Indlægaf HenrietteA » fre 6. maj 2011 10:31

Hej Kim
- så fandt jeg ud af det :) skulle bruge den 'skræddersyet a-link style', hvilket jeg overhovedet ikke havde forstået. Men jeg vender sikkert frygtelig tilbage med andre spørgsmål. Og lige vil jeg da gerne vide, hvordan man får sine styles med over til en ny side?
mvh Henriette

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre 6. maj 2011 10:58

Den nemmeste måde er at bruge den første side som skabelon. Dermed får du ikke kun stylene med over, men også selve grundopsætningen af siden, inklusive diverse bokse, menu osv.

Indlæs den første side - og klik straks på Filer => Gem som => angiv et nyt filnavn til siden. Når du skal gøre det straks, så er det for at undgå, at du kommer til at overskrive noget på den første side.

Efter at have "gemt som" kan du nu slette det, som ikke skal være på den nye side, typisk tekst og billeder, og så indsætte det ønskede i stedet.
Mvh. Kim

HenrietteA

Indlægaf HenrietteA » fre 6. maj 2011 11:08

OK :) lyder rimeligt.
Også lige en sideste ting (i denne omgang);
jeg skal lave en side med rimelig mange fotos med lidt tekst til -
vil du anbefale en tabel til at sætte ind i, eller en div.boks til hvert enkelt foto med fast position ? Jeg kan ikke lige gennemskue fordele/ulemper ved den ene eller anden metode :)
mvh Henriette

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre 6. maj 2011 11:47

Det bedste er normalt at lade billederne "flyde", så vil de automatist tilpasse sig den tilgængelige plads. Hvis der skal være tilhørende tekst, kan tekst og billede indsættes i en boks, der flyder.

Du bør helt undgå faste positioner. Den slags kan give problemer, medmindre man har rigtigt godt styr på, hvad man laver. Og det er sjældent nødvendigt at bruge faste positioner.

Hvis du vil lave et decideret fotoalbum kan du se på et program som fx JAlbum, som jeg har skrevet lidt om her (min guide er til en lidt ældre version):
http://kimludvigsen.dk/programmer-internet-jalbum.php
Mvh. Kim