KompoZer / Nvu » KompoZer kører ustabil under Windows 7

Schmudt

KompoZer kører ustabil under Windows 7

Indlægaf Schmudt » tors 8. sep 2011 09:08

Hej
Jeg har inst. Kompozer iht. http://kimludvigsen.dk/programmer-inter ... lation.php på en W7-maskine. For det meste kører programmet OK, men meget ofte (næsten hver gang) får jeg denne fejlmedelelse:
Composer-er-holdt-op.jpg
Composer-er-holdt-op.jpg (13.89 KiB) Vist 27150 gange

I øjeblikket sidder jeg og gennemgår "Layout med stil" fra Libris-bladet, og fejlen kommer ved nedluk af CaScadeS-boks eller ved skift af visning fx. mellem Normal og Kildekode.

Nogen der har gode idéer?

Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; rv:5.0) Gecko/20100101 Firefox/5.0

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: KompoZer kører ustabil under Windows 7

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors 8. sep 2011 10:55

Hm, den dialogboks ser lidt speciel ud. Hvor har du hentet KompoZer, og hvilken version er det? Er den på dansk?

Det er Windows, der giver dig beskeden, og det specielle er, at der står "Composer" og ikke "KompoZer".
Mvh. Kim

schmudt

Indlægaf schmudt » tors 8. sep 2011 18:12

Hej Kim
Jeg kører W7 i Klassisk tema:
W7-klassisk.jpg

Måske er det derfor, du synes boksen ser lidt speciel ud?
Det er ganske alm. DK KompoZer, jeg har installeret:
DK-KompoZer-v0_7_10.jpg

Tror jeg nok :?:
Mvh. Jørgen

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors 8. sep 2011 19:06

Nej, det specielle ved boksen er, at der står Composer og ikke KompoZer. Det er også lidt underligt, at det er Windows, der kommer med en fejlmeddelelse og ikke KompoZer selv.

Søger jeg på Google, finder jeg ikke andre der oplever crash og så får vist en dialogboks med "Composer".

Hvad sker der helt nøjagtigt, når programmet går ned? Lukker det bare, og så får du den pågældende boks?

Det, at det er Windows, der åbner en dialogboks, kunne tyde på, at det Windows, der tvangslukker programmet af en eller anden grund. Eller også har Windows 7 fået en funktion, der prøver at hjælpe brugeren, omend der ikke er meget hjælp at hente i den dialogboks.

Jeg har ikke selv Windows 7, så jeg kender ikke til funktionerne i styresystemet.
Mvh. Kim

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors 8. sep 2011 19:12

Lige en tanke: Bruger du Mozilla Seamonkey?

Og så ser jeg, at du skriver her fra en Firefox 5. Du bør opgradere til den nyeste version. Dette er dog ikke relevant i forhold til fejlen i KompoZer, men der er sikkerhedshuller i Firefox 5.
Mvh. Kim

schmudt

Indlægaf schmudt » tors 8. sep 2011 21:13

Ja det er underligt hvorfor Windows staver Composer og ikke Kompozer. Følgende er et skærmdump lige efter fejlen er kommet:
Composer-er-holdt-op2.jpg
Jeg fremprovokerede fejlen sådan:
- gik ind i CSS-editoren og ændrede et par småting og lukkde boksen ned igen
- skiftede til HTLM-visning
Og lige da jeg trykkede på Normal-visning igen kom fejlmeddelsen. Det tager så et par sekunder at lede efter en løsning hvorefter den så meget intelligent skriver "Et problem var skyld i..."
Jeg tror der sker det samme som når de tidligere Windows-versioner skriver "Programmet har udført en ulovlig handling..."
Måske jeg sku' prøve at køre KompoZer i en kompatibilitetstilstand:
kompatibilitetstilstand.jpg

Ved du, hvilken Windowsversion KompoZer er skrevet til/afprøvet med?
Mvh. Jørgen
(har opgraderet FF til v6 :o)

schmudt

Indlægaf schmudt » tors 8. sep 2011 21:15

[quote="Kim Ludvigsen"]Lige en tanke: Bruger du Mozilla Seamonkey?

Nix...

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors 8. sep 2011 22:18

Der må åbenbart være en ældgammel streng med programmets oprindelige navn et eller andet sted i KompoZer. Programmet bygger på Composer, som er en del af programpakken Mozilla (nu kendt som Seamonkey), herefter blev det kaldt Nvu, og nu altså KompoZer.

Nå, men det var et sidespring. Du har nok ret i, at fejlmeddelelsen er den nye udgave af den gamle "Programmet har udført en ulovlig handling...".

Jeg har desværre ikke mulighed for at efterprøve din fremprovokering af fejlen, eftersom jeg ikke bruger Windows 7. Måske andre herinde har mulighed for at prøve.

Hvis du prøver kompatibilitetstilstand bør en hvilken som helst af XP'erne kunne bruges. Men KompoZer burde også fungere i Vista og 7, så det løser nok ikke problemet.

Du kan evt. prøve at oprette en ny KompoZer-profil, så kan du se om fejlen ligger i din nuværende profil eller i selve programmet.

1. Luk KompoZer
2. Klik på Windows-logoet
3. I skrivefeltet nederst, skriv: %appdata%
4. Tryk på Enter
5. Find mappen KompoZer og omdøb den til Gammel-kompozer

Når du starter KompoZer, vil programmet opføre sig, som da du lige havde installeret det. Prøv nu, om fejlen stadig er der.

Bemærk, at dette vil fjerne alle dine brugerindstillinger, såsom opsætning af fil-overførsel. Du kan vende tilbage til den gamle profil ved at gentage punkt 1-4 og så slette mappen KompoZer og omdøbe gammel-KompoZer til KompoZer.
Mvh. Kim

Karin.

Indlægaf Karin. » ons 27. feb 2013 21:53

Jeg har haft tilsvarende problemer med at afvikle Kompozer under Windows 7. Jeg har prøvet at køre i kompatibilitetstilstand, men med de samme problemer. Efter at have rettet i HTML-koden crasher programmet, og lukker ned. Fejlteksten er dog stavet med Kompozer :-)

mvh. Karin.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 27. feb 2013 22:14

Har du prøvet med en ny profil som beskrevet ovenfor?

Er det alle sider, der får KompoZer til at gå ned, eller blot nogle af dem?

Er det sider, som du har lavet i KompoZer, eller som du oprindeligt har lavet med et andet program?

Jeg spørger for at prøve at indkredse, om der kan være kode, som KompoZer ikke kan lide i filerne. Hvis siden/siderne ligger på nettet, så giv os et link, så kan vi efterprøve, om der sker det samme hos os.
Mvh. Kim

Gæst

Indlægaf Gæst » tors 28. feb 2013 09:13

Hej Kim !
Tak for hurtigt svar. Jeg har prøvet at ændre profil som beskrevet, men fejlen opstår stadig.
Siderne er oprettet fra bunden i Kompozer.
Fejlen opstår, når jeg vælger fanebladet Kildekode, ændrer i HTML-koden og gemmer den nye kode.
Siderne ligger ikke på nettet.

mvh. Karin.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors 28. feb 2013 11:41

Hvis jeg ikke husker helt galt, havde programmøren problemer med funktionen til at redigere i kildekode. Noget med, at der benyttes en ekstern editor-funktion (selvom det ikke ser sådan ud for brugeren). Måske der er en fejl i den forbindelse som udløses af dine ændringer.

Kan du nævne et eksempel på en rettelse, som får KompoZer til at gå ned?

Hvis du har mulighed for at lægge en prøveside ud på nettet, kan vi andre også prøve at foretage samme ændring i kildekoden for at se, om problemet er lokalt hos dig, eller om vi oplever det samme.

Uanset hvad, så bør problemet ikke have noget at gøre med Windows 7.
Mvh. Kim

Dres

Indlægaf Dres » lør 23. mar 2013 12:13

Også i Vista er der problemer. Har afinstalleret og geninstalleret - sidst den danske version fra Mozilla. Installeret Kompozer - programmet åbnede og var klar til brug. Var borte ca 30 min - og da jeg kom tilbage til min PC, var vinduet på skærmen med:"Composer er holdt op med at fungere .... Windows lukker programmet.." Jeg havde ikke rørt PC'en. Det er sket adskillige gange -f.eks., når jeg har åbnet en side i Firefox, eller når jeg med musen har ændret viduets størrelse.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør 23. mar 2013 15:02

Prøv at starte helt forfra ved at slette profilen og geninstallere programmet. Bemærk, at når du sletter profilen, forsvinder dine ændringer til opsætning, login til webhotel m.m. Dine hjemmesider skulle du gerne have liggende et andet sted, så de berøres ikke.

Sådan gør du:
Luk KompoZer
Klik på Windows-logo => i skrivefeltet, skriv:
%appdata%
Tryk på Enter
Find og slet mappen KompoZer - det kan muligvis hedde noget andet, slet alle, der har "KompoZer" i navnet.
Afinstaller KompoZer via Tilføj og fjern programmer i Windows.
Klik på Windows-logoet => i skrivefeltet, skriv:
%PROGRAMFILES%
- hvis du bruger en 64-bit Windows, skal du i stedet skrive:
%PROGRAMFILES(X86)%
Tryk på Enter
Find og slet mappen KompoZer

Hent KompoZer her:
http://mozilladanmark.dk/produkter/kompozer/#download
og installér programmet.

Hvis det stadig driller, har jeg desværre ikke rigtigt noget bud på, hvad der går galt. Men det må være noget på dit system, der driller. Dog et enkelt bud, skærmdriveren, som du kan prøve at tjekke, om der findes en opdatering til.
Mvh. Kim

Dres

Indlægaf Dres » lør 23. mar 2013 22:51

Tak for svaret - jeg har prøvet det hele, men oplever stadig, at kompozer går ned. Alt blev fjernet, men når jeg efter geninstallering søger efter composer(som Windows skriver i fejlmeldingen) finder jeg composer.dll og composer xpt i KompoZer/components.
Jeg har i mange år benyttet KompoZer uden problemer - muligvis en opdatering?
- forsøger nu i Ubuntu, som jeg har ved siden af Windows.
Mvh
Dres

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn 24. mar 2013 04:33

Jeg har søgt videre. Der er som sagt ikke andre, der oplever problemet med KomopZer/Composer, men der er åbenbart en del der får den samme intetsigende fejlmeddelelse med andre programmer - selv Microsofts egne programmer. Og det skulle vist hænge sammen med en databeskyttelsesfunktion (DEP) i Windows 7.

Prøv at tjekke denne side:
http://windows.microsoft.com/en-sg/wind ... n-settings
Mvh. Kim

Schmudt

Indlægaf Schmudt » tors 18. apr 2013 07:55

Jeg fik heller aldrig min Kompozer til at køre stabil på W7.
I mellemtiden har jeg forelsket mig i http://en.wikipedia.org/wiki/TopStyle, som jeg bruger nu.
Tak for de mange forslag til løsning af problemet