Thunderbird & Lightning » ActiveTracker RN5 by ReadNotify.com + Windows Live Mail

tinem

ActiveTracker RN5 by ReadNotify.com + Windows Live Mail

Indlægaf tinem » lør 4. aug 2018 09:07

Ville høre om der er nogen som bruger ActiveTracker RN5 by ReadNotify.com http://www.readnotify.com/readnotify/plugin.asp sammen med Thunderbird fra PC Windows 10 og om det fungerer tilfredsstillende?

Det er åbenbart ikke bare sådan lige at få overført mapper/undermapper samt kontakter som vises som det gjorde på WLM og har virkelig tjekket mange steder for virkbare løsninger.

Er ved at skifte fra Windows Live Mail til Thunderbird hvis jeg da ikke giver op forinden. :-(

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:61.0) Gecko/20100101 Firefox/61.0

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: ActiveTracker RN5 by ReadNotify.com + Windows Live Mail

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør 4. aug 2018 09:49

Hej tinem

Programmet som sådan virker sikkert fint nok, men det er overflødigt, og du kan ikke forvente, at det virker, som du ønsker. Der er flere problemer:

Thunderbird har en lignende funktion indbygget.

Sporingen virker kun, hvis modtagerens program accepterer det. I modsætning til funktionen i Thunderbird, så fungerer ActiveTracker ved at indsætte et sporingselement - den slags blokerer Thunderbird og flere andre programmer, heriblandt sikkerhedsprogrammer.

Du giver en fremmed (ActiveTracker) adgang til oplysninger om de mails, du sender.
Mvh. Kim

Gæst

Indlægaf Gæst » ons 8. aug 2018 14:37

Hej Kim

Tak for svaret. Hvad med jeres eget system, virker det OK, selvfølgelig de undtagelser du allerede har nævnt eller hvordan holder I styr på om I ved modparten har modtaget og læst tilsendte mail, og I endnu ikke har fået svar?

Tænkte at man kunne lade sendte mails ligge i Sent mappen indtil man fik et svar og så først der flytte den til den mappe man nu ønsker?

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 8. aug 2018 14:52

Jeg må indrømme, at jeg ikke aner, hvordan man får besked, når en mail er blevet læst. Jeg har aldrig brugt systemet, og jeg forhindrer, at min Thunderbird giver besked, når jeg åbner en mail.

Det er flere problemer med funktionen end dem, jeg nævnte før. Du kan fx kun se, at en mail er blevet åbnet, du kan ikke se, om modtageren har læst den (åbnet er ikke det samme som læst), om modtageren har forstået den, om modtageren vil svare på den senere, eller om modtageren har læst den og ikke vil gøre mere.

Jeg tror, funktionen kun er brugbar, hvis man bruger den internt i en virksomhed, hvor der er enighed om at benytte funktionen, og hvor alle ved, hvordan den fungerer. Og selv der vil den kun virke internt, fordi man ikke kan være sikker på, hvordan mailen håndteres uden for virksomheden. Dette gælder, uanset om man bruger Thunderbird eller et andet program til at prøve at spore, om en mail er blevet læst.

Kort sagt, glem alt om at spore, om dine mails er blevet læst, medmindre du har helt specielle behov som fx at bruge funktionen internt i en virksomhed.
Mvh. Kim

tinem

Indlægaf tinem » fre 10. aug 2018 07:45

Jeg brugte Receipts i går og det fungerede fint. Vil det også virke på en mail liste?
Ved godt du ikke er så meget for denne funktion, men har forgæves forsøgt at finde ud af hvordan jeg opretter et NYT spørgsmål på den engelske side https://support.mozilla.org/en-US/quest ... hunderbird - men måtte give op, desværre? Utroligt det skal være så kompliceret at finde frem til. :-(

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre 10. aug 2018 08:08

Det var egentligt et meget godt spørgsmål, og jeg kan ikke umiddelbart finde et svar på det. Jeg vil tro, at hver modtager bedes om at give en kvittering. Du kan evt. prøve at oprette en test-mailingliste med tre modtagere, som du ved normalt giver kvitteringer og så prøve. Meld meget gerne tilbage, så vi ved det til en anden gang.

Jeg ved ikke, hvordan du har brugt kvitteringsfunktionen, da der er to metoder:

Du kan angive den manuelt, hver gang du sender en mail: I kompositionsvinduet, hvor du skriver mailen, klik på Valgmuligheder => Kvittering.

Og du kan angive den for alle mails, du sender:
Menuknap => indstillinger => Avancerede indstillinger => fanebladet Generelt => knappen Kvitteringer.
Mvh. Kim

tinem

Indlægaf tinem » fre 10. aug 2018 08:18

Jeg har sat hak til at alle mails modtager, da jeg ikke vidste at man kunne vælge for hver enkelt mail og det er jo en super god oplysning, tak.

Jeg har endnu ikke prøvet at sende til en Mail list.

Kan du hjælpe mig med mit andet spørgsmål om at oprette et NYT spørgsmål https://support.mozilla.org/en-US/quest ... hunderbird - tror der er en bug. :-(

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre 10. aug 2018 08:27

De vil gerne have, at man prøver at finde svaret i eksisterende hjælpeartikler og svar i stedet for, at det samme spørgsmål stilles mange gange.

Fra den side, skal du klikke på "Customize controls, options and add-ons", så får du vist nogle typiske spørgsmål. Nederst er der et skrivefelt, hvor du kan skrive "return receipts" og så trykke på knappen "Ask this". Det giver endnu flere artikler/svar. Hvis ingen af dem besvarer dit spørgsmål, kan du nederst klikke på knappen "None of these solved my problem", og så kommer du langt om længe frem til at kunne spørge.

Vi er meget flinkere her i det danske forum :D
Mvh. Kim

tinem

Indlægaf tinem » fre 10. aug 2018 08:37

Tusind tak, så lykkedes det Fattede ikke at jeg skulle skrive i skrivefeltet - det så meget mystisk ud dette felt.

Har nu oprettet mit spørgsmål https://support.mozilla.org/en-US/questions/1229112 som du jo også var interesseret i https://support.mozilla.org/en-US/questions/1229112 :-)

tinem

Indlægaf tinem » ons 15. aug 2018 11:53

Synes ikke han svarer på mit spørgsmål om Mailing list, men bare sender links til øvrig info som jo svarer til dem du også har oplyst.

Har spurgt igen og tilføjet spørgsmål om Readnotify, men det svarer han ikke på.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 15. aug 2018 12:01

Det nemmeste er nok at oprette en mailingsliste med 3-4 modtagere, som du ved, normalt giver kvitteringer, og så prøve, om det virker. Umiddelbart vil jeg tro, at det virker lige så godt (eller dårligt), som hvis mailene sendes enkeltvis.
Mvh. Kim

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Jørgen Rasmussen » ons 15. aug 2018 12:06

Hvis du sender en mail til modtagere, der står på en mailingliste i din adressebog, vil de blive bedt om at kvittere for modtagelsen, hvis deres mailklient understøtter kvittering.
Hilsen Jørgen

tinem

Indlægaf tinem » ons 15. aug 2018 13:08

Tak for svarene til jer begge, men jeg kan regne med at mailen når frem i alle tilfælde eller kan der også være nogle firmaer, kommuner o.lign. som lader disse havne i spamfilteret, så de slet ikke bliver leveret?

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 15. aug 2018 13:25

Anmodning af kvittering har ikke noget at gøre med, om mailen havner i et spamfilter. Men brug af en mailingliste kan godt øge risikoen for, at en mail havner i en modtagers spamfilter. Uopfordrede mails har også højere risiko for at havne i et spamfilter - og det er desuden ulovligt at sende uopfordrede mails, hvis mailen har et markedsføringsformål.
Mvh. Kim

tinem

Indlægaf tinem » ons 15. aug 2018 13:54

Kim skriver: "Men brug af en mailingliste kan godt øge risikoen for, at en mail havner i en modtagers spamfilter." Hvor kan jeg læse nærmere om dette?

Jeg skal bruge den til at udsende en fælles mail til de kommuner som deltager i min service FindToilet - dags dato http://tinemuller.dk/gis-afdelinger/, men håber på at det ende med alle 98 kommuner og så vil disse også blive tilføjes Mailing liste, når jeg har noget nyt at berette om servicen.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 15. aug 2018 14:11

Du kan ikke læse noget specifikt om den risiko, da det afhænger af de spamfiltre, de forskellige modtagere benytter.

Et spamfilter benytter mange parametre til at prøve at afgøre, om der er tale om en legitim mail eller en spammail. Mailinglister bruges ofte af spammere, så det tæller ned at bruge en mailingliste, men der er flere andre ting, der også skal opfyldes, før mailen havner i et spamfilter.

Den tjeneste, som du startede med at spørge om, benytter en såkaldt bug i en mail for at spore, om mailen er læst. Sådan en bug vejer tungt i et spamfilter, da det typisk er spammere, der benytter bugs. Og den tæller endnu mere, fordi det er en bug fra tredjepart og ikke fra afsenderens eget domæne.

Når der er tale om kommuner, så tror jeg ikke risikoen for at blive overset er ret stor. Jeg er sikker på, at de tjekker samtlige mails, også dem i spammappen. Hvilket også vil sige, at der reelt ikke er nogen grund til at prøve bruge kvitteringer. Om de så vil svare på mailen, eller om de finder indholdet interessant er en helt anden snak :-)

Vær lige opmærksom på, at det er begrænset, hvor mange du kan have på en mailingliste. Det er mailserveren, der sætter en grænse for, hvor meget mailens header må fylde. I de fleste tilfælde, kan du have et sted mellem 50 og 100 på en mailingliste - antallet afhænger bl.a. af, hvor lange mailadresserne er.

En måde at undgå den grænse er at benytte en udvidelse til Thunderbird, der hedder Mail Merge. Den sender mailene enkeltvis. Det har flere fordele: Du slipper for antalbegrænsning, du fanges ikke så nemt af spamfiltre, og du kan personliggøre mailene, så de fx indeholder modtagerens navn. Læs mere om Mail Merge her:
https://addons.thunderbird.net/da/thund ... ail-merge/
Mvh. Kim