Thunderbird & Lightning » verbal hjælp

jav

verbal hjælp

Indlægaf jav » tirs 10. jul 2018 14:16

Lige så begejstret jeg er for ånden og ideen bag Mozilla og de andre dyr, lige så frustrerende er det at sidde alene og døje med problemerne og ikke kunne opdrive et levende menneske bag det hele, som for et rimelig honorar vil hjælpe mig, når det hele går i udu. Q/A er altså utrolig langsom og ineffektiv! Hvor findes han/hende?? Mvh

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:61.0) Gecko/20100101 Firefox/61.0

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: verbal hjælp

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs 10. jul 2018 14:30

Hej jav

Vi sidder flere levende mennesker her, klar til at hjælpe. Og vi skal ikke have et honorar. Jeg vil vove at påstå, at den viden, vi har her i forummet langt overgår den, du kan finde hos dem, der kræver honorar.

Men for at hjælpe skal vi vide noget om problemet. Jo bedre beskrivelse af problemet, jo nemmere/bedre kan vi hjælpe.

Generelt (det kan afvige i enkelte tilfælde), kan vi nemmest hjælpe, hvis vi ved:
Hvad du forventer, der skal ske med det, du gør.
Hvad du gør. Gerne udførligt beskrevet.
Hvad der sker i stedet for det forventede. Gerne udførligt beskrevet og som minimum med gengivelse af alle fejlmeddelelser.

P. S. Hvis du melder dig ind i forummet, kan du få tilsendt en mail, når der er svaret. Det gør det både hurtigere og nemmere end at skulle tjekke manuelt, om der er kommet svar.
Mvh. Kim

jav

Indlægaf jav » tirs 10. jul 2018 17:28

OK. Jeg prøver. Jeg har to mail adresser en til private mails, ***@mail.dk som bruger Thunderbird. Og én til forretningsbrug, jv@**.dk som bruger gmail. Det hele er sat op i Thunderbird, som jeg er meget glad for og ikke har lyst til at forlade. MEN nu er Google begyndt at advare mig, fordi jeg bruger den anden mailadresse som sikkerhed. De siger indirekte at Thunderbird er mindre sikker. Hvad stiller jeg op med det? Mvh

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs 10. jul 2018 17:55

Hej jav

Jeg har anonymiseret de to mailadresser, så spammere ikke finder dem her.

Du er ikke den første, som oplever at, Google behandler Thunderbird som mindre sikker. I værste fald risikerer man, at man ikke kan få adgang til kontoen, hvis man lader sig lokke til at blokere mindre sikre apps.

Problemet er, at Google har ændret på deres krav til, hvordan programmer logger på Gmail-konti. Det nye krav er, at der benytttes OAuth2 til login. Hvis du benytter POP-til din konto, kan du ikke bruge OAuth2, og i så fald er løsningen at ignorere Googles advarsel om en usikker app.

Hvis du benytter IMAP, kan du godt opsætte Thunderbird til at benytte OAuth2. Reelt set er det ikke nødvendigt, for den almindelige metode i Thunderbird er sikker nok. Så du kan vælge at ignorere Googles advarsel. Hvis du vil opsætte Thunderbird til at bruge OAuth2, er det en lille smule besværligt. Du kan finde en beskrivelse i det nyttige svar (på engelsk) på nedenstående side.

https://support.mozilla.org/da/questions/1201406
Mvh. Kim

janv

Indlægaf janv » ons 11. jul 2018 16:00

Tak for et spændende svar. Min ene mailadresse er en gammel (men meget driftsikker) tdc adresse, ***@mail.dk. Kan den omdannes fra POP til at være en IMAP og dermed køre med OAUTH2? Mvh

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 11. jul 2018 16:12

Det er desværre ikke muligt at benytte IMAP på TDC-adresser. Men, du får ikke meddelelsen om mindre sikre apps fra Google, når du bruger en TDC-konto. Googles advarsel gælder kun for Gmail-konti.

Har du opsat en Gmail-konto, der henter mails fra din TDC-konto? Hvis dette er sort snak, så gør følgende:

Klik på menuknappen (den med de tre streger).
Hold musemarkøren over Indstillinger, og klik så på Kontoindstillinger på undermenuen.
Klik på Serverindstillinger på oversigten til venstre.
Fortæl os, hvad der står ud for:
Servertype
Servernavn
Forbindelsessikkerhed
Godkendelsesmetode
Mvh. Kim

janv

Indlægaf janv » ons 11. jul 2018 17:52

Når jeg klikker på kontoindstillinger og serverindstillinger, får jeg følgende frem:

Servertype: POP mailserver

Servernavn: pop3.mail.dk

Forbindelsessikkerhed: SSL/TLS

Godkendelsesmetode: Almindelig adgangskode

Mvh
Jav

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 11. jul 2018 17:54

Det er en TDC-konto. Det er ikke den, der giver dig meddelelsen om de mindre sikre apps. Hvor får du vist meddelelsen om de mindre sikre apps?
Mvh. Kim

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 11. jul 2018 18:30

Vi må nok også lige tjekke, om afsendelse af mails også sker gennem TDC, eller om det er gennem Gmail.

Åbn kontoindstillingerne som før.
Klik på Udgående server (SMTP) nederst i oversigten til venstre.
En oversigt over mailservere vises til højre. Klik på den, der står (standard) ved. Aflæs, hvad der står i feltet Detaljer for den valgte server, og fortæl os, hvad der står ud for:
Servernavn
Godkendelsesmetode
Forbindelsessikkerhed

Fortæl også lige, om der er mere end en server på oversigten, eller om der kun er den, der står (standard) ved.
Mvh. Kim

janv

Indlægaf janv » tors 12. jul 2018 11:25

Hej Kim. Her er detaljerne om den udgående server:

Google Mail smtp.gmail.com (standard)

desuden er nævnt i rammen:
TDC(DK) asmtp.mail.dk
og Google mil smtp.gmail.com

Servernavn: Google Mail-smtp.gmail.com
Godkendelsesmetode: OAuth2
Forbindelsessikkerhed SSL/TLS

Mvh
janv

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors 12. jul 2018 11:37

Hvor mange konti har du sat op i Thunderbird?

Så vidt jeg lige umiddelbart kan gennemskue, så er det ikke din TDC-konto, som får Google til at brokke sig, så det må næsten være en af de andre.

Fortæl også lige, hvordan/hvor du får vist advarslen om mindre sikre apps fra Google.
Mvh. Kim

janv

Indlægaf janv » tors 12. jul 2018 11:58

To stk.: jv@aku....dk (google) og *@mail.dk (TDC). Jeg sender et skærmdump af miseren næste gang, den indtræffer. Foreløbig tak for hjælpen!

janv

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors 12. jul 2018 12:06

Jeg anonymiserer lige de to mailadresser igen for at undgå spam i din indbakke.

Klik på menuknappen (den med de tre streger).
Hold musemarkøren over Indstillinger, og klik så på Kontoindstillinger på undermenuen.
Klik på Serverindstillinger under kontoen jv@aku... på oversigten til venstre.
Fortæl os, hvad der står ud for:
Servertype
Servernavn
Forbindelsessikkerhed
Godkendelsesmetode
Mvh. Kim

janv

Indlægaf janv » man 27. aug 2018 19:40

Hermed mit svar. Undskyld den lange svartid!

Servertype: IMAP
Serbernavn: imap.gmail.com
Forbindelsessikkerhed: SSL/TLS
Godkendelsesmetode: OAuth2

Mvh

janv

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 27. aug 2018 19:56

Får du stadig advarsel om en usikker app?

Du svarede aldrig på, hvor du får advarslen. Eller jeg skulle måske sige "hvornår", du får advarslen. Er det ved hentning af mails eller ved afsendelse af mails - eller begge dele?

Kontoen jv@aku... henter mails via Google, men den benytter OAuth2 som godkendelsesmetode, så den burde ikke udløse advarslen.
Mvh. Kim