KompoZer / Nvu » Nvu 1.0 lige på trapperne - hjælp til Mac + Linux ønskes

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Nvu 1.0 lige på trapperne - hjælp til Mac + Linux ønskes

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre 24. jun 2005 20:30

Nvu planlægges udsendt tirsdag 28/6

Oversættelsen er klar, men jeg er ude hele tirsdagen, og kan derfor ikke lægge den op før sent op aftenen (jeg må ikke lægge den op før den officielle frigivelse).

I første omgang lægger jeg oversættelsen op som en udvidelse i XPI-formatet. En eller to dage senere skulle jeg gerne have selve programmet klar på dansk inklusiv dansk stavekontrol. Men jeg har desværre kun mulighed for at lave den til Windows.
Er der nogen, der kan hjælpe med at lave udgaver til Mac og Linux?
Mvh. Kim

ole

Geografisk sted: Fredericia

Indlægaf ole » lør 25. jun 2005 04:32

Hvis jeg får at vide hvordan, kan jeg måske lave den til Linux. Det skal dog siges, at jeg har ikke arbejdet med at lave den slags før.

Jeg kører Debian, hvis det skulle være relevant.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør 25. jun 2005 09:23

ole skrev: Hvis jeg får at vide hvordan, kan jeg måske lave den til Linux. Det skal dog siges, at jeg har ikke arbejdet med at lave den slags før.

Jeg har heller ikke prøvet før, men der er en beskrivelse på:
http://glazman.org/nvu/NVU-L10N.html
Siden er dog nede i øjeblikket.

ole skrev: Jeg kører Debian, hvis det skulle være relevant.

Jeg kan se på download-siden (http://nvu.com/download.html), at der er lavet forskellige versioner til Red Hat, Debian Suse m.fl., så det kan være vi skal have flere med. Jeg har dog absolut ikke tjek på Linux, så jeg ved ikke, om de forskellige udgaver er af optimeringshensyn, eller om de ikke kan køre på andre Linux-udgaver.
Mvh. Kim

ole

Indlægaf ole » lør 25. jun 2005 15:18

De må være godt forvirrede, dem der laver de pakker. Hvis man alligevel laver pakker, som er specifikke til bestemte distributioner, så bør man da benytte den distributions pakkesystem.

Til gengæld kan det være en god ide at bygge en udgave, som er statisk linket med diverse libraries, som så ikke er specifik til en bestemt distro.

Jeg har lige meldt mig på nvus developer mailing list, og så må vi se, hvad jeg kan finde ud af.

Louis

Geografisk sted: Sydsjælland, Danmark

Re: Nvu 1.0 lige på trapperne - hjælp til Mac + Linux ønskes

Indlægaf Louis » tirs 28. jun 2005 07:11

Kim Ludvigsen skrev: Nvu planlægges udsendt tirsdag 28/6

Billede er da ikke usendt endnu!!!
Mvh. Louis
Mail: louis@louis.dk
MSN: louis@louis.dk
Jabber: louis@jabber.dk
Registreret Linuxbruger nr.: 405248
FSF medlem nr.: #7287
FSFE medlem nr.: #1398

ole

Indlægaf ole » tirs 28. jun 2005 10:03

Det er også tirsdag i adskillige timer endnu, og amerikanerne er nogle timer efter os, så de er ikke engang mødt på arbejde endnu.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs 28. jun 2005 18:39

ole skrev: Det er også tirsdag i adskillige timer endnu, og amerikanerne er nogle timer efter os, så de er ikke engang mødt på arbejde endnu.

Ja, men han er såmænd franskmand. Jeg er netop kommet tilbage på pinden, og er godt skuffet. Nu må vi blot vente til den udsendes officielt. Jeg legede lidt i går med en version fra den 24/6, og det er faktisk ret nemt at lave en installationspakke til Windows, så den bør ligge klar mindre end en 1 time efter, jeg får fingre i version 1.0.

Med hensyn til Linux, så ved jeg ikke, om det er muligt at lave en installationspakke. Hvordan foregår det normalt på Linux? Hvis der kun skal laves en zip-fil, er det jo ikke det, der tager længst tid - det burde jeg vist også kunne klare (jeg kan dog ikke efterprøve en sådan pakke),
Mvh. Kim

ole

Indlægaf ole » tirs 28. jun 2005 19:11

Ifølge det link, du gav tidligere, er proceduren i korte træk:

1) Pak arkivet ud (Det er en fil i stil med .zip bare en anden type)
2) Erstat de oprindelige sprogfiler med de danske
3) Ret lidt i installed-chrome.txt
4) Pak det sammen igen

Så skulle man have en binær, der er tilsvarende til den originale bortset fra sproget. Jeg går ud fra at Windows-proceduren er tilsvarende.

Winzip kan forresten godt åbne .tgz (eller .tar.gz) arkiver. Jeg ved dog ikke om den kan gemme dem. (Men Linux-brugere kan normalt sagtens åbne en .zip også.)

ole

Indlægaf ole » tirs 28. jun 2005 19:17

Forresten: at lave en egentlig installationspakke til Linux er noget mere besværligt, da man så skal tage hensyn til en masse ting, der kan være forskelligt fra distro til distro.

Jeg bruger f.eks Debian, og en installationspakke skræddersyet til mig kan ikke umiddelbart installeres på Red Hat/Fedora/Mandriva/SuSE eller mange andre.

Hvis selve programmerne i deres .tar.gz-arkiver er bygget statisk, kan de dog sagtens installeres på alle ovennævnte Linux-udgaver. Det er bare ikke mere automatisk end en almindelig .zip-fil ville være på Windows.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs 28. jun 2005 19:55

ole skrev: Så skulle man have en binær, der er tilsvarende til den originale bortset fra sproget. Jeg går ud fra at Windows-proceduren er tilsvarende.

Hvis man vil lave en zip-fil, ja. Men der findes et freeware program til at lave installationsfiler, der pakker filerne ud, placerer dem i den ønskede mappe og opretter genveje til programmet. Meget smart program, og meget nemt at bruge.

Jeg prøver at lave en zip-fil til Linux, men eftersom jeg ikke selv kan afprøve den, vil jeg være meget glad, hvis du vil give den en køretur - når engang vi får udsendt version 1.0.

Programmøren har skrevet, at han fejrer frigivelsen af 1.0 på en cafe i Paris klokken 20:30 - spørgsmålet er så, om han uploader lige før, eller først når han kommer hjem (eller på cafeen, hvis han har en bærbar med sig).
Mvh. Kim

ole

Indlægaf ole » tirs 28. jun 2005 20:01

OK, jeg skal nok afprøve din.

Hvis det ikke virker kan jeg så prøve om jeg kan bygge en.

Louis

Indlægaf Louis » tirs 28. jun 2005 23:39

Kim Ludvigsen skrev: Udgivelsen af 1.0 på en cafe i Paris klokken 20:30 - spørgsmålet er så, om han uploader lige før, eller først når han kommer hjem (eller på cafeen, hvis han har en bærbar med sig).

Klokken er 23:38 og den er stadig ikke frigivet endnu.
Fransk og dansk tid er jo samme tidszone.
Mvh. Louis

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs 28. jun 2005 23:46

Louis skrev: Klokken er 23:38 og den er stadig ikke frigivet endnu.

Ja, øv! Det bliver først i morgen.
Mvh. Kim

Louis

Indlægaf Louis » tirs 28. jun 2005 23:48

Kim Ludvigsen skrev:
Louis skrev: Klokken er 23:38 og den er stadig ikke frigivet endnu.

Ja, øv! Det bliver først i morgen.

Glæder mig sådan :D Det er bedre end juleaften, mener det skam!
Mvh. Louis

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 29. jun 2005 10:19

ole skrev: OK, jeg skal nok afprøve din.

Hvis det ikke virker kan jeg så prøve om jeg kan bygge en.

Jeg har lidt problemer med at lave tar.bz2-filer. Er det almindelige zip-filer med en anden filtype, eller skal de pakkes med et specielt program?

Jeg har lavet danske versioner af de tre Linux-pakker, der ligger på Nvus hjemmeside.
Jeg vil ikke placere dem på Mozilladanmark, før jeg ved, at de virker. Så du og andre må gerne lige teste dem, og fortælle mig, om de bare kan omdøbes fra de nuværende navne *.tar.bz2.zip til *.tar.bz2.

De kan hentes her:
http://80.62.45.5/nvu-1.0-pc-fedora3-kde.tar.bz2.zip
http://80.62.45.5/nvu-1.0-pc-mandriva10 ... ar.bz2.zip
http://80.62.45.5/nvu-1.0-pc-linux2.6.1 ... ar.bz2.zip
Mvh. Kim

ole

Indlægaf ole » ons 29. jun 2005 14:36

Der var desværre gået lidt oplysninger tabt, på turen gennem din maskine. Filernes rettighedsindstillinger var forsvundet. Da det er i disse indstillinger, (ikke i filendelse) at Linux ser om en fil er et kørbart program, gjorde det desværre arkivet noget nær uanvendeligt.

Hvis det en anden gang skulle lykkes dig at finde ud af at bibeholde disse indstillinger, vil jeg foreslå bare at gemme som en zip med navn i stil med nvu-1.0-pc-linux2.6.10-gnu.zip - da det er lettere for dig, og det giver ingen problemer for os andre.

Og ja, .tar og .bz2 kræver begge at man har et program, der kan pakke til det. Den mest udbredte udgave af tar-programmet til Linux kan dog klare begge dele i en arbejdsgang. (tar håndterer at samle filerne, hvor bz2 står for komprimeringen.)

Jeg har nu gennemgået proceduren selv, og afprøvede lokaliseringen hurtigt efter at have pakket et nyt arkiv (så eventuelle filer, der blev ændret ved at køre programmet, ikke er ændret i arkivet).

Det virkede fint, så jeg har lagt arkivet på http://sandbox.adsl.dk/nvu og jeg går nu i gang med at lave den danske udgave af de to andre arkiver, som bliver lagt samme sted.

NB! Giv gerne besked, når du har hentet dem, for jeg vil helst ikke have at alt for mange henter dem derfra. Jeg vil også gerne selv bruge min båndbredde :)

ole

Indlægaf ole » ons 29. jun 2005 14:59

Nu ligger de to andre der også.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 29. jun 2005 15:11

ole skrev: Nu ligger de to andre der også.

Har hentet den første er ved at hente de næste to. Virker de hos dig? Jeg har lige fundet ud af, at der er problemer med Windowsudgaven (den virkede ellers første gang, jeg tjekkede den).
Mvh. Kim

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 29. jun 2005 15:33

ole skrev: Nu ligger de to andre der også.

Alle tre er hentet, og jeg er nu ved at uploade dem til Mozilladanmark, så du kan godt fjerne dem fra din server.

Du skal have mægtig mange tak for hjælpen.
Mvh. Kim

ole

Indlægaf ole » ons 29. jun 2005 15:35

Det ser ud til at virke fint, bortset fra at det meste af Hjælp-menuen skal åbne URLer med et andet program, og det ser ikke ud til at nvu lige kan finde ud af at gøre det. Hvis den nu bare havde spurgt hvilket program den skulle åbne med, havde det ikke været noget problem.

Er der nogle bestemte problemer med Windows-udgaven, som jeg skal se efter om også er i Linux-udgaverne?

ole

Indlægaf ole » ons 29. jun 2005 15:40

Jeg kan forresten kun afprøve den ene her, da jeg hverken har Fedora eller Mandriva. Jeg har prøvet om jeg kunne køre de to andre, men de brokker sig over et library, de ikke kan finde - og det var sådan set også hvad jeg havde forventet.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 29. jun 2005 15:46

ole skrev: Der var desværre gået lidt oplysninger tabt, på turen gennem din maskine. Filernes rettighedsindstillinger var forsvundet.

Hvis det en anden gang skulle lykkes dig at finde ud af at bibeholde disse indstillinger, vil jeg foreslå bare at gemme som en zip med navn i stil med nvu-1.0-pc-linux2.6.10-gnu.zip - da det er lettere for dig, og det giver ingen problemer for os andre.

Jeg har ingen anelse om, hvordan man kan bibeholde/fastsætte filernes rettighedsindstillinger under Windows, så jeg bliver desværre nok også nødt til at få hjælp af dig eller en anden Linux-bruger næste gang.

Hmm, det trækker lidt ud med at få Linux-versionerne lagt op. Mozilladanmark-serveren kan ikke finde ud af at validere filerne, så overførslen kikser.
Mvh. Kim

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 29. jun 2005 15:51

ole skrev: Det ser ud til at virke fint, bortset fra at det meste af Hjælp-menuen skal åbne URLer med et andet program, og det ser ikke ud til at nvu lige kan finde ud af at gøre det.

Det er et Linux-problem. På en eller anden måde skal du have fortalt din Linux, hvad der er din standard-browser.
ole skrev: Er der nogle bestemte problemer med Windows-udgaven, som jeg skal se efter om også er i Linux-udgaverne?

Jeg fik en besked fra en som har problemer med at få startet programmet, der kom i stedet en fejlmeddelelse. Og jeg gik lidt i panik, da jeg så selv prøvede på en anden Windows end den, hvor jeg havde pakket installationsfilen, og den også kiksede. Hos mig viste det sig dog at være en gammel Nvu-installation, der drillede - jeg håber det samme er tilfældet hos ham med startproblemet.
Mvh. Kim

Louis

Indlægaf Louis » ons 29. jun 2005 17:48

Billede er ikke udkommet endnu!!!
Senest rettet af Louis ons 29. jun 2005 17:51, rettet i alt 1 gang.
Mvh. Louis

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 29. jun 2005 17:51

Louis skrev: Er ikke udkommet endnu!!!

Måske du får vist siden fra din browsers cache?

http://mozilla.dk/nvu
http://nvu.com/download.html
Mvh. Kim