KompoZer / Nvu » symbol omgivet af blå firkant

flemmings

symbol omgivet af blå firkant

Indlægaf flemmings » tirs 8. sep 2009 12:04

Kære Kim - du har været meget hjælpsom, og som programmeringselev har jeg stor fornøjelse af dette forum, men en lille ting driller stadig:

Jeg har sat validerings-symbolet fra [url]validator.w3.org[/url] på forsiden af [url]mardi.dk[/url], men det er omgivet af en blålig firkant, som virker klodset. Symbolet fungerer som et link til [url]validator.w3.org[/url], men jeg kan ikke gennemskue, hvordan sådan en firkant/ramme om linket fjernes.
mvh.
Flemming

Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 8.0; Windows NT 6.0; Trident/4.0; Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 6.0; Windows NT 5.1; SV1) ; SLCC1; .NET CLR 2.0.50727; Media Center PC 5.0; .NET CLR 3.5.30729)

flemmings

Indlægaf flemmings » tirs 8. sep 2009 12:24

hov, jeg glemte et supplerende spørgsmål, for hvordan får jeg validator.w3.org til kun at åbne som et vindue? mvh. Flemming

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs 8. sep 2009 12:41

Den blå kant, dette vil fjerne den blå kant fra alle billeder, der også virker som links:
Åbn siden i KompoZer
Åbn Css-editoren
Opret en ny stil med navnet img (altså uden foranstillet punktum)
Indsæt dette fanesiden Generelt:
border-style: none;
OK
Overfør css-filen til webserveren

Hvis det kun er på dette ene billede, du vil fjerne den blå kant:
Markéer billedet med musen, klik på knappen Billede i værktøjslinjen
Klik på fanen Link
Fjern flueben ud for Farvet kant ...
OK

Jeg forstår ikke spørgsmålet med validatoren - vil du have validatoren til at åbne i et nyt vindue?

I så fald, er det normalt ikke en god ide. Det kan dog lade sig gøre, men du skal desværre ind i kildekodevisning:
Find linket i kildekoden og indsæt:
target=_blank
så linket kommer til at se sådan ud:
<a href="http://validator.w3.org/check/referer" target="_blank">
Mvh. Kim

flemmings

Indlægaf flemmings » tirs 8. sep 2009 13:15

Så fik jeg fjernet rammen via din anvisning, men rettelsen af kildekoden inde i KompoZer gør, at validator-siden ikke kommer frem, når man klikker på billedet. Man får en fejlmeddelelse. Gider du ved lejlighed se efter i Notepad, om jeg har gjort præcis som anvist? Det mener jeg.

Jeg foretrækker faktisk som netbruger, at eksterne links åbner i et nyt vindue. Ellers risikerer man, at det fulde vindue fanger folks opmærksomhed, så de forsvinder fra ens side.
hilsen
Flemming

flemmings

Indlægaf flemmings » tirs 8. sep 2009 13:21

Underligt. Nu vil den godt åbne validatorlinket korrekt i et nyt vindue.
hilsen og tak for hjælpen
Flemming

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs 8. sep 2009 13:24

flemmings skrev: Jeg foretrækker faktisk som netbruger, at eksterne links åbner i et nyt vindue. Ellers risikerer man, at det fulde vindue fanger folks opmærksomhed, så de forsvinder fra ens side.

Ja, men hvis ens side er interessant nok, kommer de tilbage. De fleste finder det generende at få åbnet nye vinduer.
Mvh. Kim