Firefox 15.0.1 fryser eller kører dræbende langsomt.

dazler

Firefox 15.0.1 fryser eller kører dræbende langsomt.

Indlægaf dazler » tirs 25. sep 2012 19:38

Jeg kører med Firefox 15.0.1.

Jeg oplever tiltagende ofte at Firefox fryser samt at den ofte er dræbende langsom.

Om det er tilfældigt ved jeg ikke, men ændringen skete omkring det tidspunkt hvor "Adobe Flash Player 11.4r402" blev installeret.

Jeg har disabled Plugin-container og det synes at hjælpe (jeg er imidlertid ikke sikker på at det er korrekt) lidt på hastigheden, men ikke på at Firefox fryser.

Jeg oplever ikke samme problemer med MSIE. At skifte browser er sidste udvej og anses ikke på nuværende tidspunkt som en reel option!

Hjælp :?:

Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64; rv:15.0) Gecko/20100101 Firefox/15.0.1

Vaalea Siirappi

Re: Firefox 15.0.1 fryser eller kører dræbende langsomt.

Indlægaf Vaalea Siirappi » tirs 25. sep 2012 21:23

Hvad mener du med at "Firefox fryser"?

dazler

Indlægaf dazler » tirs 25. sep 2012 21:33

Jeg mener at jeg ikke kan betjene min computer.

Det er sker f.eks hvis jeg har foretaget en google-søgning eller hvis jeg har klikket på et link på en webside.

Der kan nemt gå 15-30 sekunder hvor alt er "frosset".

Det hjælper hvis jeg starter funktionen "jobliste" og under fanen "Programmer" klikker på "Firefox" og derefter klikker på "skift til".
Det plejer at løse problemet nu og her.

Ofte kan jeg heller ikke scroll i flere sekunder.

Vaalea Siirappi

Indlægaf Vaalea Siirappi » ons 26. sep 2012 00:35

Hypotese:

I det tilfælde at en plugin, som f.eks. Flash Player, går i baglås mens den har fokus, så går det 45 sekunder før en timeout i Firefox giver styringen tilbage til Firefox.

Når en Windows bruger vælger "Firefox" under "Programmer", så giver styresystemet, der har mere magt end de programmer, som kører på det, fokus tilbage til Firefox og brugeren kan igen bruge programmet.

For nylig blev et nyt system, der afkoblede udviklingen af Firefox og Flash Player taget i brug, så udviklere hos Mozilla og Adobe fremover ikke behøver koordinere udgivelser af Firefox og Flash Player. Systemet var ikke perfekt og dertil heftige børnesygdomme i den nye Flash Player var ikke med til at gøre billedet mindre indviklet.

Nogle forslog at slå det nye system fra i Firefox. Andre at opgradere til en betaversion af Flash Player. Begge forslag var selvfølgelig dømt til at give andre problemer, men hvis brugeren er Flash junkie, så er en ustabil browser selvfølgelig meget bedre end ingen Flash.

Forslag:

1. Hvis du ikke har særlig meget brug for Flash Player, så gør dig selv og samfundet den tjeneste at afinstallere Flash Player. Problem solved. Case closed.

2. Hvis du har meget brug for at kunne se Flash Player, så skift til en anden browser for at få din daglige dosis af Flash indhold.

3. Hvis du er såden midt imellem, så afinstaller Flash i Firefox, så du igen får en stabil browser. Benyt en anden browser til at kigge Flash indtil Flash Player atter fungerer nogenlunde i Firefox. Min fornemmelse er Q1 2013.

Efterskrift:

Nå ja, og hvis du har foretaget særlige indstillinger for at "løse" problemet med Flash Player, så husk at nulstille disse indstillinger på et tidspunkt.

dazler

Indlægaf dazler » ons 26. sep 2012 01:26

So basically I'm screwed either way!

Dit svar (din hypotese) synes meget kompetent, men efterlader mig med valget mellem forskellige afarter af "pest eller kolera".

Q1/13 er længe at skulle leve med sådanne uhensigtsmæssigheder.

Er jeg den eneste der oplever disse problemer?

Hvis ja - hvorfor?
Hvis nej - hvorfor er der ikke andre end mig der bringer det op?

Jeg har den største respekt for dit svar (Vaalea Siirappi), jeg kan imidlertid ikke acceptere at Firefox ikke kan bringes til at fungere uden at skulle undvære Flash, som er så stor og integreret en del internettet i dag.

Lys eller mørk sirup, pest eller kolera - jeg er ganske enkelt ikke klar til at opgive Firefox efter så mange år.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 26. sep 2012 01:56

dazler skrev: Er jeg den eneste der oplever disse problemer?

Hvis ja - hvorfor?

Jeg oplever i hvert fald ikke problemet på mine computere med henholdsvis Linux Mint og Windows XP.
Mvh. Kim

dazler

Indlægaf dazler » ons 26. sep 2012 02:02

Hey Kim, det er måske ikke helt sammenligneligt med andre styresystemer. :)

Al respekt for Linux Mint og gode gamle Win XP, men der en overvejende stor del af Pc-brugerne der bruger Win 7. :)

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Jørgen Rasmussen » ons 26. sep 2012 13:06

Jeg har ikke de problemer du har dazler, og jeg bruger Windows 7.

Hvis ja - hvorfor?

Hvis det var et generelt problem, ville vi med garanti se mange flere indberetninger.
Er du sikker på, at det er Flash der får Firefox til at fryse?
Sæt Flash til at køre "normalt", som det er tiltænkt fra Mozilla og Adobe.
Hvis du skal finde årsagen til dit problem, må du bruge udelukkelsesmetoden.
Prøv først med en ren installation af Flash. Hvis det ikke hjælper, går du videre med punkterne nedenunder og ser om det hjælper.
Deaktiver alle andre plugins. Hjælper det?
Deaktiver alle udvidelser. Hjælper det?
Hilsen Jørgen

tinem

Indlægaf tinem » tors 27. sep 2012 15:57

Vi er mange som har haft dette problem i månedsvis. Prøv at søge på plugin-container.exe. Jeg er hele tiden nødt til at slukke for denne for overhovedet at arbejde efter et stykke tid.
Har tidligere prøvet en masse tips ang. FlashPlayer uden succes. Men prøv også at søge på FlashPlayer og du vil se hundrede af folk ha' problemer både i Danmark og udlandet. ØV ØV_

dazler

Indlægaf dazler » tors 27. sep 2012 16:06

tinem skrev: Vi er mange som har haft dette problem i månedsvis. Prøv at søge på plugin-container.exe. Jeg er hele tiden nødt til at slukke for denne for overhovedet at arbejde efter et stykke tid.
Har tidligere prøvet en masse tips ang. FlashPlayer uden succes. Men prøv også at søge på FlashPlayer og du vil se hundrede af folk ha' problemer både i Danmark og udlandet. ØV ØV_

Læs lige første indlæg igen. Som jeg nævnte kører "plugin-container" ikke på min Pc. Det hjalp lidt at fjerne den, men slet ikke nok.

dazler

Indlægaf dazler » tors 27. sep 2012 16:28

@ Jørgen Rasmussen

Tak for dit indlæg.

"Hvis det var et generelt problem, ville vi med garanti se mange flere indberetninger."
Det synes at være på vej - se indlæg fra tinem.
"Er du sikker på, at det er Flash der får Firefox til at fryse?"
Nej, jeg ved ikke hvordan jeg skulle opnå denne sikkerhed!
"Sæt Flash til at køre "normalt", som det er tiltænkt fra Mozilla og Adobe."
Jeg ved ikke hvordan det gøres, jeg ved end ikke hvad "normalt" betyder i denne kontekst.
"Hvis du skal finde årsagen til dit problem, må du bruge udelukkelsesmetoden."
Gerne (c:
"Prøv først med en ren installation af Flash. Hvis det ikke hjælper, går du videre med punkterne nedenunder og ser om det hjælper."
Hvordan laver jeg en ren installation af Flash? (c:
"Deaktiver alle andre plugins. Hjælper det?"
Nej!
"Deaktiver alle udvidelser. Hjælper det?"
Nej!

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tors 27. sep 2012 16:31

tinem skrev: Vi er mange som har haft dette problem i månedsvis. Prøv at søge på plugin-container.exe. Jeg er hele tiden nødt til at slukke for denne for overhovedet at arbejde efter et stykke tid.

Da Adobe introducerede Flash Player Protected Mode til Firefox i begyndelsen af juni opstod der en del problemer. Hvis du søger på nettet vil du selvfølgelig kunne finde brugere der klager over det. Nogle brugere valgte at slå Protected Mode fra. Det hjalp dem.

Men siden den version er der udgivet 6 - 7 nyere versioner. Den seneste er 11.4.402.278. Der er stadig brugere der har problemer med Flash. Spørgsmålet er, om problemet er Flash alene eller om problemet skyldes en konflikt mellem andet software på computeren.
Hilsen Jørgen

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tors 27. sep 2012 16:43

@ dazler

Ren installation er, at du afinstallerer dine nuværende versioner af Flash inden du installerer en ny. http://wiki.mozilladanmark.dk/wiki/Firefox/Flash_Player

"Er du sikker på, at det er Flash der får Firefox til at fryse?"
Nej, jeg ved ikke hvordan jeg skulle opnå denne sikkerhed!

Fryser Firefox hvis du deaktiverer Flash Player pluginnet?

"Sæt Flash til at køre "normalt", som det er tiltænkt fra Mozilla og Adobe."
Jeg ved ikke hvordan det gøres, jeg ved end ikke hvad "normalt" betyder i denne kontekst.

Med "normalt" mener jeg, at Flash Player Protected Mode ikke er slået fra.

Har du slået hardwareacceleration til? Højreklik på en flash-film og vælg Indstillinger. Klik på ikonet til venstre og vælg eller fravælg 'Aktivér hardwareacceleration.
Hilsen Jørgen

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tors 27. sep 2012 17:50

Hej dazler

Som jeg nævnte kører "plugin-container" ikke på min Pc. Det hjalp lidt at fjerne den, men slet ikke nok

Jeg tror ikke man kan deaktivere plugincontaineren længere. Så hvordan har du fjernet den?
Hilsen Jørgen

dazler

Indlægaf dazler » tors 27. sep 2012 18:04

Jørgen Rasmussen skrev: Hej dazler

Som jeg nævnte kører "plugin-container" ikke på min Pc. Det hjalp lidt at fjerne den, men slet ikke nok

Jeg tror ikke man kan deaktivere plugincontaineren længere. Så hvordan har du fjernet den?

Jeg gjorde dette:

System > avancerede systemindstillinger > avanceret > miljøvariabler > systemvariabler > ny > indtast: variabelnavn: MOZ_DISABLE_OOP_PLUGINS, variabelværdi: 1 > OK

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tors 27. sep 2012 18:10

Jeg er ikke sikker på, at det er en god ide. Jeg tror Flash er udviklet til at køre under plugin-containeren.
https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=769721
Hilsen Jørgen

dazler

Indlægaf dazler » tors 27. sep 2012 19:08

Jørgen Rasmussen skrev: Jeg er ikke sikker på, at det er en god ide. Jeg tror Flash er udviklet til at køre under plugin-containeren.
https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=769721

Jeg antager at det var din hensigt at ovenstående link skulle hjælpe mig til at forstå at jeg ikke skal disable plugin-container.

Desværre skete det ikke - ganske givet fordi jeg ikke forstod meget af det jeg læste.

Sorry! :)

Ps. Jeg antager ligeledes at det er din anbefaling at enable plugin-container.

tinem

Indlægaf tinem » lør 29. sep 2012 12:43

Prøv at læse den sidste kommentar i denne tråd viewtopic.php?f=1&t=9678.

Har ikke selv prøvet at afinstallere og bruge en ældre endnu, så ved ikke om det hjælper.

Fatih

Indlægaf Fatih » man 4. feb 2013 13:32

Jørgen Rasmussen skrev: Jeg har ikke de problemer du har dazler, og jeg bruger Windows 7.

Hvis ja - hvorfor?

Hvis det var et generelt problem, ville vi med garanti se mange flere indberetninger.
Er du sikker på, at det er Flash der får Firefox til at fryse?
Sæt Flash til at køre "normalt", som det er tiltænkt fra Mozilla og Adobe.
Hvis du skal finde årsagen til dit problem, må du bruge udelukkelsesmetoden.
Prøv først med en ren installation af Flash. Hvis det ikke hjælper, går du videre med punkterne nedenunder og ser om det hjælper.
Deaktiver alle andre plugins. Hjælper det?
Deaktiver alle udvidelser. Hjælper det?

Oplever det samme. Har prøvet lidt af hvert men intet har løst problemet.

tinem

Indlægaf tinem » man 4. feb 2013 13:38

Jeg har IKKE problemet mere, men kan ikke sige hvad det var som fik det til at gå væk, men jeg prøvede alt hvad der blev foreslået. I øjeblikket kører jeg med Firefox 18.0.1.

BFr

Indlægaf BFr » man 18. feb 2013 21:15

Jeg bruger version 18.0.2. Den "fryser" også regelmæssigt. Jeg kan godt bruge pc'en i øvrigt. Jeg har installeret to tilføjelser DownThemAll og Flash video downloader.

Jeg har et hav af plugins installeret bl.a. Adobe flash player.

Når jeg stopper programmet i joblisten under processer, kan jeg se at der kører tre processer, selv om jeg kun har en browser og en fane åben. De skal stoppes hver for sig.

Den kører i Win7 professionel 64 bit.

BF

dazler

Indlægaf dazler » man 18. feb 2013 21:54

@BF

Prøv dette:

I din FF browser gå til Hjælp > Teknisk information.

Klik på knappen "Kopier tekst til udklipsholderen" og indsæt denne tekst i et word dokument som du gemmer til senere brug.

Tilbage til "Teknisk information" - klik på knappen "Nulstil Firefox" og FF bliver "nulstillet".

Du har nu dit word dokument med alle de indstillinger fra før du nulstillede og det er "Tilføjelser" du er særligt interesseret i. Overvej hvilke tilføjelser du absolut ikke kan leve uden og installer dem. De øvrige kan du installere senere en ad gangen med måske en uges mellemrum. Hvis en af dem viser sig at drille, gennemgår du blot ovenstående igen uden at installere den tilføjelse der gav problemer.

Så vidt jeg husker skal du også have installeret plugins igen, men du bliver som regel bedt om disse når de skal bruges - så det kommer mere eller mindre af sig selv.

Det lyder måske af meget, men det er overraskende simpelt og tager ikke lang tid.

Du burde prøve det - det løser oftest rigtig mange problemer!

Nu vi er i gang er der et andet tip - "opdatering af plugins":

Jeg har en alarm der går af på min pc hver uge der minder mig om dette:

I FF gå til Funktioner > Tilføjelser > (øverst på siden) "kontroller om du har de seneste nye plugins" klik på dette link og en ny fane åbner sig. Her kan du se hvilke plugins der er trænger til at blive opdateret. Resten giver vel sig selv. (c:

Det er vigtigt at have sine plugins opdateret.

Jeg håber at dette hjælper dig. Jeg vil egentlig gerne høre fra dig om du får sucess med ovenstående. (c: