Oversættelse af Mozilla-produkter » Snak om SUMO (SUpport MOzilla) artikler

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: Snak om SUMO (SUpport MOzilla) artikler

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør 30. aug 2014 00:01

Ikke de billeder, vi har set her i tråden. Du kan ikke se noget af den forrige side.
Mvh. Kim

scootergrisen

Indlægaf scootergrisen » lør 30. aug 2014 00:05

Så må det være fordi jeg er superman at jeg kan se igennem.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør 30. aug 2014 00:30

Der må være superkræfter på spil, for jeg har lige pudset mine briller, og jeg kan stadig ikke se igennem :-)

Jeg har lige ændret lidt i artiklen om valget af sprog og godkendt den. Takket være Jørgens nye billede i sammenhæng med artiklen forstår jeg endelig, hvad der sker.

Knappen ligner ganske vist en rullemenuknap med den lille blå trekant, men der er ikke tale om en rullemenu men et helt nyt skærmbillede. Det kan være, at der rent teknisk er tale om en dialogboks (på grund af OK-knappen) eller en rullemenu, men for brugeren fremstår det som en helt ny side, og der vil derfor være forkert at kalde den en rullemenu eller en dialogboks.
Mvh. Kim

scootergrisen

Indlægaf scootergrisen » lør 30. aug 2014 00:36

Hvad med nu ?
hallo.png

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør 30. aug 2014 00:42

Jeg kan se, hvad du mener, men det er ikke fra den forrige side. Det er blot en fast overskrift/tilbageknap på den aktuelle side.
Mvh. Kim

scootergrisen

Indlægaf scootergrisen » lør 30. aug 2014 00:53

Ja den aktuelle skærm og oven på den vises drop-down menuen.

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Jørgen Rasmussen » lør 30. aug 2014 01:37

Jeg kan ikke se igennem listen på den OS-version, jeg har på min telefon. (2.1 prerelease)
Hilsen Jørgen

scootergrisen

Indlægaf scootergrisen » lør 30. aug 2014 01:45

Også er vi oppe på 25% af alle artikler oversat/godkendt.

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Geografisk sted: København

Indlægaf Jesper Kristensen » lør 30. aug 2014 12:09

Ind til videre er Firefox OS kun udgivet på mobiler med relativt små skærme, hvor rullemenuen fylder hele skærmen, og derfor visuelt svarer til et selvstændigt skærmbillede. Jeg tror at hvis Firefox OS kører på en enhed med større skærm (fx en tablet), så vil rullemenuen ikke fylde hele skærmen.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør 30. aug 2014 12:37

Jeg er ikke sikker - eller måske der findes forskellige "rullemenuer".

På Scootergrisens skærmbillede er der en tilbagepil til venstre for "Vælg". Sådanne indstillingsskærme er der også på Android, og her fylder de også hele skærmen, selvom opløsningen er noget højere. Det fungerer som en "underskærm" i stedet for en "undermenu".
Mvh. Kim

scootergrisen

Indlægaf scootergrisen » lør 30. aug 2014 20:23

Tilbage pilen er ikke i samme lag som "Vælg".
Det fordi laget med rullemenuen er gennemsigtig så man kan se igennem.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn 31. aug 2014 09:43

Jeg vil foreslå, at vi indtil videre undgår at kalde knappen noget, men i stedet benytter det, som står på knappen. Altså fx "Klik på {button Sprog}". Så kan vi altid ændre senere, hvis det viser sig at være en tydelig rullemenu i en højere opløsning.

Der er to ting der taler for, at vi måske skal finde et nyt udtryk til den slags knapper:

En rullemenu åbner normalt en menu med valg under den knap, man har klikket/trykket på, og den hænger tydeligt sammen med knappen. Det er ikke tilfældet her.

En rullemenu indeholder ikke en OK-knap. Den lukkes i stedet automatisk, når man har foretaget sit valg.

Selve listen/menuen burde vel hedde et eller andet med "dialog" på grund af OK-knappen? Måske "dialogliste"? Knappen har jeg ingen forslag til.
Mvh. Kim

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » søn 31. aug 2014 09:58

Når vi ikke kan finde ud af hvad det hedder, så ved de fleste brugere det nok heller ikke, så det vil nok være en fordel ikke at bruge et navn i supportartiklerne.

scootergrisen

Indlægaf scootergrisen » søn 31. aug 2014 17:10

Det er en fordel for brugeren at skrive "klik på rullemenuen ..." fordi så ved brugeren hvad man skal kigge efter, og udelukkes.

Hvis "click the ... drop-downu menu" bliver oversat til "klik på ..." så får brugeren en dårligere oplevelse i den danske artikel og brugeren af den danske artikel skal sidde og kigge alt igennem fordi vedkommende aner ikke hvad det er der kigges efter andet en der skal stå "..." på.

Brugeren af den engelske artikel ved at det er en "drop-down menu" hvor der står "..." på så dermed kan brugeren udelukke at det er afsnit, knapper, osv og hurtigere finde det.

Samme gælder når "click the ... panel" oversat til "click på ..." på dansk. Den danske bruger får en dårligere og langsommere oplevelse.

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » søn 31. aug 2014 17:14

Når vi opfinder et ord som brugeren ikke genkender, hjælper det ikke. Det ville være bedre med mindre tekst, og så tilføje et skærmbillede, der tydeligt viser hvad man skal klikke på.

scootergrisen

Indlægaf scootergrisen » tors 4. sep 2014 23:55

Kim du afviser revisioner jeg har brugt langt tid på at lave.
Det er ikke særlig motiverende.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre 5. sep 2014 00:27

Det er heller ikke motiverende for korrekturlæseren, når du indfører en masse nye fejl. Ændringer som ikke gør artiklen bedre. Ændringer som gør den dårligere. Og så nogle enkelte forbedringer.

Lad mig nævne nogle få af forværringerne i den pågældende artikel (https://support.mozilla.org/da/kb/kom-i ... from=73504):
Linje 6, du ændrer "Angiv" (startside) til "Vælg". Angiv er mest korrekt her, fordi det omfatter alle muligheder, mens "Vælg" kun omfatter, når man vælger den/de aktuelle sider.
Linje 7 bliver ikke bedre, men din ændring mangler to kommaer.
Linje 10 bliver ikke bedre, men din ændring mangler et komma.
Linje 17, det er et søgefelt og ikke en søgelinje (tjek Transvision).
Linje 20, samme fejl med felt/linje, og du indfører en kommafejl.

Og sådan fortsætter det gennem artiklens 154 linjer. Der er også enkelte forbedringer, omend nogle af dem også skal tilrettes. Det er simpelthen alt for stort et arbejde at sortere fejlene fra. Den nuværende artikel er ikke forkert, så der er ingen grund til at sidde og foretage småændringer i den.

Det ville være meget bedre, hvis du prøvede at forbedre nogle af dem, der endnu ikke er godkendt. Hvis de var nemmere at gå til, ville det også gå meget hurtigere med at få dem godkendt. Og det ville også være sjovere som korrekturlæser at gennemgå dem og foretage smårettelser i stedet for mere eller mindre at skulle omskrive dem eller foretage de samme rettelser, som man har foretaget i andre artikler. Du er ikke ret god til at lære af dine fejl.
Mvh. Kim

scootergrisen

Indlægaf scootergrisen » fre 5. sep 2014 01:05

Det vil være bedre hvis du tog de forbedringer der er i stedet for bare at afvide hele revisionen.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre 5. sep 2014 01:29

Så skulle jeg sidde og gennemgå måske 100 ændringer for at finde 5, som er forbedringer. Og så meget forbedrer de altså heller ikke.

Der ligger temmelig mange artikler og venter på korrektur, men det er svært at nå frem til dem, fordi man skal bruge tid på at gennemgå ændringer til artikler, som ikke behøver at blive rettet. Og skulle der endelig være plads til forbedringer i dem, så kan det sagtens vente, til vi er færdige med de artikler, som venter på godkendelse.

Dem kan du til gengæld med fordel gennemgå. Det sker nogle gange - men alt for sjældent - at de er lige til at gå til, så korrekturlæsningen går som en leg, og så er det skønt. Men når man skal rette de samme fejl igen og igen, som du enten har kunnet se ved at sammenligne efter korrekturen i andre artikler, eller som du direkte har fået at vide, så er det altså surt. Og det tager tid, alt for lang tid.
Mvh. Kim

scootergrisen

Indlægaf scootergrisen » fre 5. sep 2014 01:59

Så lad revisionen ligge hvis ikke du gider gennemgå den ordentligt.

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » fre 5. sep 2014 18:14

scootergrisen skrev: Så lad revisionen ligge hvis ikke du gider gennemgå den ordentligt.

Så lad være med at lave rettelser til artikler, hvis du ikke gider lave dem ordentligt.

scootergrisen, lyt nu til hvad Kim siger. Det giver faktisk mening hvad han skriver.