KompoZer / Nvu » Sidste version af den oploadede side.

jpp

Sidste version af den oploadede side.

Indlægaf jpp » lør 15. okt 2011 08:28

Hvordan får jeg siden til automatisk at vise den sidst oploadede version uden at man skal trykke F5.
Hvis jeg kigger på siden (gælder alle pc jeg har prøvet fra) uden at trykke F5 får jeg en ældre version af hjemmesiden frem.

Har prøvet med: <meta http-equiv="refresh" content="40; url="
index.html="">

Men så skal brugeren være på siden et stykke tid, og det kan man ikke automatisk forvente. Sættes tiden ned forstyrrer det.

Mvh
Jan

Mozilla/5.0 (compatible; MSIE 9.0; Windows NT 6.0; Trident/5.0; BOIE9;DADK)

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: Sidste version af den oploadede side.

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør 15. okt 2011 12:26

Normalt vil man altid få vist den seneste version. Hvis du konsekvent får vist en gammel version i forskellige browsere, må der være noget specielt, der gør sig gældende.

Har du en prøveside, vi kan se?
Mvh. Kim

jpp

Indlægaf jpp » lør 15. okt 2011 13:41

Hej Kim.

Siden hedder: http://www.dagklub.dk/

Jeg ved ikke om jeg skal lave en tråd mere, men jeg har endnu et problem:

Afspilleren på forsiden har jeg ikke kunnet få til at skjule statusbar, controller. Fungerer i IE uden problemer.
Det er som om FF ikke responderer når jeg ændrer i koden:

showcontrols="0" showdisplay="0" showstatusbar="0"

Har prøvet med -1, false.......

Mvh
Jan

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør 15. okt 2011 15:37

Du skal fjerne koden til genopfriskning, altså denne kode:
<meta http-equiv="refresh" content="40; url="
index.html="">

Det ser ud som om, du bruger en skabelon, som er lavet i KompoZer. Det burde ikke være årsag til problemet, men det vil være bedst ikke at bruge skabelonfunktionen i KompoZer.

Med hensyn til din afspiller, så er det vel videoen med de skiftende billeder, du mener? Er det statusbar og controller i forbindelse med videoen, du får vist? Sådan nogle får jeg ikke vist. Jeg kan forestille mig, at det afhænger af, hvilket plugin man har installeret til afspillelse af wmv-film.

Med hensyn til ændring af siden efter en opdatering, så kan jeg ikke umiddelbart se noget, der skulle forhindre den. Du kan evt. prøve at lave en mindre ændring, skrive her, hvad du har ændret, så kan jeg tjekke, om jeg får den nye version. Du kan evt. nøjes med at ændre opdateringsdatoen eller sætte et punktum efter "2011".
Mvh. Kim

jpp

Indlægaf jpp » lør 15. okt 2011 16:35

Hej Kim

Koden er fjernet og jeg har ændret nederst på siden til "Opdateret 15. okt. 2011.

Det er statusbar og controller jeg mener. Det må jeg arbejde videre med.

Det er en af dine skabeloner jeg har brugt.

Du skriver: "men det vil være bedst ikke at bruge skabelonfunktionen i KompoZer."

Hvorfor det??

Mvh
Jan

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør 15. okt 2011 17:56

jpp skrev: Koden er fjernet og jeg har ændret nederst på siden til "Opdateret 15. okt. 2011.

Ok, jeg kan bekræfte, at siden heller ikke opdateres automatisk her. Prøv at fjerne punktummet igen, og giv så lige besked om det.

jpp skrev: Det er statusbar og controller jeg mener. Det må jeg arbejde videre med.

Men hvilken statusbar og controller? Det er vel dem i afspilleren og ikke værktøjsbjælke/statuslinje i Firefox?

Prøv at tjekke, hvilket plugin du har installeret til afspilning af wmv-filer: Funktioner => Indstillinger => Programmer => find wmv-filer til venstre i oversigten og se, hvilken handling der står til højre herfor.

jpp skrev: Du skriver: "men det vil være bedst ikke at bruge skabelonfunktionen i KompoZer."

Funktionen er fejlbehæftet, og den gør, at hjemmesiden ikke kan validere.

Fejlen i funktionen er, at man kan omgå den beskyttelse, som skabelonen placerer på siden. Udvikleren af KompoZer medtog udelukkende funktionen, fordi den var i en ældre version af programmet. Og jeg var dum nok til at skrive om den i stedet for at fraråde den.

Skabelonfunktionen burde ikke kunne være årsag til opdateringsproblemet, men der kan opstå de underligste fejl, når en side ikke validerer, så jeg tør ikke udelukke, at den har skylden.
Mvh. Kim

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Jørgen Rasmussen » lør 15. okt 2011 18:22

Hej Jan

Har du prøvet at ændre værdierne 0 og 1 til false og true.
Hilsen Jørgen

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør 15. okt 2011 18:25

Jørgen, får du også controller og statusbar?

Jeg glemte for øvrigt at fortælle, hvad jeg har til at spille wmv-filer:
Windows Media Palyer Plug-in Dynamic.
Og jeg får som sagt kun vist de skiftende billeder, ingen controller eller andet.
Mvh. Kim

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » lør 15. okt 2011 18:53

Hos mig ser det sådan ud i Firefox og Google Chrome.
Vedhæftede filer
afspiller.png
afspiller.png (6.43 KiB) Vist 96508 gange
Hilsen Jørgen

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » lør 15. okt 2011 20:46

Jeg har prøvet mig frem med og fundet følgende kode, som ser ud til at virke i de tre nævnte browsere.

Kode: Vælg alt<!--[if IE]>
<p>
<object id="MMPlayer1codebase=" http="" activex.microsoft.com="" activex="" controls="" mplayer="" en="" nsmp2inf.cab#version="5,1,52,701&quot;&quot;" type="application/x-oleobject" classid="CLSID:22d6f312-b0f6-11d0-94ab-0080c74c7e95" align="middle" height="120" width="160">
<param name="FileName" value="video/film/slide1.wmv"><param name="ShowControls" value="0"><param name="ShowStatusBar" value="0"><param name="ShowDisplay" value="0"><param name="loop" value="1"><param name="DefaultFrame" value="Slide"><param name="Autostart" value="1">
<embed src="video/film/slide1.wmv" autostart="1" type="application/x-mplayer2" pluginspage="http://www.microsoft.com/Windows/MediaPlayer/download/default.asp" showcontrols="0" showdisplay="0" showstatusbar="0" playcount="999" align="center" height="180" width="180">
</object>
</p>
<![endif]-->

<object type="application/x-ms-wmp" id="FireFox" width="160" height="120">
    <param name="URL" value="video/film/slide1.wmv">
    <param name="AutoStart" value="true">
    <param name="ShowTracker" value="false">
    <param name="ShowControls" value="false">
    <param name="ShowGotoBar" value="false">
    <param name="ShowDisplay" value="false">
    <param name="ShowStatusBar" value="false">
    <param name="AutoSize" value="false">
    <param name="uiMode" value="none">
    <param name="StretchToFit" value="false">
    <param name="loop" value="true">
    <param name="DefaultFrame" value="Slide">
    <param name= "playcount" value="999">
    <a></a> <!--MSIE workaround-->
</object>
Hilsen Jørgen

jpp

Indlægaf jpp » lør 15. okt 2011 22:32

Jeg har prøvet den kode Jørgen lagde ud, og nu kører den lille film problemfrit uden at vise controller og statusbar.

Mange mange tak. Har kæmpet en brav kamp med det problem :-)

Nu mangler jeg kun at få siden til at opdatere.

Har ændret siden forneden
fra: "Opdateret 15. okt. 2011.
til: "Opdateret 15. oktober 2011"

Kan man ligge en kode ind så den gør det samme som:
<meta http-equiv="refresh" content="40; url="
index.html="">
men kun én gang??

Mvh
Jan

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Geografisk sted: København

Indlægaf Jesper Kristensen » lør 15. okt 2011 23:01

Nu har jeg ikke læst hele tråden, så måske misforstår jeg spørgsmålet: Browseren opdaterer ikke siden selvom du har uploadet en opdateret version, før du klikker på Genindlæs-knappen.

Servern sender lige nu:

Response-headere
Date Sat, 15 Oct 2011 21:49:24 GMT
Server Apache/2.2.15 (Unix) mod_ssl/2.2.15 OpenSSL/0.9.8e-fips-rhel5 mod_bwlimited/1.4
Last-Modified Sat, 15 Oct 2011 21:40:27 GMT
Etag "1eac0a8-34f1-4af5d38d2c8c0"
Accept-Ranges bytes
Content-Length 13553
Cache-Control max-age=2592000
Expires Mon, 14 Nov 2011 21:49:24 GMT
Keep-Alive timeout=5, max=100
Connection Keep-Alive
Content-Type text/html

Næste gang jeg går ind på siden forsøger browseren overhovedet ikke at hente en opdateret version. Umiddelbart ligner det at Expires-headeren giver problemer. Den siger at browseren ikke skal se efter en opdateret version før om 30 dage. Jeg ved ikke hvorfor din server sende den. Det er ikke normalt. Måske har du rodet med nogle indstillinger på dit webhotel, eller måske sende de headeren som standard.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn 16. okt 2011 00:53

Min mistanke gik på det, som Jesper også skriver, nemlig expire-tiden i responseheaderen. Jeg ville tjekke, om den ændrede sig, når du opdaterede siden. Og det gør den ikke, medmindre man bruger Ctrl+F5 - og så giver den blot en ny 30 dages periode.

Jesper, kan det være udbyderen, Danhost, der har opsat en proxy for at spare trafik? Umiddelbart kan jeg ikke forestille mig, at Jan skulle have rodet med den slags på serveren, hvis det overhovedet er muligt at få lov til det.
Mvh. Kim

jpp

Indlægaf jpp » søn 16. okt 2011 07:37

Hej

Jeg har ikke været inde og rode i noget på hotellet, men jeg har en anden hjemmeside hvor udbyderen er e-navn, altså fra en anden udbyder, og den gør fuldstændig det samme.
Vil ikke opdatere før jeg har trykket ctrl+F5.

Hjemmesiden er lavet med samme skabelon. ??

Mvh
Jan

jpp

Indlægaf jpp » søn 16. okt 2011 08:02

Nu har jeg forsøgt med en helt 'blank' side, altså uden skabeloner.
Den gør det samme - vil ikke opdatere.
Mvh
Jan

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Geografisk sted: København

Indlægaf Jesper Kristensen » søn 16. okt 2011 08:32

Du kan prøve at se om du har nogen filer på webhotellet ved navn .htaccess

jpp

Indlægaf jpp » søn 16. okt 2011 08:47

Det har jeg.

Har åbnet den og der står: "Options All"

Mvh
Jan

jpp

Indlægaf jpp » søn 16. okt 2011 11:37

Har prøvet følgende:
- Fjernet htaccess filen for at se om det havde nogen effekt. Det havde det ikke.

- Lavet en index fil i Openoffice, for at se om de kunne være et eller andet i Kompozer. Det havde heller ingen effekt.

- Prøven fra flere forskellige computere. Resultatet er det samme. Ingen viser den sidst oploadede fil før der trykkes på F5.

- Som før skrevet har jeg samme problem hos en anden udbyder, med en af mine andre hjemmesider. De sider jeg har liggende der opdateres heller ikke.

Hvis det skulle være skabelonen ville der vel være en ændring når jeg oploader en 'blank' side fra Kompozer eller en 'blank' side fra Open Office. Når jeg skriver 'blank' mener jeg med lidt tekst, men uden tabeller eller andet.

Hvis det skulle være udbyderen, ville der være forskel på de forskellige hjemmesiders opdatering eller mangel på samme. Det er der ikke.

Jeg er lige nu løbet tør for ideer.

Mvh
Jan

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn 16. okt 2011 12:52

Prøv at kontakte dit webhotel og fortæl dem, at du har et problem med at få vist opdaterede sider, fordi serveren sætter en expired-header, der ligger 30 dage ud i fremtiden.
Mvh. Kim

jpp

Indlægaf jpp » søn 16. okt 2011 17:09

Nu har jeg løst problemet.

Uden helt at vide havd jeg har gjort, fandt jeg på nettet en kode.
Det er lidt rodet lavet, men jeg rydder op senere.
Det positive er at det virker!

<script type="text/javascript" src="/jquery-1.4.2.js"></script>
<script type="text/javascript" src="/jquery.f5-0.1.js"></script>
<script type="text/javascript">
$(function(){ $.f5() });
</script>

De der jquery-filer skal selvfølgelig ikke ligge i roden, men....

Takker for tiden og hjælpen.

Mvh
Jan

jpp

Indlægaf jpp » søn 16. okt 2011 17:15

Øv øv.

Koden forudsætter at man befinder sig på hjemmesiden, når der oploades, ellers virker det ikke. :-(

Troede lige jeg havde den.

Mvh
Jan

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn 16. okt 2011 19:10

Dette er en nødløsning, du bør stadig rette henvendelse til dit webhotel for at få en mere korrekt løsning.

Prøv at lave en ny fil med navnet .htaccess - husk, at den ikke skal have en filtype. Filen skal have dette indhold:

<IfModule mod_expires.c>
ExpiresActive on
ExpiresByType text/html "access plus 0 seconds"
ExpiresByType text/css "access plus 0 seconds"

Upload derefter filen til webhotellet. Medmindre webhotellet har slået muligheden fra, burde dette vist overtrumfe indstillingen på serveren, så html-filer og din css-fil hentes hver gang.

Bemærk, at det ikke er en optimal løsning på længere sigt. Når du er færdig med at udvikle siden, er det fx langt bedre, at css-filen ikke hentes hver gang, og det er også en fordel med en lidt længere levetid på selve siden end 0 sekunder.

Når webhotellet har fået ændret sin opsætning, skal du huske at slette .htaccess.
Mvh. Kim

jpp

Indlægaf jpp » man 17. okt 2011 09:24

Det virker!

Tak.

Har haft fat i udbyderen, og der var ikke noget de kunne ændre for at siden opdaterede.
Beskeden var at det skulle skrives i .htaccess filen.

Mvh
Jan

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 17. okt 2011 10:32

De kan godt, men de vil åbenbart ikke. Det må give problemer for en del af deres brugere, men de mener åbenbart, at det er bedre, at webhotellet sparer lidt trafik.

Når du er færdig med at lave sidens layout, og du dermed ikke længere ændrer i CSS-filen, kan du overveje at give den en længere tidsfrist.

Det er muligt at vælge forskellige tidsfrister på forskellige typer filer. Dermed kan man fx vælge en kort tidsfrist på filer, der ofte opdateres (som fx HTML-filer), mens fx billeder får en meget lang tidsfrist.

Tjek denne side for forslag til tidsfrister og koder for forskellige filtyper:
http://www.xpertdeveloper.com/2011/08/s ... -htaccess/
Mvh. Kim