Oversættelse af Mozilla-produkter » Thunderbird 3.01 - afslutning

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Thunderbird 3.01 - afslutning

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 4. jan 2010 21:46

Søren ville gerne have en ny tråd, da den gamle blev noget overskuelig, så hermed en ny tråd til de sidste småting, inden Thunderbird 3.01 udsendes.

Vi har lavet opt in på Thunderbird, hvilket betyder, at vi har fortalt udviklerne, hvilke filer der skal bruges til Thunderbird 3.01 på dansk. Det betyder altså, at vi nu er sikre på, at Thunderbird 3.01 kommer på dansk. I øjeblikket er releasedag sat til d. 20. januar.

Vi kan godt lave flere ændringer, og forslag hertil er stadig meget velkomne. Men ændringerne vil ikke komme med i de daglige builds. Jeg har valgt [*], at vi ikke sender dem før i absolut sidste øjeblik. Det gælder også fire små ændringer, som ikke nåede med i filerne inden opt in.

Årsagen er, at Simon, der står for opt in, gerne vil markere den danske oversættelse som en beta. Det prøver vi naturligvis at undgå, og det er nok ikke fremmende for os, hvis vi konstant laver nye ændringer. Det virker lidt amatøragtigt.

Der er så en lille risiko for, at der lukkes for opdateringer, uden de sidste kommer med. Men efter min mening hellere det end en beta-mærkat.

[*] Hvis Søren eller Jesper, der har mere styr på den slags end undertegnede, mener, at vi bare skal fortsætte med at pushe løbende, så gør vi naturligvis det.

Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; da; rv:1.9.1.6) Gecko/20091201 Firefox/3.5.6 (.NET CLR 3.5.30729)
Mvh. Kim

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: Thunderbird 3.01 - afslutning

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 4. jan 2010 21:57

Simon har endnu ikke meldt ud, om han frafalder kravet om en beta-mærkat, så Søren, hvis du ellers vurderer, at det er hensigtsmæssigt, må du også gerne skrive i opt in-tråden, ligesom Jesper har gjort.
Mvh. Kim

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Geografisk sted: København

Indlægaf Jesper Kristensen » man 4. jan 2010 23:32

Simon har skrevet til mig i en mail, at dansk Thunderbird 3.0.1 under alle omstændigheder får et "beta" mærkat. Og han har skrevet det meget definitivt, så jeg tror ikke der kan laves om på det. Jeg tror alligevel ikke antallet af pushes eller opt-ins ville have påvirket det i negativ retning. Husk deadline for ændring af opt-in indtil videre er i morgen (europæisk eller amerikansk tid?), selvom den måske bliver forlænget, men vi ved det ikke.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 4. jan 2010 23:37

Øv, øv og atter øv. Jeg sender dig en mail i morgen med ændringer. Jeg mangler lige at finde den sidste rettelse - du bruger vist IMAP, så måske du kan hjælpe?

http://wiki.mozilladanmark.dk/wiki/Thun ... og_forslag
Mvh. Kim

Double-G

Indlægaf Double-G » tirs 5. jan 2010 12:35

Hvad får det af praktisk betydning at den danske version bliver beta ?

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » tirs 5. jan 2010 17:47

Da der alligevel først vil være autoopdatering fra version 3.0.2 og den danske 3.0.2 ikke vil være i beta, kommer det ikke til at betyde noget for autoopdatering.

Så det eneste sted af betydning er på http://da.www.mozillamessaging.com/da/, hvor download link til den danske version 2 stadig vil stå øverst.

Er det følgende oversættelse du mener, Kim?
Vedhæftede filer
Untitled.png
Untitled.png (6.3 KiB) Vist 9843 gange

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 6. jan 2010 00:06

Ja, Jesper. Det ser ud til at være den. Men Jørgen har allerede løst problemet - undskyld jeg ikke skrev her, jeg troede, det var nok at fjerne den fra fejl og mangler-siden. Og at sende ændringen til dig til pushning. Vi bruger nu "l" som genvejstast for "Marker mappe som læst".
Mvh. Kim

Double-G

Indlægaf Double-G » tors 7. jan 2010 16:45

Jeg har lige fundet et par fejl i nyeste build, som jeg mener er rapporteret og rettet for længe siden (men jeg har ikke lige haft energi til at bladre hele history igennem på wikien :-)) :

- Højreklik på en mail -> "åbn meddelelse i nyt vindue" og "svar kun afsenderen" anvender begge "n" som accesskey

- Indstillinger -> avanceret -> certifikater -> "Spørg mig hver gang" og "Sikkerhedsmoduler" anvender begge "s" som accesskey

Er det min hukommelse der spiller mig et puds ?

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors 7. jan 2010 16:55

Det vil ikke undre mig, at de er blevet rettet tidligere. Nogle af genvejene samles fra forskellige filer eller bruges forskellige steder. Det betyder, at hvis man retter en genvej i én menu, så risikerer den nye genvej at giver problemer i en anden menu. Drønirriterende!

Jeg har rettet de to til henholdsvis "e" og "ø".
Mvh. Kim

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs 12. jan 2010 17:37

Mozilla har påbegyndt fremstillingen af Thunderbird 3.01 - vores sidste ændringer er desværre ikke nået med, så de kommer først med i version 3.02. De pågældende ændringer kan ses i wikien:
http://wiki.mozilladanmark.dk/wiki/Thun ... og_forslag
Mvh. Kim

Double-G

Indlægaf Double-G » tirs 12. jan 2010 19:31

Så kan vi vel med god samvittighed konstatere at så er det "as good as it get's" og det er i grunden ikke så ringe endda :-)

Findes der forresten nogen tal/statistikker over hvor mange der bruger/har brugt den danske version af Thunderbird 2 ?

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs 12. jan 2010 19:41

Double-G skrev: Så kan vi vel med god samvittighed konstatere at så er det "as good as it get's" og det er i grunden ikke så ringe endda :-)

Jeg synes i hvert fald, vi har udført et flot arbejde! Vi har fået oversat omkring 2.000 strenge, og vi har samtidig fået forbedret den gamle oversættelse.

Ja, der er stadig plads til forbedringer af gamle tekster, der har overlevet fra de første versioner af mailprogrammet eller den gamle Mozilla-pakke, men som vi ikke er stødt på. Men alt i alt et flot arbejde.

Og det er selvfølgelig stadig muligt at foretage ændringer til 3.02 og andre kommende versioner.
Mvh. Kim

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » tirs 12. jan 2010 20:54

Vi må da næsten holde release party for alle der har hjulpet, når 3.0.1 udkommer.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs 12. jan 2010 22:11

Jesper Kristensen skrev: Vi må da næsten holde release party for alle der har hjulpet, når 3.0.1 udkommer.

Fin ide! Jeg vil dog desværre have et problem med at komme, medmindre jeg kan deltage pr. webcam.
Mvh. Kim

Claus Rasmussen

Geografisk sted: Skive

Indlægaf Claus Rasmussen » lør 16. jan 2010 20:45

Jesper Kristensen skrev: Vi må da næsten holde release party for alle der har hjulpet, når 3.0.1 udkommer.

Selvom jeg kommer fra den del af landet der er landfast med Europa, vil jeg meget gerne prioritere et release party - lad os bruge denne lejlighed til at slå et slag for mozilla produkter, lave en reception og sørge for pressen er til stede. Jeg aner ikke hvordan mozilladanmark er strikket sammen økonomisk, eller det evt. er noget Mozilla kunne medvirke til ? ellers må vi alle spytte et par kr. i kassen.

AJenbo

Indlægaf AJenbo » tors 21. jan 2010 13:31

Hvad er grunden entlig til at 3.0.1 DK blev til en beta? og hvor når kan vi forvente 3.0.2?

Er det fornuftigt at bruge http://download.mozilla.org/?product=th ... sx&lang=da til at installere Thunderbird 3.0.1 på dansk på nuværende tidspunkt eller skal man holde sig fra det og fortsætte med 2.0.0.23

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors 21. jan 2010 14:01

Der er kommet nye oversættere på, og Mozilla har fastlagt en politik, der siger, at så skal den første oversættelse markeres som en beta. Og det selvom de nye oversættere har erfaring med Mozilla-produkter, og selvom den nye oversættele er den hidtil bedste danske Thunderbird-oversættelse. Du kan roligt installere 3.01'eren!
Mvh. Kim

Claus Rasmussen

Indlægaf Claus Rasmussen » tors 21. jan 2010 21:00

3.01 er fin fin ...

Claus Rasmussen

Indlægaf Claus Rasmussen » tors 21. jan 2010 21:01

Claus Rasmussen skrev:

Selvom jeg kommer fra den del af landet der er landfast med Europa, vil jeg meget gerne prioritere et release party - lad os bruge denne lejlighed til at slå et slag for mozilla produkter, lave en reception og sørge for pressen er til stede. Jeg aner ikke hvordan mozilladanmark er strikket sammen økonomisk, eller det evt. er noget Mozilla kunne medvirke til ? ellers må vi alle spytte et par kr. i kassen.

Ingen svar = ?

Hvad siger i andre til en release party ? Jeg kan da godt være aktiv og arrangere et og andet, men da jeg er ny her, er der måske andre der er mere egnet ?

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » søn 31. jan 2010 17:52

Jeg vil se på det med release party de næste dage, nu hvor jeg er kommet hjem fra ferie.

En ting til oversættelsen: "Den 31-01-2010 17:26, Jakob Nielsen skrev:". Bør "Den X, Y skrev:" ikke rettes til "Den X skrev Y:"?

brndtnlsn

Indlægaf brndtnlsn » man 1. feb 2010 23:50

Jeg har ved automatisk opdatering af dansksproget Thunderbird fået det, der vistnok er jeres version.

Det, Jesper nævner, er en af de ting, jeg har bemærket. Jeg ville foreslå at starte med navnet: "Jakob Nielsen skrev 31-01-2010 17:26:" eller lignende.

Et par andre forslag, hvis de ikke allerede er rettet:

Indstillinger, visning, formatering, skrifttyper, avanceret:

"Om muligt, anvend standardtegnkodning i svar" rettes til
"Anvend standardtegnkodning i svar, når det er muligt"

Indstillinger, redigering, generelt:

"Kontroller for manglede vedhæftninger" rettes til
"Kontroller for manglende vedhæftninger"

jeje

Indlægaf jeje » tirs 2. feb 2010 00:50

Jesper Kristensen skrev: En ting til oversættelsen: "Den 31-01-2010 17:26, Jakob Nielsen skrev:". Bør "Den X, Y skrev:" ikke rettes til "Den X skrev Y:"?
Jo, men hvis vi har lov til at ændre standardværdien for reply_header_type, vil jeg foretrække navnet først: "X skrev den Y:".
Senest rettet af jeje tirs 2. feb 2010 01:04, rettet i alt 1 gang.

jeje

Indlægaf jeje » tirs 2. feb 2010 00:59

brndtnlsn skrev: Det, Jesper nævner, er en af de ting, jeg har bemærket. Jeg ville foreslå at starte med navnet: "Jakob Nielsen skrev 31-01-2010 17:26:" eller lignende.

Det stemmer jeg for, hvis det er tilladt at ændre standardværdien for mailnews.reply_header_type. Jeg bruger "Jakob Nielsen skrev den 30-01-2010 15:14:", og det har jeg opnået med de følgende indstillinger:

Funktioner -> indstillinger -> avanceret -> avancerede indstillinger:

mailnews.reply_header_type = 3
mailnews.reply_header_authorwrote = %s skrev
mailnews.reply_header_separator = (et mellemrum)
mailnews.reply_header_ondate = den %s
mailnews.reply_header_colon = :

Se: http://kb.mozillazine.org/Reply_header_settings

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs 2. feb 2010 11:41

Jeg kan ikke se, hvorfor vi ikke skulle kunne ændre det. Jeg ændrer til [navn] skrev d. [dato] kl. [klokken]:

"kl." indsat for at adskille dato og klokkeslæt.

Indstillinger, visning, formatering, skrifttyper, avanceret:

"Om muligt, anvend standardtegnkodning i svar" rettes til
"Anvend standardtegnkodning i svar, når det er muligt"

Indstillinger, redigering, generelt:

"Kontroller for manglede vedhæftninger" rettes til
"Kontroller for manglende vedhæftninger"

Jeg tjekker lige, om det allerede er blevet ændret, ellers ændrer jeg til det foreslåede. Der har været nogle tilfælde af "Om muligt ..."/"Hvis muligt ...", og dem har vi ellers forsøgt at få udryddet, fordi det er noget bagvendt. Hvis I finder andre af den slags, så sig endelig til.
Mvh. Kim

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » tirs 2. feb 2010 11:53

http://mxr.mozilla.org/l10n-mozilla1.9. ... =/da/mail/

Det er kun mailnews.reply_header_authorwrote og mailnews.reply_header_ondate der er med i oversættelsesfilerne, men vi kan sikkert få lov til at ændre de andre i l10n.js, hvis vi spørger først.

Jeg tror til gengæld ikke vi kan ændre datoformatet, da det ser ud til at være taget fra operativsystemets indstillinger.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs 2. feb 2010 12:16

Jesper Kristensen skrev: http://mxr.mozilla.org/l10n-mozilla1.9.2/search?string=reply_header&find=/da/mail/

Det er kun mailnews.reply_header_authorwrote og mailnews.reply_header_ondate der er med i oversættelsesfilerne, men vi kan sikkert få lov til at ændre de andre i l10n.js, hvis vi spørger først.

Jeg tror til gengæld ikke vi kan ændre datoformatet, da det ser ud til at være taget fra operativsystemets indstillinger.

Ok, så kan vi vel bare nøjes med [Navn] skrev d. [dato]:

Eller hvad? Jeg er i hvert fald enig med dem, der mener, navnet skal først.
Mvh. Kim

jeje

Indlægaf jeje » tirs 2. feb 2010 13:17

Jeg vil gerne have klokkeslettet med også.

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » tirs 2. feb 2010 15:41

jeje: klokkeslæt ER med, og det kan ikke fjernes. Kim fik bare ikke lige skrevet det.

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » fre 26. feb 2010 20:40

Som det kan ses på billederne http://wiki.mozilladanmark.dk/wiki/Thun ... dgangskode henviser fejlbeskeden til en checkbox, men checkboxens navn matcher ikke 100% hvad der står i fejlbeskeden. "Brug navn og adgangskode" vs "Benyt brugernavn og adgangskode".

Ps. I må undskylde jeg aldrig fik taget mig sammen til at arrangere et release party. Det må vi have til gode til en anden gang.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør 27. feb 2010 05:59

Rettet.

Mht. til release parties, så burde det jo egentlig være nu i forbindelse med 3.02, hvor den danske version ikke længere er i beta. Men ellers skulle der jo ikke være så langt mellem versionerne fremover. Så der kommer jo flere chancer.
Mvh. Kim