KompoZer / Nvu » em vs px

Sir1

em vs px

Indlægaf Sir1 » man 2. apr 2012 12:04

Jeg har eksperimenteret lidt med at bruge em i stedet for px til størrelsesangivelse af fonte, bokse og andre elementer, da en del kilder anbefaler brugen af em. Jeg har både prøvet at "nulstille" med 62,5% og 100,1%.
Nu synes jeg imidlertid ikke det gør den store forskel i forhold til px. På pc-baserede browsere kan jeg ikke se den store forskel når jeg fx zoomer eller laver andet som kan forskrue proportioner (iOS-browsere og lign. er en helt anden problematik, som jeg må tage op i et andet spørgsmål, selvom der er lidt tydeligere forskelle mellem em og px). Med px synes jeg at jeg har bedre kontrol med størrelserne, især i forhold til em med 100,1%, og at lave noget der med em svarer til mindre end 5px synes næsten umuligt. Yderligere synes breddemål heller ikke at fungere i em. Under alle omstændigheder har jeg svært ved at se fordelene med em.
Mine spørgsmål er så følgende. Til hvilke elementer bør man benytte sig af em og til hvilke px? Og er det overhovedet nødvendigt at bruge em med de browsere der er ude nu (gamle browserversioner er jeg i den forbindelse for så vidt ligeglad med).
Vh
Søren

Mozilla/5.0 (Macintosh; Intel Mac OS X 10_7_3) AppleWebKit/534.55.3 (KHTML, like Gecko) Version/5.1.5 Safari/534.55.3

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: em vs px

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 2. apr 2012 14:48

Om du vil bruge det ene eller andet har ikke noget at gøre med nye eller gamle browsere, men om du fx har brug for de fordele/ulemper der kan være ved valgene. Med px får du faste størrelser, med em får du variable størrelser.

Personligt bruger jeg px til boksstørrelser og enten angiver jeg typisk ikke en skriftstørrelse, eller også bruger jeg procent, fx til overskrifter.

Du kan læse lidt (på engelsk) om forskellene her:
http://kyleschaeffer.com/best-practices ... -vs-pt-vs/
Mvh. Kim

Sir1

Indlægaf Sir1 » man 2. apr 2012 19:28

Hmm, det gør mig ikke meget klogere. Jeg har tidligere læst den omtalte artikel, og når jeg nu igen læser den og især svarene til den, er jeg ikke meget videre. Der er alt for mange men'er uanset hvad der vælges.
Et af problemerne jeg synes der opstår når der ikke bruges samme enhed til fonte og til fx bokse og knapper, er at fontene under zoom ødelægger layoutet, fordi de ikke forstørres på samme måde som de ting der er størrelsesangivet med px. Det virker umiddelbart som om der er større konsistens hvis alt er angivet med px. Sådan som de browsere jeg har kendskab til zoomer, er der ikke umiddelbart problemer med at bruge px. Alt bliver forstørret i rettte proportioner.
Kan du ikke beskrive hvilke fordele der er ved at bruge forskellige måleenheder for hhv fonte og andet indhold (billeder, bokse etc) - og hvilke problemer der kan opstå ved brug af px. For jeg kan ikke umiddelbart se hvad det skulle være.
Som nævnt er fx iOS enheder noget helt andet, men der skal jeg nok hen og lave en hel anden version af stilarket uanset.
Vh
Søren

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 2. apr 2012 20:36

De mange men'er er jo sådan set en god ting, fordi det betyder, at man har flere muligheder, der hver har sine fordele og ulemper. Det er så op til dig at vælge, hvad der passer bedst til lige netop din side.

Du skal være opmærksom på en af de helt store ulemper ved at bruge px til tekststørrelse. Teksten vil nemlig være helt afhængig af skærmopløsningen hos den besøgende. 14 px kan derfor være en meget lille skrift hos Per, mens den hos Poul er en meget stor skrift.

Lige netop det problem kan man komme ud over ved slet ikke at angive en størrelse til almindelig tekst og ved at bruge procent til overskrifter. Så bruges browserens standardstørrelse.

De eneste steder, jeg bruger px til tekst på mine sider, er vist i nogle menubokse, hvor det er vigtigt at teksten er tilpasset boksens størrelse. Og at dette ikke ændres ved zoom, som du har bemærket ved em.
Mvh. Kim

Sir1

Indlægaf Sir1 » man 2. apr 2012 20:49

"Du skal være opmærksom på en af de helt store ulemper ved at bruge px til tekststørrelse. Teksten vil nemlig være helt afhængig af skærmopløsningen hos den besøgende. 14 px kan derfor være en meget lille skrift hos Per, mens den hos Poul er en meget stor skrift."

Er problemet så ikke, så at sige, at hos Per vil andre elementer (billeder etc.) være meget store i forhold til teksten og hos Poul meget små - Altså igen det med at layoutet vil være forskelligt fra en skærmopløsning til en anden?

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs 3. apr 2012 02:28

Det er selvfølgelig ikke kun tekst, der er afhængig af skærmopløsningen, når man bruger px. Det har dog ikke så meget betydning ved en box, men det kan resultere i en ulæselig tekst. Især i gamle dage var det endnu værre, fordi du i Internet Explorer ikke kunne gøre teksten større. Nu kan man heldigvis zoome, også selvom der bruges px (så vidt jeg da ved).
Mvh. Kim