Oversættelse af Mozilla-produkter » gem PÅ disk og ikke gem TIL disk

chil

gem PÅ disk og ikke gem TIL disk

Indlægaf chil » tirs 11. apr 2006 15:27

På engelsk hedder det "save to disk", på dansk hedder det gem på disk, og ikke som i øjeblikket "gem til disk" - den eneste anvendelse af "gem til", jeg kan komme i tanke om, er "gem til senere" og lign.

I dette tilfælde er det en klar anglikanisme (ukritisk import af engelsk grammatik) at skrive "gem til disk", idet det hedder "gem på disk" ´på dansk.

Teksten kommer, når Firefox spørger, hvad den skal gøre ved en fil, som den vil til at downloade.

Med venlig hilsen

catch22
MozillaDanmark

Geografisk sted: Vejle

Re: gem PÅ disk og ikke gem TIL disk

Indlægaf catch22 » ons 12. apr 2006 12:50

chil skrev: På engelsk hedder det "save to disk", på dansk hedder det gem på disk, og ikke som i øjeblikket "gem til disk" - den eneste anvendelse af "gem til", jeg kan komme i tanke om, er "gem til senere" og lign.

I dette tilfælde er det en klar anglikanisme (ukritisk import af engelsk grammatik) at skrive "gem til disk", idet det hedder "gem på disk" ´på dansk.

Teksten kommer, når Firefox spørger, hvad den skal gøre ved en fil, som den vil til at downloade.

Med venlig hilsen

Tak for at gøre os opmærksom på det. Jeg kan egentligt godt høre at den er gal, nu du siger det. Det er nok et resultat af at arbejde så meget med engelske tekster. Vi satser på at have det rettet til næste udgivelse.

mvh.
Søren Christensen
Firefox oversætter