KompoZer / Nvu » Guider i Kompozer

Erhard Leach

Guider i Kompozer

Indlægaf Erhard Leach » fre 8. jul 2011 08:26

Hej derude.
jeg har lige installeret Kompozer på min Mac. - Jeg har hidtil benyttet mig af MS Publisher (Windows) som hjemmesideprogram, men den giver jo nogle visningsproblemer i Safari og andre browsere.
Nu vil jeg forsøge at rekonstruere siden i Kompozer. - Det første spørgsmål (af mange) er: Kan man indsætte guidere på siderne til placering af elementerne?.
Min hjemmeside, som jeg vil forsøge at rekonstruere har adressen http://www.leach.dk
Mit mål er, at siden skal ligne den eksisterende side som ligger på nettet så meget som muligt.
Jeg har købt Kim Ludvigsen's udmærkede hæfte om Kompozer.
Mvh.
Erhard Leach
Mail: erhard@leach.dk

Mozilla/5.0 (Macintosh; U; Intel Mac OS X 10_6_8; da-dk) AppleWebKit/533.21.1 (KHTML, like Gecko) Version/5.0.5 Safari/533.21.1

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: Guider i Kompozer

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre 8. jul 2011 11:23

Hvilke guider mener du - nogle på hjemmesiden eller nogle i Publisher?

Lige i øjeblikket er jeg lidt "handicappet", da jeg ikke har adgang til Internet Explorer. Jeg tror, alle andre browsere (i hvert fald de tre, jeg har tjekket i) blot viser en sort side med lidt tekst. Ingen guider, ingen links.
Mvh. Kim

Erhard Leach

Indlægaf Erhard Leach » fre 8. jul 2011 11:50

Siden http://www.leach.dk kan kun åbnes i Explorer.
Med guider mener jeg guider i selve Kompozervinduet.
Jeg er pensioneret grafiker og er vant til at arbejde med InDesign.
I MS Publisher har man faktisk lignende værktøjer som i InDesign. - Man kan oprette et tomt vindue og indsætte og frit placere alle elementer som det passer i det design man har besluttet sig for.
De magnetiske guider man kan indsætte i selve layoutvinduet i Publisher er en stor hjælp, spørgsmålet er så: Kan man indsætte en lignende form for guider i Kompozer?.
Da flere og flere efterhånden bruger Mac-computere, er MS Publisher jo ikke længere det rigtige program, derfor prøver jeg med Kompozer.
Mvh. Erhard.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre 8. jul 2011 12:52

Nej, du kan ikke indsætte guider i KompoZer.

Og du vil desværre være noget handicappet af din fortid, når du skal lave hjemmesider. Som grafiker er du vant til at arbejde med faste rammer, både med hensyn til mediets størrelse og med hensyn til noget så simpelt som valg af skrifttype. Hjemmesider er noget helt andet.

Her er man nødt til at arbejde med flydende rammer, fordi man ikke kan være sikker på, hvilket program den besøgende bruger, hvilken skærmstørrelse/-opløsning og browserstørrelse han benytter, og hvilke skrifttyper han har installeret.

MS Publisher har aldrig været det rigtige program til at lave hjemmesider. Det er et program, som prøver at virke som i den grafiske verden. Fx ved at placere elementer fast, som det du efterlyser. På tryk er en fast placering en god ting, men på en flydende medie som en hjemmeside, hvor man ikke har faste mål og størrelser, kan man meget nemt risikere at løbe ind i alvorlige problemer med fast placering.

Et andet problem med Publisher er, at programmet benytter kode, som ikke er en del af standarderne for hjemmesider - hvilket er grunden til, at din side kun virker i Internet Explorer, og at kun cirka halvdelen af alle besøgende kan se den.

Koden er for øvrigt voldsomt "avanceret" til en ellers simpel opgave. Nu betyder hastighed ikke så meget som i gamle dage, men din nuværende forside fylder 216 KB (uden billederne). Med korrekte koder kan den laves, så den fylder mindre end 5 KB.

Jeg har lige prøvet at finde en Internet Explorer frem for at kunne se din side. Den kan sagtens laves i KompoZer, og den vil så virke i alle programmer. Men det er desværre ikke muligt at arbejde ud fra de eksisterende sider, der skal startes helt forfra.

Og det vil ikke blive let for dig, fordi du som grafiker skal lære at tænke helt anderledes.
Mvh. Kim

Erhard Leach

Indlægaf Erhard Leach » fre 8. jul 2011 13:01

UPS!!!
Der er jo ikke andet for end at jeg kaster mig ud i det.
Mvh. Erhard.