Thunderbird & Lightning » Kan ikke åbne krypterede mail.

AHM
 

Kan ikke åbne krypterede mail.

Indlægaf AHM » tirs 8. maj 2018 11:27

Hej,

Jeg har et mindre erhverv hvor jeg er eneste mand i virksomheden. Min mail er sat op på korrekt vis efter bogen mht. sikker mail.

Jeg har ingen problemer med at sende sikker mail, både krypterede og signerede mail. Jeg oplever dog, at jeg ikke kan åbne sikker mails. Jeg får denne besked på skærmbilledet, hvor indholdet af mailen burde fremgå:

" Thunderbird kan ikke dekryptere denne meddelelse

Afsenderen har krypteret denne meddelelse med en digital signatur, men Thunderbird kunne ikke finde signaturen.
Mulige løsninger:

Hvis du har et smartcard, så indsæt det nu.
Hvis du benytter en ny computer, eller hvis du benytter en ny Thunderbird profil, så gendan dine digitale signaturer. Digitale signaturer er oftest gemt i filer med endelsen .p12"

Er der en venlig sjæl som kan hjælpe mig?

Mozilla/5.0 (Macintosh; Intel Mac OS X 10_13_4) AppleWebKit/605.1.15 (KHTML, like Gecko) Version/11.1 Safari/605.1.15

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark
 
Indlæg: 5078
Tilmeldt: fre 28. dec 2007 17:40
Geografisk sted: Aarhus

Re: Kan ikke åbne krypterede mail.

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tirs 8. maj 2018 13:53

Jeg tror, du får fejlmeddelelsen, fordi Thunderbird "taber forbindelsen" til sikkerhedsmodulet. Jeg har set indberetninger om lignende problemer. Her kunne brugerne ikke underskrive meddelelser digitalt. Jeg ved ikke, om det er en fejl i Thunderbird eller om problemet skyldes Nets' måde at håndtere danskernes digitale signaturer på.

Du kan "løse" problemet på følgende måde. Når du skal dekryptere eller underskrive en meddelelse digitalt, skal du åbne vinduet Kontoindstillinger i Thunderbird. Find den pågældende mailkonto til venstre i vinduet. Klik på underpunktet Sikkerhed. Klik på de to knapper Ryd. Klik så på knappen Vælg ud for Digital signatur. Klik på knappen Ja for at bruge samme certifikat til at dekryptere meddelelser. Klik på knappen OK for at lukke vinduet Kontoindstillinger.
Du skulle nu være i stand til at dekryptere og signere meddelelser digitalt. Desværre muligvis nødvendigt at foretage ovenstående, hver gang du har startet Thunderbird, hvis du skal bruge certifikatet.
Hilsen Jørgen

AHM
 

Re: Kan ikke åbne krypterede mail.

Indlægaf AHM » tirs 8. maj 2018 17:18

Hej Jørgen,

Det har jeg prøvet nu flere gange, men det løser desværre fortsat ikke mit problem. Nu har jeg i alt 42 ulæste mails, som alle er modtaget krypteret, og jeg kan ikke se indholdet i disse.

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark
 
Indlæg: 5078
Tilmeldt: fre 28. dec 2007 17:40
Geografisk sted: Aarhus

Re: Kan ikke åbne krypterede mail.

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tirs 8. maj 2018 19:01

Fejlmeddelelsen kan også dukke på, når man kun henter meddelelseshovedet i stedet for hele meddelelsen.
Kontrollér lige kontoindstillingerne for den pågældende konto:
Åbn vinduet Kontoindstillinger. Find den pågældende mailkonto til venstre i vinduet. Klik på underpunktet Serverindstillinger. Fjern evt. flueben ud for indstillingen 'Hent kun meddelelseshoveder'.
Hvis du havde et flueben dér, og har fjernet det, så kan du hente meddelelserne på følgende måde:
Tilføj en stjerne til de pågældende meddelelser. Åbn menuen Filer i hovedvinduet i Thunderbird. Klik på Offline -> Hent stjernemarkerede meddelelser.
Hilsen Jørgen

Kbs
 

Re: Kan ikke åbne krypterede mail.

Indlægaf Kbs » tors 28. jun 2018 08:15

Hej, Jeg oplever samme fejl, men kan ikke finde det sted hvor jeg kan hakke af ved meddelelseshoveder. Er der nogen af jer der har fundet andre løsninger på problemer?
Og er der i øvrigt også nogen af jer der oplever et meget langsomt thunderbird?
På forhånd tusind tak!
Hilsen Katrine

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark
 
Indlæg: 5078
Tilmeldt: fre 28. dec 2007 17:40
Geografisk sted: Aarhus

Re: Kan ikke åbne krypterede mail.

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tors 28. jun 2018 12:36

Hej Katrine

Indstillingen 'Hent kun meddelelseshoveder' er kun tilgængelig, hvis der er tale om en POP-konto.

Har du prøvet det første løsningsforslag (Igen at vælge det certifikat, der skal bruges til at dekryptere meddelelser)?
Hilsen Jørgen

Kbs
 

Re: Kan ikke åbne krypterede mail.

Indlægaf Kbs » fre 29. jun 2018 09:09

Hej jørgen,
Ja, har prøvet. Og har også geninstalleret thunderbird samt signatur på computeren. Og den siger det stadig :(

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark
 
Indlæg: 5078
Tilmeldt: fre 28. dec 2007 17:40
Geografisk sted: Aarhus

Re: Kan ikke åbne krypterede mail.

Indlægaf Jørgen Rasmussen » fre 29. jun 2018 11:00

Jeg ved ikke hvad der går galt.
Åbn vinduet Kontoindstillinger. Find din konto til venstre i vinduet, og klik på underpunktet 'Synkronisering & lager'. Kontrollér om du har sat flueben ud for indstillingen 'Behold denne kontos meddelelser på denne computer' til højre i vinduet. Klik også på knappen 'Avanceret…' og kontroller, at der er sat flueben ud for mapperne.
Hilsen Jørgen

ojunker
 
Indlæg: 325
Tilmeldt: tirs 9. mar 2010 01:37
Geografisk sted: Aarhus

Re: Kan ikke åbne krypterede mail.

Indlægaf ojunker » fre 29. jun 2018 12:35

Jeg har også fået fejlen på 2 forskellige maskiner. (Min kones og min egen)
Fejlen fremkom, når jeg ville signere en mail og/eller dekryptere en modtaget krypteret mail.
I begge tilfælde er det jo den private nøgle af ens certifikat, der anvendes.

Problemerne blev løst ved at genhente certifikaterne fra Nemid's nøgleserver.

Åbn programmet: Nemid Konfigurationsprogram

Klik på: Hent Nem-ID Certifikat
Det tager ca. et par sekunder.

Herefter fungerede certifikaterne fejlfrit.

Nemid Konfigurationsprogram findes så vidt jeg kan se også til Mac.
Mvh. Ole