Oversættelse af Mozilla-produkter » Oversat artikel

MarkiiLenad

Oversat artikel

Indlægaf MarkiiLenad » tirs 20. mar 2012 19:24

https://support.mozilla.org/en-US/kb/what-firefox-sync

Denne artikel har jeg oversat til Dansk.

Undskyld mig hvis jeg gør noget forkert, men det er første oversættelse her på sitet, så ved ikke lige om jeg har postet rigtigt her i forum :)

Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; rv:11.0) Gecko/20100101 Firefox/11.0

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Geografisk sted: København

Re: Oversat artikel

Indlægaf Jesper Kristensen » tirs 20. mar 2012 21:07

(dette er en kopi af hvad jeg har sendt på e-mail)

Hej Mark, og velkommen!

Jeg har set du har oversat en artikel og skrevet i vores forum, hvilket er fantastisk. Grunden til at jeg gerne vil have at man skriver i vores forum er at jeg har modtaget en del oversættelser, som knap nok er læseligt dansk, og når jeg skriver tilbage med rettelser, får jeg oftest ikke noget svar.

Her er nogle forslag og kommentarer til det det du har oversat. Hvis du er enig i dem kan du rette dem og indsende artiklen igen. Så vil jeg godkende den.

> Firefox Sync er en tjeneste, der lader dig synkronisere dine bogmærker, historie, passwords, add-ons og åbne faner med en anden kopi af Firefox - som en på en anden computer eller på en mobiltelefon. I denne artikel forklares kort, hvordan det hele fungerer, og hvorfor du burde bruge det.

Det vil være en god ide hvis vi kalder tingene det samme hele vejen igennem, så jeg vil foretrække hvis du kalder tingene det samme som de bliver kaldt i den danske oversættelse af Firefox:

historie -> historik
passwords -> adgangskoder
add-ons -> tilføjelser
faner -> faneblade

"som en på en anden computer eller på en mobiltelefon" giver ikke helt mening. Måske der skal stå "som fx på en anden computer eller på en mobiltelefon"

Det er måske lidt hårdt sat op at sige at du "bør" bruge Sync, og det er da også lidt hårdere end den engelske udgave.

> {for fx11}
> = Hvad gør det? =

Jeg syndes ikke det lyder så godt at omtale en feature som "det" på dansk. Måske "Hvad gør Sync?"

> Med Firefox Sync kan du tage alle dine Firefox-data (såsom dine bogmærker, historie, passwords og åbne faneblade) med dig overalt.
> Du skal bare oprette Firefox Sync på din hjemmecomputer og dine Firefox data vil blive sikkert opbevaret på vores servere og synkroniseret automatisk der fra.

Firefox data -> Firefox-data
der fra -> derfra ?

> Så, når du opretter Firefox Sync på din arbejdscomputer (eller endda din telefon der kører Firefox), vil dine Firefox data automatisk synkroniseret med din hjemmecomputer.

Firefox data -> Firefox-data
... automatisk synkroniseret ... -> ... automatisk blive synkroniseret ...

> {/for}
>
> = Hvorfor skulle jeg bruge det? =
> Firefox Sync gør det nemt at surfe på internettet på din PC, stå op og gå, og have alt (åbne faner, gemte adgangskoder browsing historie og bogmærker) ventene dig på telefonen,

ventende

> ligesom du forlod det. Har du nogensinde prøvet at skrive i passwords eller lange URL'er på din telefon?

i passwords -> fjern "i" (og ret passwords -> adgangskoder)

> Nu behøver du ikke gøre det - Firefox Sync vil udfylde dem for dig! Og hvad mere er, synkroniseringen er to-vejs. Så hvis du bogmærker en stor ny hjemmeside på din arbejdscomputer, vil Firefox Sync sørge for at bogmærket dukker op på din computer derhjemme.

stor -> en bedre oversættelse af "great"? måske "spændende"?

>
> = Det er nok forklaring - bare vis mig, hvordan man bruger denne ting =

"denne ting" -> "Sync"

> *[[Hvordan opsætter jeg Firefox Sync?]] — denne artikel vil vise dig hvordan du får Firefox Sync op og køre på din primære computer.
> *[[Hvordan tilføjer jeg en enhed til Firefox Sync?]] — når du har fået Sync sat op, kan denne artikel vise dig hvordan du tilslutter en enhed som f.eks en anden computer eller en telefon.

Punktum efter "eks"

>
> = Jeg har stadig spørgsmål - fortæl mig mere =
> == Hvor er alle mine data? ==
> Dine data er sikkert lagret på Mozillas servere. Sync bruger avancerede sikkerhedsforanstaltninger, så dine oplysninger ikke kan ses af andre, end ikke Mozilla. Se [[Hvor sikkert er mine synkroniserede data?]] For mere.

"Hvor sikkert er mine synkroniserede data" -> "Hvor *sikre* er mine synkroniserede data"

For mere -> brug lille f

(jeg har ikke læst resten endnu)

MarkiiLenad

Re: Oversat artikel

Indlægaf MarkiiLenad » ons 21. mar 2012 10:30

Rettet og lagt til ny gennemlæsning :)