Thunderbird & Lightning » efterlyser to funktioner: nyeste mail øverst og helligdagska

Mette B

efterlyser to funktioner: nyeste mail øverst og helligdagska

Indlægaf Mette B » lør 10. nov 2018 14:16

1
eksisterer der en tilføjelse, så jeg kan lave en mappe, der samler alle nyindkomne mails samtidige med at de filtreres ud i rette undermapper straks ved modtagelsen

2
Helligdage i Danmark - virker kun for 2018 - hvordan får jeg den til også at virke for 2019 - kun befrielsesdagen vises, så det er lidt mystisk

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/70.0.3538.77 Safari/537.36

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: efterlyser to funktioner: nyeste mail øverst og helligda

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør 10. nov 2018 14:40

Hej Mette

Jeg kan ikke svare på spørgsmålet om helligdage, da jeg ikke har kalenderen i min Thunderbird i øjeblikket. Andre melder sig sikkert på banen. Men hensyn til dit første spørgsmål:

Du kan benytte filtre til at flytte mailene over i andre mapper (kan også gøres smartere med mærkater), og du kan benytte en virtuel mappe til at vise alle ulæste mails eller alle mails, der er nyere end fx 2 dage.

Du kan læse om virtuelle mapper her:
https://kimludvigsen.dk/programmer-inte ... lle-mapper
Du kan så fx lave en virtuel mappe, der viser alle meddelelser (eller alle ulæste meddelelser), der er nyere end et bestemt antal dage.

Du kan sagtens flytte mailene til forskellige mapper ved hjælp af filtre, det kan du læse om her:
https://kimludvigsen.dk/programmer-inte ... filtre.php

Du kan også benytte filtre til at påsætte mærkater, hvilket kan gøre det hele lidt smartere. Hvis du bruger filtre til at flytte mailene, flyttes de normalt kun til én mappe. Men med mærkater, kan du reelt have dem liggende flere steder, hvis det parres sammen med virtuelle mapper. Et eksempel:

Du har mails fra arbejdet, hvor nogle er fra chefen, mens nogle er fra eksterne firmaer. I stedet for at flytte dem alle til en mappe med navnet Arbejde, kan du påsætte mærkaten "arbejde" på dem alle. Dem fra chefen får så også mærkaten "chefen", mens dem fra eksterne firmaer i stedet får mærkaterne "arbejde" og "ekstern".

Du kan så lave virtuelle mapper med navnet Arbejde, Chefen og Ekstern. I den første ligger alle arbejdesrelaterede mails. I den anden ligger kun mails til/fra chefen, mens den tredje udelukkende har mails til/fra eksterne firmaer.

De virtuelle mapper indeholder kun "skygger" af mailene, de rigtige mails kan ligge i en række arkiveringsmapper uden at være opdelt.

Det kræver dog lidt tilvænning at tænke i mærkater. Hvis det er noget, du vil bruge tid på, så læs mere her:
https://kimludvigsen.dk/programmer-inte ... #maerkater
Mvh. Kim

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Re: efterlyser to funktioner: nyeste mail øverst og helligda

Indlægaf Jørgen Rasmussen » lør 10. nov 2018 15:07

Hej Mette B

Måske er kalenderen Helligdage i Danmark ikke opdateret. Hvor har du hentet kalenderen eller hvor på nettet ligger den, hvis det er en fjernkalender?
Hilsen Jørgen