Oversættelse af Mozilla-produkter » Filhentning

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Geografisk sted: København

Filhentning

Indlægaf Jesper Kristensen » tirs 6. maj 2008 21:00

Jeg ved godt det er sent og vi har diskuteret det, men jeg bryder mig altså ikke om ændringen fra "downloads" til "filhentning". Specielt menupunktet under "Funktioner" irriterer mig. Det har altid heddet "downloads", og jeg synes ikke det er godt at navnet på en menu pludseligt ændres til noget helt andet.

sskroeder
MozillaDanmark

Geografisk sted: Odense, Danmark

Indlægaf sskroeder » tirs 6. maj 2008 21:18

Jeg har det lige omvendt...

Det har siden Firefox 0.7, hvor jeg tog over, været en af de høj-eksponeret steder i brugergrænsefladen som bare ikke var oversat - hvilket har irriteret mig grusomt når nu meningen med at lave en dansk oversættelse er at man - ja, oversætter - grænsefladen...

'Cookies' har jeg kunne se gennem fingre med, for der er bare ikke noget godt alternativ, men hvis du kigger på sprogbruget inden for de seneste par år i både aviser, reklamer, daglig tale osv. så har der rent faktisk været et brugbart udtryk vedr. 'Download(s)'...

I TDCs reklamer vedr. PLAY siges der f.eks. "Hent musik fra nettet" - ikke "Download musik..."
At hente noget ned fra nettet er blevet en del af danskernes sprogbrug, og derfor er jeg glad for at vi endelig har fået det indført...

Og så må man vel leve med at et produkt udvikler sig og at menuer ændrer sig - før 2.0 var Udvidelser og Temaer f.eks. profilerede menupunkter i "Funktioner" menuen. Nu er de blevet samlet under et fælles punkt "Tilføjelser" - så jeg har ingen kvaler med at der ændres lidt i grænsefladen, hvis man derved får et bedre resultat.

Jeg synes vi har fået et bedre resultat - derudover er det også for sent at gøre noget ved det. Debatten kan vi selvfølgelig genåbne post-3.0, men jeg har helt klart den holdning at der er sket en værdiforøgelse, ikke en forringelse ved endelig at få oversat dette punkt.
/Søren Munk Skrøder

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Geografisk sted: København

Indlægaf Jesper Kristensen » tirs 6. maj 2008 21:32

sskroeder skrev: Jeg har det lige omvendt...

Det har siden Firefox 0.7, hvor jeg tog over, været en af de høj-eksponeret steder i brugergrænsefladen som bare ikke var oversat - hvilket har irriteret mig grusomt når nu meningen med at lave en dansk oversættelse er at man - ja, oversætter - grænsefladen...

'Cookies' har jeg kunne se gennem fingre med, for der er bare ikke noget godt alternativ, men hvis du kigger på sprogbruget inden for de seneste par år i både aviser, reklamer, daglig tale osv. så har der rent faktisk været et brugbart udtryk vedr. 'Download(s)'...

I TDCs reklamer vedr. PLAY siges der f.eks. "Hent musik fra nettet" - ikke "Download musik..."
At hente noget ned fra nettet er blevet en del af danskernes sprogbrug, og derfor er jeg glad for at vi endelig har fået det indført...

Og så må man vel leve med at et produkt udvikler sig og at menuer ændrer sig - før 2.0 var Udvidelser og Temaer f.eks. profilerede menupunkter i "Funktioner" menuen. Nu er de blevet samlet under et fælles punkt "Tilføjelser" - så jeg har ingen kvaler med at der ændres lidt i grænsefladen, hvis man derved får et bedre resultat.

OK. Point taken :) Du har nok ret.

SPIRI
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aalborg

Indlægaf SPIRI » tirs 6. maj 2008 21:33

Jeg er enig med dikrib, lad det dog hedde downloads.

TDC laver så meget møg, som fx at lancere Play, så lad os ikek høre på dem :P

Jeg vil mene at det er lige så dansk at downloade noget som det er at hente noget, men det er en lile ting, og jeg vil nok kunne overleve, at det kommer til at hedde filhentning. Men jeg ville nu foretrække downloads :) Det er nok mere fordi jeg synes bedre om det, og ikke så meget fordi jeg har problemer med ændringer.
Søren Hugger Møller

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs 6. maj 2008 21:59

En fristes til at spørge, hvad der står på den knap, man skal klikke på for at få installeret Thunderbird/Firefox fra Mozilla-siderne eller diverse udvidelser fra addons.

Hvis "downloads" skal oversættes, bør det nemlig efter min mening ikke være til "filhentning", men til "hentede filer". Og "hentede filer" kan ikke bruges i dette tilfælde.
Mvh. Kim

hansen
MozillaDanmark

Indlægaf hansen » tirs 6. maj 2008 22:33

Hmmm...jeg må stille mig i begge lejre.

Download:
Jeg kan godt forstå, at man vil kalde det "at downloade" fordi det signalerer, at du foretager dig noget på nettet.
Jeg valgte jo ordet "spam" i Thunderbird, da det er godt integreret i den danske sprog - selvom det ikke officielt er et ord.

Filhentning:
Godt dansk ord, men ikke i følge DSN ikke:
http://retskrivningsordbogen.dk/ro/data ... p3=0&p4=10

Jeg hælder dog mest til Download.

sskroeder
MozillaDanmark

Indlægaf sskroeder » tirs 6. maj 2008 22:33

"Hentede filer" var også oppe at vende - faktisk var det det første forslag (tror det var Raggie, der bragte det op, at det hed sådan i Vista)...

Men en fil er vel først hentet når ned er nede lokalt på computeren .... Derfor ville "Hentede Filer" ikke være brugbart for filhentninger som var igangværende...
/Søren Munk Skrøder

sskroeder
MozillaDanmark

Indlægaf sskroeder » ons 7. maj 2008 00:28

hansen skrev: Filhentning:
Godt dansk ord, men ikke i følge DSN ikke:
http://retskrivningsordbogen.dk/ro/data ... p3=0&p4=10

Det er korrekt - Vi laver her en kunstig sammenstilling... Kun ordet "afhentning" findes i formen "...-hentning" i retskrivningsordbogen. Det noterede jeg mig også, da jeg valgte at bruge "filhentning"

Spam - på samme måde som cookies - er et udtryk, hvor man har taget et ikke-teknisk ord og gjort det til slang/TI-jargon for et begreb, som ret beset kræver lidt mere end et par få ord at forklare, hvad det egentligt handler om...

Spam er faktisk et ganske fantastisk eksempel. Det svarer til at man herhjemme kaldte uønskede mails for "Jaka-bov", hvilket jo er ganske usandsynligt.
Men ordet er på trods af dette indgået i den daglige tale og derfor hedder det, som det gør...
At man dog har tekniske udtryk, som rent beset er slang, gør så også at det er svært at oversætte disse på en passende måde... Der er det nemmere at optage det engelske ord i det danske sprog i stedet...

Andre eksempler på ord, som er svære at oversætte til et dansk ord er f.eks. "browser" og "feeds"

Så vores udfordring er at oversætte der, hvor det er muligt (og giver mening) og bruge de engelske udtryk, hvor det ikke er muligt.
/Søren Munk Skrøder

hansen
MozillaDanmark

Indlægaf hansen » ons 7. maj 2008 00:52

sskroeder skrev: Så vores udfordring er at oversætte der, hvor det er muligt (og giver mening) og bruge de engelske udtryk, hvor det ikke er muligt.

Det giver jeg dig helt ret i. Nogle gange må vi ta' en møg-svær beslutning, som berører rigtig mange mennesker. Man kan jo sige, at det ikke er knald eller fald, men en dårlig oversættelse af et program, gør det ubrugeligt.

Måske skal vi lade "filhentning" flyde lidt og eventuelt ændre det i senere versioner, hvis der er stemmer for det og det danske sprog inkorporere "downloads" mere.

Jeg hælder stadig lidt til "downloads", men sskroeder kommer med nogle gode pointer.

hansen
MozillaDanmark

Indlægaf hansen » tirs 13. maj 2008 09:50

Bare lige for at stikke lidt i emnet; hvad oversættes "upload(s)" til? Filsending?

daniel

Re: Filhentning

Indlægaf daniel » tirs 27. sep 2011 17:27

jeg hader at skulle til at hente en anden fil før jeg kan se mine andre hentede filer =(

Karl Erik

Geografisk sted: Hirtshals

Indlægaf Karl Erik » tirs 27. sep 2011 18:01

"Funktioner > Filhentning" eller "Ctrl + J".

Funktionen kan tilføjes som et menupunkt på værktøjslinien. Højreklik et sted på værkstøjslinien og vælg "Tilpas". Menupunktet er en pil der peger nedad. Den placerer du hvor du har lyst.

Endelig kan du også åbne den mappe hvor dine filer er gemt. Hvor det er kan du se under "Funktioner > Indstillinger > Overordnet > Filhentning.
Karl Erik

johnny nielsen

Indlægaf johnny nielsen » lør 22. dec 2012 12:07

i må gerne gå tilbage til det gamle system istedet får filhentninger
Da det er nemmer at hente musik og billeder

venlig hilsen johnny nielsen

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør 22. dec 2012 19:13

Hej Johnny

Kan du forklare nærmere, hvad du mener? Fortæl gerne, hvordan det virker nu, og hvordan du gerne vil have det til at virke.

Der er ikke ændret på systemet til filhentninger, så måske du har haft en udvidelse til filhentninger installeret.

Jeg bør nok også lige fortælle, at vi ikke har noget med udviklingen af Firefox at gøre. MozillaDanmark oversætter til dansk, og vi hjælper brugere med at løse problemer, som det du har.
Mvh. Kim