Thunderbird & Lightning » Lokale Mapper

Gæst

Lokale Mapper

Indlægaf Gæst » tirs 29. jan 2019 18:58

Hej
Jeg har lige fået installeret Thunderbird mail.
Jeg har en del liggende i "Lokale mapper" på min stationære mac.
Disse mapper er ikke på min Iphone og Ipad? Ellers er alt det andet ens alle tre steder.
Kan jeg finde disse Lokale mapper et eller andet sted på p.c.en eller ligger de "kun" i mailsystemet. Jeg vil jo gerne kunne finde dem igen, hvis mailsystemet "forsvinder" eller bliver dødt.
Jeg er op i alderen, så jeg må jo spørge mig frem:-)
Venlig hilsen Gitte

Mozilla/5.0 (Macintosh; Intel Mac OS X 10.13; rv:64.0) Gecko/20100101 Firefox/64.0

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: Lokale Mapper

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 30. jan 2019 03:07

Hej Gitte

Ja, du kan finde indholdet i Lokale mapper på din computer, men medmindre du har specielle behov, så bør du ikke røre ved det, da du risikerer at ødelægge noget.

Hvis du lige har installeret Thunderbird, så burde du ikke have en hel masse liggende i Lokale mapper. Der skulle kun ligge kun nogle standardmapper, og de vil normalt være tomme.

Lokale mapper er til mails, som man vil gemme lokalt, fx hvis der ikke er plads nok til at have dem liggende på mailserveren. Hvis der er plads nok på mailserveren, så skal du ikke flytte noget til Lokale mapper. Hvis du har mails liggende under Lokale mapper, som du vil gemme, så flyt dem over i mapper under din konto, så vil du også kunne se dem på din iPhone og iPad.

Hvis du har behov for at gemme noget i Lokale mapper, og du har behov for at kunne finde indholdet på computeren, fx for at kunne lave backup, så sig til.
Mvh. Kim

gæst

Indlægaf gæst » tors 31. jan 2019 20:39

Tak for svar.
Jeg har fået flyttet alt fra Outlook til Thunderbird og i Outlook havde jeg rimelig mange mapper - svarende til Lokale mapper nu.
De mails er blevet flyttet over i Lokale mapper nu.
Hvor på min p.c. eller den konto du nævner! skal jeg gemme dem så?
Det ville da være fint at kunne se dem alle 3 steder, men det er ikke et must lige med disse mails.
Jeg tror jeg fik dem lavet i sin tid, fordi jeg ikke kan finde ud af at gemme en mail under dokumenter, så jeg kan læse dem igen.
Jeg har sikkerhedskopi der kører, hver gang jeg åbner for pc en.

Venlig hilsen
Gitte

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre 1. feb 2019 05:18

Hej Gitte

Lokale mapper svarer ikke helt til de almindelige mapper i Outlook. Jeg vil tro, at mailene i dine mapper i Outlook kunne ses alle tre steder, det kan mailene i Lokale mapper ikke.

Hvis du vil kunne se mailene alle tre steder, skal du blot gemme dem under din mailkonto. Thunderbird kan opsættes med forskellige layouts, men hvis du til venstre har en rude med en kontooversigt, vil du i oversigten have din mailkonto og Lokale mapper. Mailkontoen vil have det navn, du selv har givet den.

På dette billede kan du se kontooversigten i min Thunderbird:
thunderbird.png
thunderbird.png (14.47 KiB) Vist 315 gange

Øverst kan du se Min mailkonto med alle dens undermapper, inklusive Familie og Arbejde. Alle mapperne og mailene her kan se på alle mine enheder.

Så kommer Lokale mapper. Alle mails her kan kun ses på denne computer.

Nederst kommer Feeds, som ikke er relevant i dette tilfælde - det er en måde af få nyheder på uden at besøge hjemmesider.
Mvh. Kim

Gæst

Indlægaf Gæst » tirs 5. feb 2019 13:45

Tusind tak for hjælpen. Jeg har dog lige et spørgsmål for dummies.
Hvor på "denne computer" finder jeg de mails (under "Finder", og så et eller andet sted? Hvis nu jeg f.eks. ikke havde min mailkonto mere, så må jeg kunne finde disse mails et eller andet sted?
VH Gitte

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs 5. feb 2019 14:35

Tjek afsnittet "Sådan finder du din profil" i denne hjælpeartikel:
https://support.mozilla.org/da/kb/profi ... hunderbird

Bemærk, at eftersom du benytter en IMAP-konto, så vil mailene muligvis forsvinde, hvis du lukker din konto. Dette gælder ikke kun i Thunderbird, men på alle de enheder, hvorfra du har adgang til kontoen.

Så hvis du opsiger din konto, skal du kopiere mailene over under Lokale Mapper først inde i Thunderbird. (eller du skal kopiere hele profilen over på en anden placering via Finder - mens Thunderbird er lukket)
Mvh. Kim

Gæst

Indlægaf Gæst » tirs 5. feb 2019 15:12

Tak igen.
Det jeg mener er, om jeg kan finde de mails andre steder på min p.c. end i mailen. Ja, jeg forstår nok ikke helt.
Jeg er med på at IMAP er de mails jeg kan se på iphone mm.
De lokale mapper kan jeg kun se hvis jeg åbner mail på den stationære p.c.
MEN hvis de ikke lå under lokale mapper, ville jeg så SLET IKKE kunne se disse mails nogen steder på den stationære p.c. f.eks. under FINDER eller et andet sted.
VG Gitte

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs 5. feb 2019 15:30

Hej Gitte

Du kan finde mailene i din profil - både mails under IMAP-kontoen og mails under Lokale mapper. Artiklen, jeg linkede til, fortæller, hvordan du finder profilen med Finder.

Men du kan ikke umiddelbart bruge filerne med mailene til noget ud over til at lave en backup. Filerne kan åbnes med en teksteditor, men de er fyldt med kode, som ikke vil sige dig ret meget. De er kun beregnet til at blive vist i Thunderbird.
Mvh. Kim

Gæst

Indlægaf Gæst » tirs 5. feb 2019 18:10

Tusind tak for hjælpen og din tålmodighed.
VH gitte