KompoZer / Nvu » 404-fejl

flemmings

404-fejl

Indlægaf flemmings » man 7. jan 2013 21:27

Jeg har (med vilje) fjernet en pdf-fil fra min hjemmeside, og Googles webmasterværktøjer gør nu opmærksom på det og har gjort det i månedsvis. Hvor andre linker til filen, føres man nemlig hen til en såkaldt 404-side. Jeg ved godt, at jeg kan løse problemet med en mere informativ side, men de vejledninger, jeg kan google mig frem til, virker voldsomt indviklede og især den supplerende løsning, der forhindrer, at Google indekserer 404-siden. Er der et eller andet sted en vejledning for dummies?

Mozilla/5.0 (Windows NT 6.0) AppleWebKit/537.11 (KHTML, like Gecko) Chrome/23.0.1271.97 Safari/537.11

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: 404-fejl

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 7. jan 2013 22:12

Er du sikker på, at Google indekserer siden/filen? At du får en advarsel i webmasterværktøjerne er ikke det samme som, at siden vises i søgeresultaterne.

Når Googles søgerobotter får en 404-kode, vil de normalt fjerne siden fra søgeresultaterne efter et stykke tid (meget kortere end måneder). De venter vist lige lidt for at se, om det er en fejl, at siden er væk, og om den kommer tilbage.

Hvis du laver en oplysningsside af hensyn til brugerne, så skal du være opmærksom på, at den samtidig sender en 404-kode, ellers vil oplysningssiden blive indekseret. Metoden afhænger af, hvilken webserver du benytter. Hvis det er en Apache server (typisk kaldet Linux-server), kan du lave en tilføjelse i din .htaccess-fil. Jeg ved ikke, hvad man gør på andre servere, men de må have lignende funktionsmulighed.
Mvh. Kim