MozillaDanmark generelt » forhindre automatisk gennemvej på skrivebord

firefox12

forhindre automatisk gennemvej på skrivebord

Indlægaf firefox12 » man 13. aug 2018 07:21

Firefox opretter automatisk en gennemvej på skrivebordet, og jeg sletter den lige så tit.
Hvordan forhindre men Firefox i dette?

Vh
Klaus

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:61.0) Gecko/20100101 Firefox/61.0

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: forhindre automatisk gennemvej på skrivebord

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 13. aug 2018 08:02

Hej Klaus

Det er vel kun, når du installerer Firefox, du får oprettet en ikon? Og så burde du kun få oprettet ikonen én gang.
Mvh. Kim

firefox12

Indlægaf firefox12 » man 13. aug 2018 11:30

Hej Kim
Nej, det er problemet, Firefox opretter en gennemvej på skrivebordet, som jeg så sletter.
En eller 2 uger efter er der så en ny gennemvej på mit skrivebord.

Jeg har ledt i diverse indstillinger for at finde ud af hvor det kan slås fra.

PS: Det samme gælder for Opera - og det sker nogenlunde samtidig (det kan hænge sammen med at jeg altid sletter gennemvej for Firefox og Opera på ca. samme tid.

vh
Klaus

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 13. aug 2018 18:43

Har du installeret et program, der skal opdatere dine forskellige programmer? Det er noget bl.a. Heimdal og Avast kan gøre. I så fald kan den tilbagevendende genvej skyldes, at opdateringsprogrammet opdaterer Firefox (og Opera), hvilket så resulterer i en ny genvej.

Hvis du har sådan et program, så slå opdateringen af Firefox fra, og lad Firefox opdatere sig selv, så bør du ikke få en ny genvej.
Mvh. Kim

Firefox12

Indlægaf Firefox12 » ons 15. aug 2018 14:09

HEj Kim
Jeg har ingen viden om at der er installeret et opdateringsprogram og kender ikke de 2 du nævner
PC bruges primært til Office 365, jeg ved at både office 365 og windows laver automatiske opdateringer, men forventer ikke at betyder en opdatering af Firefox (og Opera)

Ofte beder jeg de enkelte programmer om automatisk opdatering, hvis jeg ser muligheden.

Jeg tænker efterhånden at jeg må leve med at slette disse gennemveje, når de opstår. I hvert fald skal du have tak for dine svar.

vh
Klaus

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 15. aug 2018 14:30

Hej Klaus

Du kan prøve at hente den fulde installeringsfil til Firefox. I den får man mulighed for at vælge, om der skal placeres en genvej på Skrivebordet. Måske et fravalg her også vil betyde, at det også fravælges ved opdateringer.

Du kan hente instalationsfilen her:
https://www.mozilla.org/da/firefox/all/

Du behøver ikke at afinstallere den nuværende version først, du skal blot sørge for, at Firefox er lukket, mens du installerer.

Det at det også sker med Opera og på nogenlunde samme tidspunkter, får mig til at mistænke, at der er noget andet på spil, men ovenstående er da et forsøg værd.
Mvh. Kim