Windows 8 og vores guider

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Windows 8 og vores guider

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn 3. mar 2013 03:14

Vi skal have opdateret vores guider om, hvordan man finder programmernes brugerdata, så de også passer til Windows 8.

Så vidt jeg har forstået, er der ikke en startknap i standard-brugerfladen, så spørgsmålet er, hvordan man benytter %appdata% i Windows 8.

Skal vi gå over til i stedet at beskrive brugen af Hjælp => Teknisk information => Åbn mappe til samtlige Windows-versioner? Det er dog ikke helt det samme, fordi det er selve profilmappen, man får åbnet, og man skal så et par gange op i overordnet mappe, hvilket gør det sværere for mindre erfarne brugere.

Måske vi skal gentænke vores hjælpesider? Så i stedet for at vi har vores egne hjælpesider, så linker vi til dem hos Mozilla. Enten med et generelt link, eller med links til udvalgte artikler, hvor det så fremgår, om de er på dansk eller engelsk.

Jeg ved ikke, hvordan vi i så fald får styr på, når der kommer nye artikler, så vi kan få opdateret henvisningerne. Så der fx kan linkes til en ny hjælpeartikel som den om Java, vi oversatte for nylig.

Hvis vi beholder vores egne lokale hjælpesider, så skal vi måske have tilføjet eksterne links, fx til Java-siden?

Mozilla/5.0 (X11; Ubuntu; Linux x86_64; rv:19.0) Gecko/20100101 Firefox/19.0
Mvh. Kim

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Re: Windows 8 og vores guider

Indlægaf Jørgen Rasmussen » søn 3. mar 2013 12:04

Så vidt jeg har forstået, er der ikke en startknap i standard-brugerfladen, så spørgsmålet er, hvordan man benytter %appdata% i Windows 8.

Windows-tasten+R åbner vinduet Kør. Det sker også i Windows 7.

Hvis vi beholder vores egne lokale hjælpesider, så skal vi måske have tilføjet eksterne links, fx til Java-siden?

Jeg synes vi skal lave links fra vores egne hjælpesider til de oversatte artikler på SUMO.
Hilsen Jørgen

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn 3. mar 2013 13:26

Jeg kommer lige til at tænke på endnu en grund til at prøve at få oversat de relevante artikler på SUMO og så linke til dem. Der er en forfærdelig masse besøgende på de sider!

På en måde er det lidt synd, at vi ikke er så interesserede i reklamer, for hvis en oversætter nederst på siden kunne skrive "oversat af XX" med et link, så tror jeg, oversætterne ville stå i kø.
Mvh. Kim

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Geografisk sted: København

Indlægaf Jesper Kristensen » søn 3. mar 2013 20:26

Jeg synes det ville være godt hvis vi kunne erstatte nogle af vores egne wiki-sider med oversættelser fra SUMO. Hvis nogen vil arbejde med oversættelserne, vil jeg gerne hjælpe med at se på hvad muligheder vi har for at linke fra SUMO til vores forum.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn 3. mar 2013 21:38

Lad mig lige starte med at sige, at jeg ikke har så meget tid før midt i april. Men hvis andre har tid/lyst til at starte, hvad så med denne fremgangsmåde/rækkefølge:

Find de artikler på https://support.mozilla.org/da/localization, der svarer til dem, vi har liggende på vores wiki, http://mozilladanmark.dk/wiki/Firefox, og lav en liste over dem.

Oversæt ud fra listen.

Herefter bør rækkefølgen vel afhænge af antal besøg på de forskellige support-sider, oversigt her: https://support.mozilla.org/da/localization - det er nogle imponerende besøgstal!

Kommer der en haster, som fx med det blokerede Java-plugin, rykker det naturligvis først i køen.

Især for dem, der ikke er med i den faste oversætterstab: Hvis du har lyst til at hjælpe, behøver du ikke oversætte en hel side. Enhver del vil være en hjælp. Du kan evt. også nøjes med at lave skærmbilleder på dansk, svarende til de engelske skærmbilleder, og så sende dem til en af de faste.

Hvordan fungerer det med godkendelse, når en side er oversat?
Kommer Thunderbird med på SUMO senere?
Mvh. Kim

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Geografisk sted: København

Indlægaf Jesper Kristensen » søn 3. mar 2013 21:43

Thunderbird har en selvstændig supportside på https://support.mozillamessaging.com/da/home . Den er vidst baseret på en gammel version af koden bag Firefox supportsiden. Men den bliver der vidst ikke lagt for mange kræfter i. De har ikke engang udskiftet alle forekomster af "Firefox" med "Thunderbird".

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Jørgen Rasmussen » man 4. mar 2013 13:41

Kim skrev:
Hvordan fungerer det med godkendelse, når en side er oversat?

I øjeblikket kan Jesper og jeg godkende oversættelser.
Hilsen Jørgen

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 4. mar 2013 15:34

Ok, så er det jo ikke noget problem. Jeg frygtede, at det var centralt hos Mozilla, der skulle godkendes, og at det derfor kunne tage lang tid.
Mvh. Kim

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 4. mar 2013 15:35

Jesper Kristensen skrev: De har ikke engang udskiftet alle forekomster af "Firefox" med "Thunderbird".

Man fattes ord ...
Mvh. Kim