MozillaDanmark generelt » Firefox OS på telefon

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: Firefox OS på telefon

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 29. jul 2013 19:27

Vi lader en være indtil nu. Hvis du husker det, må du ved lejlighed gerne prøve at tjekke med den danske tekst til telefonsvareren, jeg er nysgerrig, om linjen ombrydes eller bare cuttes.

Den nuværende streng er i hvert fald alt for lang til én linje med din opløsning:
Screenshot saved to gallery
Ingen nye beskeder på telefonsvareren
Mvh. Kim

scootergrisen

Indlægaf scootergrisen » tirs 30. jul 2013 02:23

Der er ikke et screenshot fra min telefon. På min er der mere plads.

Men om der er plads kommer jo også an på hvad skærm man har. Så er spørgsmålet om man skal satse på at få teksten til at passe på en bestemt opløsning eller hvordan... men fontstørrelsen kan jo ændres osv ligesom det blev sidste jeg flashede min telefon.

scootergrisen

Indlægaf scootergrisen » lør 12. okt 2013 06:57

Er der noget nyt om hvordan vi får dansk ind i Firefox OS ?

Altså hvad skal vi gøre når det er oversat ?

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør 12. okt 2013 15:55

Sinden du opgav, har vi selv fået fat i nogle telefoner, og jeg kan "glæde" dig med, at det ikke kun er dig, der ikke kan finde ud af det. Vi har endnu ikke fået en dansk Firefox OS til at køre.

Hvis det en dag lykkes, skal vi nok skrive det her, så du også kan få lov at prøve den danske udgave.
Mvh. Kim

scootergrisen

Indlægaf scootergrisen » lør 12. okt 2013 20:24

Det var ikke så meget det at builde det selv med dansk jeg mente men mere at sørge for at det i har oversat til dansk bliver skubbet på køen sådan at det i fremtiden kommer med i Firefox OS, altså sådan at man ikke selv builde det selv.

Altså vil jeg jo også gerne have ÆØÅ på tasteturet på den danske måde og andre danske ting, jeg ved bare ikke om man bare skal oprette en bug på alle de danske ting også håber på der er nogen som gider gøre det.

Hvad for nogen telefoner har i købt ?

Hvis i vil kan i prøve min første webapp kaldet RotoZoom, det et billede der drejer rundt. I kan installer den ved at besøge http://netkoder.dk/netkoder/webapp.php også trykke på Installer Webapp knappen et stykke nede på siden.

Hvis i laver noget vil jeg gerne teste det på min telefon.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn 13. okt 2013 02:52

Vi har skubbet på, alt det vi kan, for at få dansk inkluderet. Jeg vil tro, at dansk først medtages, når det bliver relevant med en dansk sælger af telefonen. Og det bliver tidligst næste år.

Vi måtte ikke betale noget, vi var så heldige at få udleveret tre styk til oversætterne - så vidt jeg husker er det Keon (jeg har ikke selv en).
Mvh. Kim

scootergrisen

Indlægaf scootergrisen » søn 13. okt 2013 18:43

Fedt. Men du skulle da have en af dem. Men i kan selvfølgelig også godt skiftes til at have dem.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 14. okt 2013 12:24

Det var kun dem, der havde opført sig pænt, der måtte få en. Nå spøg til side. Jeg tror, det er de rigtige, der er blevet beriget, omend det vist ikke altid føles sådan.
Mvh. Kim

scootergrisen

Indlægaf scootergrisen » ons 4. dec 2013 05:53

Prøver og få tilføjet dansk tastetur layout : https://github.com/mozilla-b2g/gaia/pull/14337
Har bare taget det norske også ændret det til dansk hvor æ og ø sidder omvendt.

Jeg fik afvide på geeksphone forum at hvis de skal have dansk med i de images man kan downloade hos dem så skal det være i branch 1.2.
Så selvom det er i master branch så vil det vist først komme med hvis det kommer over i 1.2.

scootergrisen

Indlægaf scootergrisen » man 9. dec 2013 23:21

Jeg har spurgt på geeksphone forum og de skriver at hvis vi vil have dansk med i deres images så skal den danske oversættelse ind i Firefox OS 1.2 :
https://hg.mozilla.org/releases/gaia-l10n/v1_2/

Er der nogen der ved hvordan vi får den danske overstættelse derinde ?

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs 10. dec 2013 09:10

Den kommer med, når en producent er interesseret i at sælge telefoner med dansk sprog, eller når Mozilla-folkene mener, nogle vil være interesserede i nær fremtid. En forudsætning herfor er naturligvis, at der findes en oversættelse, og den forudsætning har vi opfyldt.

Vi har tidligere talt med nogle af beslutningstagerne, så de er udmærket klar over, at vi som oversættere gerne vil have dansk med - især når nu vi har besværet os med at oversætte produktet.
Mvh. Kim

scootergrisen

Indlægaf scootergrisen » ons 11. dec 2013 01:03

Geeksphone vil gerne have dansk med de siger det skal bare i branch 1.2 så kommer det med.

Til Firefox 26 kan man nu få et App-manager add-on så man kan remote dubugge telefonen.
https://developer.mozilla.org/en-US/Fir ... pp_Manager
Det tror jeg vil hjælpe en del når man skal teste noget.

Der kommer også flere guides til hvordan man få ændre på Firefox OS som denne :
https://developer.mozilla.org/en-US/Fir ... Geeksphone
Så på et eller andet tidspunkt bliver det vel så let af forstå at jeg kan finde ud af hvordan man gør det.

Jeg prøver nok igen snart og lave et build system og se om jeg kan bygge det rigtig denne gang.
Hvis i andre prøve vil jeg gerne høre hvad i finder frem til.

scootergrisen

Indlægaf scootergrisen » ons 25. dec 2013 14:40

Det lader til at den danske oversættelse https://bitbucket.org/mozilladanmark/gaia-da er til Firefox OS 1.3.
Geeksphone siger det skal være i version 1.2 før de vil putte det i deres images.

Vil det være for besværligt både og lave den danske oversættelse i version 1.2 og 1.3 ?

Ellers ville jeg gerne have det gjort så jeg kan komme til at teste dansk på min telefon.

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Geografisk sted: København

Indlægaf Jesper Kristensen » ons 25. dec 2013 21:28

Hvor har du hørt at oversættelsen skal være på 1.2 for at komme med? På http://downloads.geeksphone.com/ har de da både 1.1, 1.2 og 1.3. Jeg har på fornemmelsen at der ligger mere under hvilke krav Geeksphone stiller for at et sprog kommer med i deres builds.

scootergrisen

Indlægaf scootergrisen » tors 26. dec 2013 09:22

Det var der en som skrev på geeksphone forum at det skulle med i 1.2 også ville det komme med i deres images.
Nu er der kommet 1.3 images den syntes jeg ikke har været der før den prøver jeg lige og ser om der er noget dansk med.

scootergrisen

Indlægaf scootergrisen » tors 26. dec 2013 10:01

Nu har jeg installeret 1.3 og det ser ud til at virke ok af hvad jeg har testet men der er ikke noget dansk med.

Men det er også fint nok hvis den danske oversættelse er 1.3 også nu har geeksphone lagt 1.3 image på deres side så er det lige meget med det 1.2.

Så skal vi bare arbejde på at få den danske oversættelse med i 1.3.

Hvis man går ind på https://l10n.mozilla.org/dashboard/compare?run=361809 så står der noget med nogle strenge som mangler eller er udgået.

Er det noget i ved hvordan vi får lavet sådan at oversættelsen kan blive komplet ?
Ellers gider de vel ikke tage dansk med før det er komplet.

scootergrisen

Indlægaf scootergrisen » tors 26. dec 2013 10:55

Jeg har været inde på bitbucket og rettet de "fejl" som står på https://l10n.mozilla.org/dashboard/compare?run=361809

Så hvis i retter dem sådan at oversættelsen er komplet så kan jeg be en på geeksphone forum om at lave et repository også er vi et skridt nærmere.
Læs http://forum.geeksphone.com/index.php?t ... 5#msg62175

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » tors 26. dec 2013 16:02

Der kommer hele tiden opdateringer som skal oversættes. Det er derfor ikke nødvendigt at oversættelsen er 100% komplet. Jeg vil lade det være op til Kim og Jørgen om de vil bruge dine oversættelser. (jeg kan hjælpe med Bitbuckets Pull Requests hvis i vil). Jeg vil dog foreslå hvis du samler dine ændringer i et commit i stedet for at lave et for hver fil.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør 28. dec 2013 10:54

Scootergris, vi har stort set altid grønt lys på dashboard. Jeg plejer at tage de små portioner, der løbende kommer, mens andre så læser korrektur. Når der kommer en ny, stor portion, plejer vi at hjælpes ad med både oversættelse og korrektur.

Vi har et issue under mozilla-dk, hvor vi skriver, hvad vi tager, så vi undgår dobbeltarbejde: https://bitbucket.org/mozilladanmark/mo ... nt-7452897

Beslutningen om at medtage dansk har ikke noget med lyset på dashboard at gøre, vi har haft grønt lys stort set siden version 1.0 eller 1.1. Og vi er generelt hurtigere til at få slukket et rødt lys end i hvert fald nogle af de sprog, som er medtaget.

Jeg har ikke brugt dine oversættelser, fordi jeg ikke havde styr på forkningerne, og derfor ikke fik tjekket dine forslag før efter, jeg selv havde oversat.
Mvh. Kim

scootergrisen

Indlægaf scootergrisen » ons 1. jan 2014 13:35

Den danske oversættelse er kommet med i Firefox OS så nu kan man delvist teste dansk : http://ftp.mozilla.org/pub/mozilla.org/ ... a-central/

Her er nogle forslag til rettelser i kan kigge på. Nu er det 1.4 så sikkert nogle der ikke er med endnu men i kan jo bare kigge på det i ved kan rettes nu.

---

kom godt igang:
vælg et netværk:
forbind til et skjult netværk:
Authentication > er ikke oversat til dansk
Selvom "europa" er valgt står der europe/copenhagen (med e) over kortet
Copenhagen > København (har nævnt det før men syntes vi skal have oversat alle bynavne til dansk)
based on mozilla techology > kunne måske oversættes
søgeterm > jeg er ikke gode venner med det her ord, vil hellere have et andet mere kendt/brugt ord
stryg > heller ikke den store fan at dette ord, måske i kan finde et bedre

browser:
mest > (mangler noget, skulle nok stå mest besøgte) så måske skal det afkortes så det kan stå der

marketplace > måske oversæt til markedsplads måske ikke ?

indstillinger:
skærmlås:
låseskærm > skærmlås (har vist nævnt det før)
downloads:
downloads > filhentninger
no downloads > ingen filhentninger
gør B2G OS bedre:
improve browser os > forbedre firefox os ?
send feedback til mozilla > måske oversæt feedback til dansk ord ?

video:
[mangler tekst på knap når starter video webapp og der ikke er nogle videoer og man starter video optager ved tryk på knap)

ur:
timer > står 2 steder (den ene ligesom hours). Måske brug andet ord som nedtælling

enhedsinformation:
mere information:
nulstil:
ADVARSEL! Nulstilling vil slette alle dine data, inklusive alle apps du selv har installeret. > fjern e fra inklusive ?

kalender:
kalendere > lyder forkert > måske kalderliste ?
på dagen for begivenheden > står på 2 linie, find kortere tekst > måske blot "på dagen" ?

the password must have at least 8 characters. > kan ikke huske hvor jeg se dette henne.

---

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Indlægaf Jesper Kristensen » ons 1. jan 2014 16:33

Hej scootergrisen. Tusind tak for din gennemgang af oversættelsen, og for dine forslag. Kan jeg lokke dig til at oprette et Issue på https://bitbucket.org/mozilladanmark/gaia-da og kopiere dine kommentarer der ind? På den måde kan vi sikre at vi ikke overser eller glemmer dine forslag.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors 2. jan 2014 14:16

Skønt, at du har fået dansk på din telefon, det er dejligt med flere øjne til at finde fejl og uhensigtsmæssigheder.

scootergrisen skrev: Authentication > er ikke oversat til dansk

Jeg kan ikke se, at strengen mangler i dashboardet. Så vidt jeg har forstået, kan der være strenge, som ikke medtages, selvom vi har oversat dem. Måske det er tilfældet her?

scootergrisen skrev: Selvom "europa" er valgt står der europe/copenhagen (med e) over kortet
Copenhagen > København (har nævnt det før men syntes vi skal have oversat alle bynavne til dansk)

Jeg mener, at vi på et tidspunkt blev enige om at bruge engelske stednavne - Jørgen har sikkert mere tjek på dette end jeg har.

scootergrisen skrev: based on mozilla techology > kunne måske oversættes

Måske endnu en oversættelse som ikke er medtaget, jf ovenstående?

scootergrisen skrev: søgeterm > jeg er ikke gode venner med det her ord, vil hellere have et andet mere kendt/brugt ord

Jeg tror ikke, der er et mere kendt ord, som dækker. "Søgeord" kan fx ikke bruges, da der kan være tale om enkelte bogstaver og ikke hele ord.

scootergrisen skrev: stryg > heller ikke den store fan at dette ord, måske i kan finde et bedre

Personligt synes jeg, det er et meget beskrivende ord for handlingen. Jeg tror også, det bruges i Android.

scootergrisen skrev: browser:
mest > (mangler noget, skulle nok stå mest besøgte) så måske skal det afkortes så det kan stå der

Kan du hjælpe nærmere med, hvor jeg finder den streng? Jeg har ikke en telefon.

scootergrisen skrev: marketplace > måske oversæt til markedsplads måske ikke ?

Som skrevet i issuet, det er et navn, og dem beholder vi oftest på engelsk.

scootergrisen skrev: indstillinger:
skærmlås:
låseskærm > skærmlås (har vist nævnt det før)

Spørgsmålet er, hvad der menes. En skærmlås er en funktion til at låse skærmen. Låseskærmen er den skærm, der vises, når man har brugt skærmlåsen.

scootergrisen skrev: downloads:

Jeg kan ikke finde dette i filerne. Måske endnu et par strenge, som ikke vises, selvom de er oversat?

scootergrisen skrev: gør B2G OS bedre:
send feedback til mozilla > måske oversæt feedback til dansk ord ?

Som skrevet i issuet, "feedback" er optaget i det danske sprog.

scootergrisen skrev: video:
[mangler tekst på knap når starter video webapp og der ikke er nogle videoer og man starter video optager ved tryk på knap)

Jørgen, har du en ide om, hvor jeg finder den streng?

scootergrisen skrev: ur:
timer > står 2 steder (den ene ligesom hours). Måske brug andet ord som nedtælling

Den skal jeg også lige have stedfæstet. Hvis der står "timer" to gange med forskellig betydning, så er det i hvert fald forvirrende for brugerne.

scootergrisen skrev: enhedsinformation:
mere information:
nulstil:
ADVARSEL! Nulstilling vil slette alle dine data, inklusive alle apps du selv har installeret. > fjern e fra inklusive ?

"Inklusive" er det korrekte.

scootergrisen skrev: kalender:
kalendere > lyder forkert > måske kalderliste ?

Du mener "kalenderliste"? Så vidt jeg husker, bruger vi "kalendere" i Lightning, og vi har mindre plads her.

scootergrisen skrev: på dagen for begivenheden > står på 2 linie, find kortere tekst > måske blot "på dagen" ?

Er rettet.

scootergrisen skrev: the password must have at least 8 characters. > kan ikke huske hvor jeg se dette henne.

Sikkert endnu en smutter i sprogfilen.
Mvh. Kim

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tors 2. jan 2014 16:05

Selvom "europa" er valgt står der europe/copenhagen (med e) over kortet

Jeg mener, at vi på et tidspunkt blev enige om at bruge engelske stednavne - Jørgen har sikkert mere tjek på dette end jeg har.

Vi har oversat regionerne. Vi har ikke mulighed for at oversætte bynavnene.

based on mozilla techology > kunne måske oversættes

Måske endnu en oversættelse som ikke er medtaget, jf ovenstående?

Det står i B2G, ikke i telefonen.

browser:

Kan du hjælpe nærmere med, hvor jeg finder den streng? Jeg har ikke en telefon.

gaia-da\apps\browser\browser.properties
# LOCALIZATION NOTE: depending on your locale, you might want to use a more
# compact translation for top-sites-tab than for top-sites-startPage.

top-sites-startPage = Mest besøgte
top-sites-tab = Mest besøgte
Engelsk tekst = Top sites. Flere andre sprog har samme problem.

downloads:

Jeg kan ikke finde dette i filerne. Måske endnu et par strenge, som ikke vises, selvom de er oversat?

Jeg oversatte dem kort før jul. De blev fjernet igen lige efter jul.

I telefonen står der 'Gør Firefox OS bedre'.

video:

Jørgen, har du en ide om, hvor jeg finder den streng?

Jeg er blank.

ur:

Den skal jeg også lige have stedfæstet. Hvis der står "timer" to gange med forskellig betydning, så er det i hvert fald forvirrende for brugerne.

Den ene forekomst er i betydningen "æggeur".
Hilsen Jørgen

scootergrisen

Indlægaf scootergrisen » tors 2. jan 2014 19:22

Angående alle de forslag til retterlse som i ikke kan finde i oversættelsen så er det nok fordi det er version 1.4 af firefox os mens den danske oversættelse er version 1.3.
Men dansk er ikke med i 1.3 endnu.
Så det nok bare derfor.

Og det er endnu ikke lykkedes mig og få dansk på telefonen, det er b2g som kan køre på desktop computere ligesom på telefonen bortset fra man ikke kan teste alle tingene.

Hvorfor har vi ikke mulighed for at oversætte bynavne ?

Angående blank knap i video app så kan det måske være en fejl og at der ikke skal være en knap.

"Æggeur" er vel et ok dansk ord som folk forstår betydningen af.
Vi kan jo altid ændre det. Men det er sku et sjovt ord.
Kan være den ikke går ind hos veganerne.

scootergrisen

Indlægaf scootergrisen » tors 2. jan 2014 19:38

Hvad så bare med "Top sider" i stedet for "Mest besøgte" ?
Det er samme antal bogstaver som på engelsk.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors 2. jan 2014 20:45

scootergrisen skrev: Hvad så bare med "Top sider" i stedet for "Mest besøgte" ?
Det er samme antal bogstaver som på engelsk.

I så fald skal det være i ét ord: "Topsider" - hvilket jo kun fylder endnu mindre. Ellers er der jo også det gode gamle "favoritter", men det fylder mere. Eller måske "Populære"?

Jesper, Jørgen: Skal vi tage "Topsider"?
Mvh. Kim

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors 2. jan 2014 20:55

Jørgen Rasmussen skrev:
ur:

Den ene forekomst er i betydningen "æggeur".

Hvad siger I til at ændre til "Æggeur", hvis det kun tæller ned og ellers måske "Stopur"?
Mvh. Kim

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Jørgen Rasmussen » fre 3. jan 2014 01:35

Hvad siger I til at ændre til "Æggeur", hvis det kun tæller ned og ellers måske "Stopur"?

Ur-appen indeholder et stopur, så det ord kan vi ikke bruge.
Måske er ordet 'Minutur' bedre?
Hilsen Jørgen

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre 3. jan 2014 07:20

Jeg har nu ændret, for at det ikke skal trække alt for langt ud. Hvis I er utilfredse eller har forslag til forbedringer, så sig til i Bitbucket. Ligeledes, hvis jeg har glemt en ændring.

Jeg har ændret:
Påmindelse, begge steder: Ved start
Mest besøgte => Topsider
Timer => Minutur

Bitbucket:
https://bitbucket.org/mozilladanmark/ga ... 38def80913
Mvh. Kim

scootergrisen

Indlægaf scootergrisen » fre 3. jan 2014 20:04

Yes!

Nu fik jeg bygget Firefox OS med dansk og flashet min telefon med det.

Var ikke let men det lykkedes.

Så nu kan jeg bedre teste den danske oversættelse.
Så hvis i har nogle ting jeg skal teste så bare sig til, jeg kan også tage screenshots hvis i vil se hvordan noget bestemt ser ud.