Oversættelse af Mozilla-produkter » Sumo URL

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Geografisk sted: København

Sumo URL

Indlægaf Jesper Kristensen » lør 23. aug 2014 15:38

Kan vi rette adressen på denne side, så den ikke slutter med en bindestreg? Jeg synes det ser forkert ud. Og nu vi er ved det, burde det så ikke hedde fejlsoeg? Eller er det for sent, så vi risikerer at ødelægge nogle links, hvis vi ændrer adressen?

https://support.mozilla.org/da/kb/fejls ... eleration-

Mozilla/5.0 (Windows NT 6.3; WOW64; rv:31.0) Gecko/20100101 Firefox/31.0

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Re: Sumo URL

Indlægaf Jørgen Rasmussen » lør 23. aug 2014 16:03

Det er ikke noget problem at rette url'en. Risikoen for, at nogle har linket til den artikel må være små. Den danske oversættelse blev først godkendt i går.
Hilsen Jørgen

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør 23. aug 2014 16:06

SUMO omstiller automatisk, hvis man ændrer URL'en, så det er ikke noget problem. Jeg har rettet og også ændret til "oe".

SUMO laver automatisk en URL ud fra overskriften, og der bruges blot "o" for "ø" og "a" for "å". Jeg skal prøve at være opmærksom og ændre dette manuelt, når jeg støder på dem. "æ" ændres korrekt til "ae".
Mvh. Kim

scootergrisen

Indlægaf scootergrisen » lør 23. aug 2014 16:29

Jeg syntes ikke man skal tilpasse titlen efter hvordan Mozillas aktuelle afklipnings kode er.

Jeg syntes hellere man bare skal lave en god titel også være lige glad med hvad det bliver lavet om til for en URL.

Men kunne måske også forstille sig der var en titel der hed "bla bla bla her komer pikachu den gule bamse" også blev det afklippet til "bla bla bla her komer pik".

Eller "bla bla bla tryk på den røde knap for at slette styresystemet" bliver til "bla bla bla tryk på den røde knap".

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør 23. aug 2014 16:48

Bindestregen er først og fremmest et skønhedsproblem, men kan dog også have en praktisk betydning, hvis man fx skal give linket til andre på et medie, der ikke automatisk laver et link.

At "ø" og "å" kun ændres til et "o" og "a" er et større problem, som vi egentlig burde henvende os til Mozilla for at få rettet, fordi det har betydning for søgemaskinernes indeksering af siderne. Og i henvendelsen kunne man samtidig foreslå dem at fjerne bindestregen, hvis den optræder sidst i en URL.

Jeg har meget andet, jeg skal nå i øjeblikket, så det vil være smukt, hvis en anden vil kontakte Mozilla for at få rettet deres kode til at generere URL'en.
Mvh. Kim

scootergrisen

Indlægaf scootergrisen » lør 23. aug 2014 18:50

Kom lige til at læse at du kan jo bare ændre slug'en.

Altså inden grund til at kontakte Mozilla hvis du bare vil fjerne en bindestreg eller på en måde lave om på slug'en.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør 23. aug 2014 18:59

Ja, det ved jeg. Jeg har allerede ændret den, som Jesper skrev om. Men deres kode til at automatisk generere slug'en kan forbedres, så den oversætter "ø" og "å" korrekt, og så den fjerner en efterfølgende bindestreg. Sidstnævnte vil være en fordel for alle sprog.
Mvh. Kim