KompoZer / Nvu » Side med boxe

Futte

Side med boxe

Indlægaf Futte » man 5. sep 2011 18:37

Hej!

Jeg er nybegynder på at vil gøre en hjemmeside, men er stødt på et lille problem.

Jeg vil gøre en side som er bygget på små boxe som kan poppe op når man klikker på en af dem. Jeg har tænkt mig 3 eller 4 boxe vandret og så må jeg se hvor mange der skal være vandret.

Hvordan gør jeg disse boxe. ????

Med venlig hilsen og med håbet om at der findes en som kan hjælpe.

Jan

Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 7.0; Windows NT 5.1; GTB7.1; .NET CLR 2.0.50727; .NET CLR 3.0.04506.30; AskTbORJ/5.12.3.17451; .NET CLR 3.0.4506.2152; .NET CLR 3.5.30729)

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: Side med boxe

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 5. sep 2011 19:55

Hvad mener du med at poppe op?

Mener du folde ud, så de bliver større ligesom boksen Nyheder på nedenstående side, hvis du klikker på overskriften?

http://rejse-til-thailand.dk
Mvh. Kim

Futte

Indlægaf Futte » tirs 6. sep 2011 09:39

Hej Kim!
Tak for dit svar, det er ikke lige det jeg har i tanken, det er den funktion som kommer efter at jeg har lavet boxene.
Det jeg har i tankerne er noget i retning af følgende.
Denne har 3 boxe i 4 rækker

http://www.skilteproduktion.dk/

Eller denne, som denne som har 5 boxe i 3 rækker

http://www.usb.nu/index.php?mact=Produc ... 53&page=53

Jeg håber det er det man kalder boxe.

Mvh: // Jan

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs 6. sep 2011 11:24

Ja, de kaldes bokse (evt. div-bokse). Og den del forstod jeg godt. Det jeg ikke forstår er, hvad du mener med poppe op, eller hvad det er for en funktion efter boksene, du mener.

Er det visningen af en ny side, når man klikker på en boks, du mener?
Mvh. Kim

Futte

Indlægaf Futte » tirs 6. sep 2011 11:47

Hej Kim!

Det er det jeg mener med at (poppe op)
Jeg vil plasere en lille information samt et lille billed i hver box, om man så klikker på en box skal man komme til en ny side med meget mere info om den produkt, og derefter skal man kunde gå retur til siden med boksene igen.
Mit problem nu, er at få gjord disse bokse, det videre forløb med at få boksen til at poppe op i et nyt vindue tror jeg ikke skal volde de store problemer.

Mvh Jan

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs 6. sep 2011 13:28

Ok, nu forstår jeg vist endelig. Det er selve boksene, du vil have hjælp til.

Du skal have lavet en stilregel til en boks. Det gøres i CSS-editoren. Du kan læse her om oprettelsen af en CSS-fil og oprettelsen af en ny stilregel:
http://kimludvigsen.dk/programmer-inter ... in-css.php
Start med at oprette en ny stilregel, som du kalder:
.boks

Når du ikke har tjek på dette, kan du med fordel opdele processen i flere dele, så du skal ikke gøre andet end at oprette den i første omgang. Klik på OK for at lukke CSS-editoren.

Lav så en side med lidt indhold, fx:

Kode: Vælg altHer er en tekst før boksene.

Boks1
Boks2
Boks3
(lav det ønskede antal bokse på hver sin linje)

Her er lidt tekst efter boksene.

Det er vigtigt, at du laver indhold efter boksene, ellers kan du ikke senere tilføje noget efter dem.

Du markerer nu "Boks1" med musemarkøren, og vælger at oprette en div-boks i den første rullemenu i værktøjslinjen. Du får nu vist en rød, stiplet linje. Vælg nu "boks" i den anden rullemenu.

Gentag med Boks2 og Boks3.

Nu er du klar til at oprette stilreglerne for boksen. Åbn CSS-editoren, markér .boks i oversigten til venstre og klik på fanen Boks. Angiv en bredde og højde på boksen, fx 200px, og du vil straks se, at boksene får den angivne størrelse på siden. Leg selv med de forskellige indstillinger.

En vigtig ting er at bruge rullemenuen Flyd til at vælge "venstre". Når du gør det, vil boksene blive placeret ved siden af hinanden i stedet for under hinanden. Boksene tilpasser sig automatisk den tilgængelige plads. Hvis der ikke er plads til flere bokse på en linje, laves automatisk en ny linje.
Mvh. Kim