Thunderbird & Lightning » Blokering af spam mails

jm3

Blokering af spam mails

Indlægaf jm3 » ons 5. dec 2018 09:50

Jeg har læst og forstået - skulle jeg mene - hvad du/I skriver man skal gøre for at stoppe spam mails. De kommer stadig i indbakke.
What to do?
jm3

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/70.0.3538.110 Safari/537.36

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: Blokering af spam mails

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre 7. dec 2018 07:25

Hej jm3

Undskyld et sene svar. Hvad har du gjort for at stoppe spam?

Hvilken slags spam er det, du modtager? Jeg tænker på, om det er udenlandsk spam for potensmedicin eller reklamer på dansk fra danske firmaer.
Mvh. Kim

jm3

Indlægaf jm3 » lør 8. dec 2018 09:29

Hej Kim,
Ja, lige nøjagtigt. Udenlandsk spam for potensmedicin. Jeg har endda anmeldt det til forbrugerombudsmanden ad flere gange. Du ved, hvor man anmelder spam fra udlandet eller Danmark. Og har ellers gjort, hvad du tidligere har skrevet om at blokere spam.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør 8. dec 2018 09:46

Der er nok ikke så meget at gøre ud over at bruge det indbyggede spamfilter i Thunderbird. Det plejer at fange de fleste af den slags mails. Forbrugerombudsmanden kan ikke rigtigt gøre noget, når det er udenlandsk spam, ud over at bruge din henvendelse til statistik.

Du kan oprette dine egne filtre, men de vil ikke fange ret som meget som spamfiltret ikke fanger.
Mvh. Kim

jm3

Indlægaf jm3 » lør 8. dec 2018 10:16

Hej Kim,
Ok, men ærgerligt og irriterende. Men som tidligere nævnt fanger eller stopper filtret ikke disse mails. Har prøvet at oprette filter hver gang eller slette eksisterende filtre og genoprette dem - uden held.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør 8. dec 2018 10:43

Undskyld, hvis jeg spørger dumt, men har du aktiveret spamfiltret, og markerer du mailene som værende spammails?
Mvh. Kim

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Jørgen Rasmussen » lør 8. dec 2018 10:52

Hvis du ikke allerede har gjort det, så læs artiklen Thunderbirds spamfilter: https://support.mozilla.org/da/kb/thund ... spamfilter
Hilsen Jørgen

jm3

Indlægaf jm3 » lør 8. dec 2018 11:35

Hej Jørgen og Kim,

Ups, er netop aktiveret igen. Har ellers altid været aktiveret, men ikke tjekket det efter seneste Thunderbird opdatering. Troede egentlig, de blev aktiveret automatisk. Har dog sat flueben i "slet dem", i stedet for "flyt dem til mappen spam på konto'en" under Sikkerhed.
Skulle jeg evt. også sætte flueben i "slet automatisk spam ældre end" og så skrive 0 dage?
Ellers har jeg som skrevet gjort som her:
https://support.mozilla.org/da/kb/bloker-en-afsender

jm3

Indlægaf jm3 » lør 8. dec 2018 11:58

Mozilla Danmark website viser i øvrigt "rød advarsel Ikke sikker".

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør 8. dec 2018 12:00

Så er det ikke så sært spammailene er sluppet igennem :D

Vælg 14 dage i stedet og tjek så filtret med jævne mellemrum (oftere end hver 14. dag). Du kan jo risikere, at legitime mails bliver fanget af spamfiltret.

Det med at blokere en afsender virker sjældent på rigtige spammere, da de skifter afsenderadresse oftere, end vi andre skifter undertøj.
Mvh. Kim

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør 8. dec 2018 12:04

jm3 skrev: Mozilla Danmark website viser i øvrigt "rød advarsel Ikke sikker".

Det er fordi, vi ikke bruger https. Det betyder reelt ikke noget, fordi vi ikke indsamler personlige oplysninger.

Det er Mozilla, der styrer webserveren, så det er dem, der der skal ændre det, og det er de ikke så hurtige til.
Mvh. Kim

jm3

Indlægaf jm3 » lør 8. dec 2018 12:13

Hej Kim,
:oops: Jeg bøjer mig i støvet og siger tusind tak for hjælpen og ser, hvad der sker. Tror i øvrigt, der må være en del, der ikke har tjekket sikkerheds opsætningen efter seneste Thunderbird opdatering.
Næste ønske til Thunderbird måtte da godt blive en decideret "Bloker afsender" mulighed. Forsat go' dag :D

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør 8. dec 2018 12:20

Der er skam en indbygget "bloker afsender"-funktion, omend den godt kunne have været mere brugervenlig. Problemet er bare, at den ikke hjælper mod spammere, fordi de skifter afsenderadresse.

Markér en meddelelse => klik på menuen Meddelelse => Opret filter. Så åbnes filterfunktionen med den pågældende afsenders mailadresse. Man skal så blot angive et navn på filtret og bestemme, hvad der skal ske med mailen.
Mvh. Kim

jm3

Indlægaf jm3 » lør 8. dec 2018 13:07

Hej Kim,
Yes, I know som jeg skrev tidligere er dette sket fra start efter din anvisning:
https://support.mozilla.org/da/kb/bloker-en-afsender