Firefox » Firefox sletter ikke cookies

Gæst

Firefox sletter ikke cookies

Indlægaf Gæst » lør 2. sep 2017 20:23

Firefox stopper og sletter ikke cookies, selv om jeg har undladt afkrydsning i 'Accepter cookies fra websteder'. Har også prøvet at acceptere cookies i Firefox og markeret, at de skal slettes når jeg lukket FF.
Hvis jeg i Firefox kigger under 'Vis cookies' er der godt nok ingen cookies.
Men tjekker jeg i CCleaner under >Indstillinger > Cookies, ligger her rigtig mange cookies.
Hvordan hænger det mon sammen?

Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; Win64; x64; rv:55.0) Gecko/20100101 Firefox/55.0

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: Firefox sletter ikke cookies

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør 2. sep 2017 20:37

Hvis der ikke vises cookies i Firefox, men du ser dem i CCleaner, så vil jeg tro, at CCleaner har en fejl eller viser cookies fra et andet program (fx Internet Explorer).
Mvh. Kim

Gæst

Indlægaf Gæst » lør 2. sep 2017 20:44

Tak for svar. Og nej cookies er ikke fra andre browsere. Jeg har kun åbnet og lukket Firefox. Og det sker hver gang jeg har brugt Firefox. Tror ikke fejlen kan ligge i CCleaner, for cookies'erne stammer fra de åbnede sider i FF.

MieF

Indlægaf MieF » lør 2. sep 2017 22:39

Kim Ludvigsens henvisning til Hjemmeside til højre er reklame for hjemmeside om Rejser til Thailand. Linket bør slettes. Mvh Mie Frandsen

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør 2. sep 2017 23:31

Hej "MieF"

Linket til højre er normalt accepteret her, ellers ville vi ikke have muligheden for at tilmeldte kan angive deres hjemmesides adresse sammen med mailadressen.

Jeg kan ikke mindes, at vi har slettet links der, men jeg kan ikke afvise, at det er sket, hvis vi har været sikre på, at vedkommende udelukkende har tilmeldt sig forummet og bringer linket for at øge sin hjemmesides ranking hos søgetjenesterne.

Jeg kan forsikre dig om, at reklame for min hjemmeside ikke er målet for min deltagelse i forummet. Derfor er jeg ikke anonym; jeg bringer min rigtige mailadresse, bruger mit rigtige navn, og jeg skjuler mig ikke bag en VPN.
Mvh. Kim

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør 2. sep 2017 23:46

Gæst skrev: Tak for svar. Og nej cookies er ikke fra andre browsere. Jeg har kun åbnet og lukket Firefox. Og det sker hver gang jeg har brugt Firefox. Tror ikke fejlen kan ligge i CCleaner, for cookies'erne stammer fra de åbnede sider i FF.

Prøv dette:
Indstil Firefox til ikke at gemme cookies.
Slet cookierne med CCleaner.
Besøg nogle sider med Firefox.

Kan du så se cookies fra de pågældende sider i Firefox?
Kan du se cookies fra de pågældende sider (og ikke andre sider) i CCleaner?

For øvrigt: Der er rigtigt mange ting på nettet, der ikke virker, hvis man ikke accepterer cookies, fx netbanker. Cookies er reelt ikke specielt farlige. Vil man endelig undgå "sporing", kan man afvise cookies fra tredjepart, da det typisk er reklamebureauer.

Bemærk, jeg skriver "sporing" i gåseøjne, fordi sporingen ikke er særlig præcis, og nogle ting på nettet kan også kræve tilladelse til tredjepart-cookies for at virke korrekt.
Mvh. Kim

Gæst

Indlægaf Gæst » søn 3. sep 2017 10:33

Gjort som Kim foreslog: åbne forskellige sider i 'ren' Firefox, med cookies slået fra. FF viste, at der ikke var gemt cookies. Lukkede FF, og så efter i CCleaner. Her var bl.a. gemt cookies fra polyfill.io, facebook. statistic.sleehole, et par aviser (som jeg havde besøgt), google og youtube.

Fik tanken: kan de være nogle tilføjelser, bl.a. Brief Feed, der kan lægge cookies udenom Firefox-kontrollen?

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn 3. sep 2017 12:08

Jeg ved ikke med udvidelser, men nogle plugins gemmer cookies, det gælder fx for Silverlight og Windows Media Player, der gemmer cookies samme sted som Internet Explorer gemmer sine cookies, hvorfor de ikke slettes af Firefox.

Du kan evt. prøve samme test igen, men start denne gang Firefox i fejlsikret tilstand (hold tasten Skift nede, mens du starter Firefox, og vælg så at starte i fejlsikret tilstand).

Microsofts plugins virker ikke i din Firefox, så de kan ikke drille. Jeg ved ikke, om Adobe Flash kan risikere at gemme cookies andre steder end i Firefox. Hvis du stadig finder cookies efter test i fejlsikret tilstand, så må det næsten være Adobe Flash, der er den skyldige.
Mvh. Kim

Gøst

Indlægaf Gøst » søn 3. sep 2017 14:21

Så er fejlsikret tilstand også prøvet - ingen cookies gemt iflg FF,men CCleaner viser stadig nogle stykker.
Så må det være sådan, og min lære heraf er at jeg så må slette alle cookies med CCleaner, hvis jeg ønsker det.
Tak til Kim

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn 3. sep 2017 14:37

Så må det næsten være Abode Flash, der gemmer cookies. Det kan du slå fra i indstillingerne til Adobe Flash, hvorfra du også kan slette cookierne.

Indlæs en hjemmeside med et Flash-element, fx https://helpx.adobe.com/dk/flash-player.html
Rul ned til Flash-animationen og højreklik på den.
Klik på Globale indstillinger.
En dialogboks åbnes, klik på fanebladet Storage (første faneblad, hvis din dialogboks er på dansk).
Sæt mærke ud for Block all sites, hvis du ikke vil have gemt cookies. Bemærk, at det kan betyde, at Flash måske ikke vil virke som ønsket på nogle sider.

Når det er sagt, så er det en masse besvær, du udsætter dig selv for, især når nu cookies reelt set ikke er et særligt stort problem. Du er forhåbentlig mindst lige så opmærksom på privatlivsproblemer på din mobil, hvis du har sådan en. På en mobiltelefon er de potentielle problemer af en helt anden skala.
Mvh. Kim