Firefox » Firefox 53.0 starter ikke (i Windows 10)

Nikolaj Lunøe

Geografisk sted: Christianshavn

Firefox 53.0 starter ikke (i Windows 10)

Indlægaf Nikolaj Lunøe » tors 20. apr 2017 10:10

Jeg sad her til morgen og benyttede Firefox (i en 64-bit version) som jeg plejer, og alt fungerede fint. Så meddelte programmet (altså Firefox), at en ny version, 53.0, var klar til download og installering.

Jeg svarede ja tak - men har siden ikke kunnet starte det - trods flere forsøg med af- og gen-installering (vha. download fra Mozillas hjemmeside).

Jeg forsøgte også at installere det, der skulle være 32-bit udgaven af version 53.0, men med samme resultat: Når jeg åbner "jobliste" i Windows, står Firefox ikke på listen over "apps," der kører.

Jeg har nu geninstalleret version 51.0.1 (som jeg havde liggende som installations-fil på min harddisk) - og den kører fint (hvorfor jeg kan skrive dette).

Jeg er med på, at det sikkert er Windows (eller et andet program), der forhindrer Firefox 53.0 i at starte. Men hvordan finder jeg ud af hvilket - og hvad jeg gær for at afhjælpe problemer?

NB: Tak for trofast hjælp i dette forum gennem mange år på mange problemer. Jeg er MEGET taknemmelig.

Nikolaj Lunøe
nikolaj@capability.dk

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:51.0) Gecko/20100101 Firefox/51.0

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: Firefox 53.0 starter ikke (i Windows 10)

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors 20. apr 2017 10:21

Hej Nikolaj

Prøv dette:

Installer 53'eren.

Start Windows Jobliste med fanebladet Processer aktivt, før du prøver at starte Firefox. På den måde kan du se, om noget blokerer Firefox i at starte, eller om det er noget i Firefox, der går galt. Hvis Firefox når at komme på listen over processer, er det i Firefox, der er noget galt.

Hvis Firefox kortvarigt kommer på listen over processer, så prøv at starte Firefox i fejlsikret tilstand. Det gør du ved at holde tasten Skift nede, mens du klikker for at starte Firefox. Hvis Firefox kan starte i fejlsikret tilstand, er det sikkert en udvidelse, der driller.
Mvh. Kim

Nikolaj Lunøe

Indlægaf Nikolaj Lunøe » tors 20. apr 2017 11:09

Tak, Kim - jeg prøver.

Da Firefox for lidt siden prøvede automatisk at opdatere til 63, gav programmet følgende meddelelse:

"Opdateringen kunne ikke installeres (patching mislykkedes)."

Men jeg ved desværre ikke, hvad "patching" er.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors 20. apr 2017 11:19

Fejlmeddelelsen kan tyde på problemer med rettigheder. Prøv at hente og installere manuelt.
Mvh. Kim

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors 20. apr 2017 11:35

Lige en ekstra bemærkning: Hvis de hidtidige forsøg på at installere manuelt har været med det lille installationsprogram, der forsøger at hente yderligere filer på nettet, så prøv med det fulde installationsprogram, der fylder 45 MB.

Du kan hente det her:
https://www.mozilla.org/da/firefox/new/
Hvis du kun får tilbudt det lille installationsprogram på den side, så hent i stedet her:
https://archive.mozilla.org/pub/firefox ... /win64/da/
Mvh. Kim

Nikolaj Lunøe

Indlægaf Nikolaj Lunøe » tors 20. apr 2017 12:31

Kære Kim

Jeg har forsøgt det, du foreslog, og kan rapportere følgende:

Når jeg installerer Firefox 53, fortæller “Processer” fanebladet på joblisten i Windows, at installationsprogrammet er aktivt.

Men Firefox 53 derpå forsøger at starte sig selv (eller jeg gør det), dukker selve programmet ikke op under “Processer” ― heller ikke kortvarigt.

(Om lidt skal jeg til at par møder, og kan derfor måske ikke nå at læse dit svar før sent i aften eller i morgen ― men siger endnu engang: Tak.)

Bedste hilsener
Nikolaj

Nikolaj Lunøe

Indlægaf Nikolaj Lunøe » tors 20. apr 2017 12:32

Men ups - jeg mangler jo at afprøve "fejlsikret tilstand" først - sorry!

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors 20. apr 2017 13:02

Jeg tror ikke, at fejlsikret tilstand vil gøre en forskel, når Firefox ikke når at dukke op under processer. Det virker mere som om, der er noget, der bremser Firefox. Det kan være et sikkerhedsprogram, Windows selv, eller det kan være installationen, der ikke er lykkedes.

Prøv at tjekke log-filen i dit sikkerhedsprogram. Hvis det har blokeret Firefox, bør det stå i log-filen.

Hvis der ikke står noget i log-filen, så prøv at installere Firefox igen men denne gang ved at starte installationsprogrammet med administratorrettigheder.

Hvis det stadig ikke vil lykkes, er jeg ved at løbe tør for ideer, og så må vi lige have andre med mere kendskab til Windows/Windows 10 på banen.
Mvh. Kim

Nikolaj Lunøe

Indlægaf Nikolaj Lunøe » tors 20. apr 2017 13:47

Jeg benytter et antivirus program ved navn “Avira Antivirus Pro” (som jeg betaler for ― og som opdateres flere gange i døgnet). Jeg kan ikke i dette programs oversigt over “begivenheder” finde oplysninger om, at Avira skulle have blokeret en ny version af Firefox ― og det forekommer vel heller ikke meget sandsynligt?

Og jeg har kørt installationsprogrammet til Firefox 53 som administrator, hver gang jeg har installeret det.

Så ja, det er nok Windows 10 (eller en anden applikation), der forhindrer Firefox 53 i at starte. (Windows 10 er også fuldt opdateret.)

nesager

Geografisk sted: Nordvestjylland

Indlægaf nesager » tors 20. apr 2017 13:56

Hej.
Fik den samme besked,men jeg kunne så opdatere fra Den "gamle " firefox via hjælp og så trykke på ( Om Firefox,) så lykkedes det.
Mvh.
Ps. Bruger også Win. 10 Sidste nye.

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tors 20. apr 2017 14:00

Prøv lige følgende:
Hent installationsfilen til Firefox 53.0 64-bit her (hvis du ikke allerede har hentet filen): https://archive.mozilla.org/pub/firefox ... /win64/da/
Afinstaller Firefox. Genstart din computer. Slet mappen 'Mozilla Firefox' i C:\Program Files. Installer Firefox.
Hilsen Jørgen

Nikolaj Lunøe

Indlægaf Nikolaj Lunøe » tors 20. apr 2017 14:04

Kære nesager:

Firefox opdaterer også for mit vedkommende fint vha. "Om"-knappen (under "Hjælp"-rullemenuen). Mit problem er, at programmet (Firefox 53.0) så ikke vil starte, når installationen er afsluttet.

Nikolaj Lunøe

Indlægaf Nikolaj Lunøe » tors 20. apr 2017 14:24

Tak, Jørgen - jeg forsøgte det med at slette Firefox mappen fra Windows Program-mappe - men desværre gjorde det ingen forskel. Jeg har nu endnu engang gen-installeret Firefox 51.0.1.

nesager

Indlægaf nesager » tors 20. apr 2017 15:03

Nikolaj Lunøe skrev: Kære nesager:

Firefox opdaterer også for mit vedkommende fint vha. "Om"-knappen (under "Hjælp"-rullemenuen). Mit problem er, at programmet (Firefox 53.0) så ikke vil starte, når installationen er afsluttet.

Hej.
Det er da træls,her kører det fint.
Har du prøvet med FF 52 i stedet for.
Kunne der være en mulighed for at opdatere fra den seneste 52 til 53.
Mvh

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tors 20. apr 2017 16:25

Måske har du en udvidelse installeret, som forhindrer Firefox 53.0 i at starte.
Fik du testet, om du kunne starte Firefox 53.0 i fejlsikret tilstand, efter du lavede en ren geninstallation?
Hilsen Jørgen

Nikolaj Lunøe

Indlægaf Nikolaj Lunøe » tors 20. apr 2017 16:40

Kære Jørgen: Ja, jeg kan sagtens starte Firefox 53 i fejlsikret tilstand -- men så kan man jo netop ikke adgang til udvidelserne.

Og ja, nesager, jeg benyttede (så vidt jeg husker) version 52, indtil systemet opdaterede i morges. Men jeg har ikke en kopi af installationsprogrammet til version 52 på min harddisk -- kun 51.0.1. Og nu kan man jo kun downloade 53.0.

Tak for sympatien! :-)

Bedste hilsener
Nikolaj

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tors 20. apr 2017 16:47

Du skal finde ud af, hvilken udvidelse, der er skyld i problemet.
Du skal starte med at deaktivere alle udvidelser. Aktivér dem så én ad gangen, til problemet genopstår. Så har du fundet den skyldige udvidelse.

Jeg har læst, at udvidelsen StartupMaster kan forhindre Firefox 53.0 i at starte (hvis du skulle have den installeret).
Hilsen Jørgen

ojunker

Indlægaf ojunker » tors 20. apr 2017 17:26

Det er en indstilling i StartupMaster, der giver problemet.
Jeg har lige kunnet skabe det her i min installation.
Hvis man i StartupMaster indstillinger har flueben ud for "Quit if the master password dialog is canceled".
I about:config er "extensions.startupmaster.block" i så fald sat til "true"
Så har man problemet. Firefox starter ikke.

Ændrer man indstillingen, altså intet flueben og dermed "extensions.startupmaster.block" sat til "false"
Så starter Firefox igen. Man bliver dog som noget nyt promptet for master password lidt forsinket i forhold til tidligere.
Mvh. Ole

Nikolaj Lunøe

Indlægaf Nikolaj Lunøe » tors 20. apr 2017 18:26

Tusind tak, Jørgen og Ole!

Jeg bruger nemlig StartUp Master.

Vil prøve at gøre, som Ole anbefaler - og rapportere om udfaldet sent i aften. (Nu er der nemlig lige et sent møde, der skal afvikles.)

Bedste hilsener
Nikolaj

ojunker

Indlægaf ojunker » fre 21. apr 2017 12:12

StartupMaster er nu kommet i en ny version 1.6.3., som er kompatibel med Firefox 53. Den kan hentes på udvidelsens webside.
Start op problemerne skulle hermed være løst.
Master password prompten fremkommer nu igen inden Firefox åbner.
Mvh. Ole

nesager

Indlægaf nesager » fre 21. apr 2017 12:45

ojunker skrev: StartupMaster er nu kommet i en ny version 1.6.3., som er kompatibel med Firefox 53. Den kan hentes på udvidelsens webside.
Start op problemerne skulle hermed være løst.
Master password prompten fremkommer nu igen inden Firefox åbner.

Den kender jeg ikke,hvad er det lige den kan hjælpe mig med.
Mvh.

ojunker

Indlægaf ojunker » fre 21. apr 2017 13:13

Det er en nyttig udvidelse at have installeret, hvis man benytter hovedadgangskode i Firefox og desuden også i Thunderbird.
Udvidelsen til Firefox kan findes her:
https://addons.mozilla.org/da/firefox/addon/startupmaster/
Mvh. Ole

nesager

Indlægaf nesager » fre 21. apr 2017 13:20

@ ojunker.
Tak for dit svar,jeg benytter ikke omtalte adgangskode
Så det er ikke udvidelse jeg får brug for.
Vil egentlig også helst undgå at have for mange udvidelser,da jeg synes de giver for mange problemer,og ikke mindst i forbindelse med opdateringer.
Mvh og God Weekend