Thunderbird & Lightning » Gendannelse af slettet mappe

Jens B.

Gendannelse af slettet mappe

Indlægaf Jens B. » fre 6. jan 2017 11:33

Jeg har netop installeret Thunderbird på en ny PC. Mappen "Notes" dukkede op i rækken af mapper (mappen "Spam" mangler til gengæld) - Indholdet i "Notes" havde absolut intet med mails at gøre, så den slettede jeg. Det skulle jeg så ikke have gjort, den stammede fra min i-phone, som aldrig har været koblet til den ny PC, men indholdet i i-phone "Notes"er nu slettet, og det var selvfølgelig ikke medtaget i sikkerhedskopien!
Spørgsmålene er så:
1.Hvordan er mappen blevet lagt i mailprogrammet?
2.Kan indholdet gendannes og hvordan?
3. Hvor er mappen "Spam"blevet af?

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; WOW64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/55.0.2883.87 Safari/537.36

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: Gendannelse af slettet mappe

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre 6. jan 2017 12:28

Hej Jens

Det lyder som om, du benytter IMAP som servertype. I så fald synkroniseres alle mapper fra mailserveren og ud på alle de forbundne enheder, det være sig en stationær computer, en iPhone og hvad du ellers opretter en mailkonto på.

Du har så fået synkroniseret mappen Notes over i Thunderbird, hvor du har slettet den. Og når du sletter den i Thunderbird, slettes den også på serveren og de andre enheder.

Det lyder dog lidt specielt, når du siger, at indholdet i mappen intet havde med mails at gøre. Kan du beskrive lidt nærmere, hvilken slags indhold det var?

Prøv at tjekke, om mappen Notes er flyttet over i papirkurven i Thunderbird.

Du kan også prøve at logge på webmail og se, om du kan finde mappen der.

Med hensyn til mappen Spam, så kan fraværet skyldes, at du ikke abonnerer på den i Thunderbird eller at den har et andet navn i Thunderbird, fx Junk.
Mvh. Kim

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Jørgen Rasmussen » fre 6. jan 2017 12:36

Hej Jens B.

Højreklik på kontonavnet i mapperuden til venstre i Thunderbird-vinduet og vælg Abonner. Sæt flueben ud for de mapper, du vil abonnere på. Klik på OK.

Åbn kontoindstillinger. Find din konto til venstre i vinduet Kontoindstillinger. Klik på Spam-indstillinger. Kontrollér at du har valgt den samme Spam-mappe, som du abonnere på under indstillingen 'Flyt nye spam-meddelelser til'.
Hilsen Jørgen

Jens B.

Indlægaf Jens B. » ons 11. jan 2017 14:05

Hej Kim
Tak for dit svar.
Du har helt ret, jeg bruger IMAP. De omtalte notes er skrevet
iapp´n "notes" på i-phone, og indeholder eksempelvis dato og måleraflæsningsresultater.
Mvh. Jens B.

Kim Ludvigsen skrev: Hej Jens

Det lyder som om, du benytter IMAP som servertype. I så fald synkroniseres alle mapper fra mailserveren og ud på alle de forbundne enheder, det være sig en stationær computer, en iPhone og hvad du ellers opretter en mailkonto på.

Du har så fået synkroniseret mappen Notes over i Thunderbird, hvor du har slettet den. Og når du sletter den i Thunderbird, slettes den også på serveren og de andre enheder.

Det lyder dog lidt specielt, når du siger, at indholdet i mappen intet havde med mails at gøre. Kan du beskrive lidt nærmere, hvilken slags indhold det var?

Prøv at tjekke, om mappen Notes er flyttet over i papirkurven i Thunderbird.

Du kan også prøve at logge på webmail og se, om du kan finde mappen der.

Med hensyn til mappen Spam, så kan fraværet skyldes, at du ikke abonnerer på den i Thunderbird eller at den har et andet navn i Thunderbird, fx Junk.

Jens B.

Indlægaf Jens B. » ons 11. jan 2017 14:14

Hej Jørgen
Tak for info. Så kører det! :)
Mvh. Jens B.

Jørgen Rasmussen skrev: Hej Jens B.

Højreklik på kontonavnet i mapperuden til venstre i Thunderbird-vinduet og vælg Abonner. Sæt flueben ud for de mapper, du vil abonnere på. Klik på OK.

Åbn kontoindstillinger. Find din konto til venstre i vinduet Kontoindstillinger. Klik på Spam-indstillinger. Kontrollér at du har valgt den samme Spam-mappe, som du abonnere på under indstillingen 'Flyt nye spam-meddelelser til'.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 11. jan 2017 14:50

Jens B. skrev: Du har helt ret, jeg bruger IMAP. De omtalte notes er skrevet
iapp´n "notes" på i-phone, og indeholder eksempelvis dato og måleraflæsningsresultater.

Tjekkede du, om du kunne finde noterne i papirkurven i Thunderbird eller via webmail? Hvis de ikke kan findes et af de to steder, så er de desværre nok gået tabt.

Hvis du fremover vil undgå, at noterne vises i Thunderbird, kan du bruge det omvendte af den metode, som Jørgen gav dig. Fjern abonnementet på mappen Notes i Thunderbird.
Mvh. Kim

Jens B.

Indlægaf Jens B. » tors 12. jan 2017 10:25

Hej Kim
Noterne er dukket op igen på i-phone i en mappe der hedder "noter fra min PC" - den har jeg aldrig set før, men "pyt" det er der såmænd så meget andet jeg heller ikke har! - Mappen "notes" er nu fjernet fra abonnementet, så nu kører det. :-)
Tak for hjælpen.
Mvh. Jens