Firefox » Mest besøgte websider.

elindsa

Geografisk sted: Odense

Mest besøgte websider.

Indlægaf elindsa » tors 16. jan 2020 16:32

Hej,

håber, jeg kan få lidt hjælp herinde. Mit problem er følgende: for 1 eller 2 opdateringer siden forsvandt mine 2 rækker med mest besøgte websider.

Jeg er ikke i stand til at indtaste dem manuelt - rubrikken forbliver blank, selvom jeg skriver tilføj.

Jeg har afprøvet det på min anden computer, og der er der ingen problemer med det.

Mvh Elin.

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:72.0) Gecko/20100101 Firefox/72.0

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Re: Mest besøgte websider.

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tors 16. jan 2020 16:39

Hej Elin

Åbn Firefox' indstillinger. Klik på 'Hjem'. Kontrollér om der er flueben ud for indstillingen 'Mest besøgte websider'.
Hilsen Jørgen

elindsa

Indlægaf elindsa » tors 16. jan 2020 16:47

Ja der er sat flueben men jeg har valgt 2 rækker men boksene er tomme.

Hilsen Elin.

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tors 16. jan 2020 18:00

Hej Elin

Har du nogen historik overhoved? Åbn vinduet Arkiv med genvejstasterne Ctrl+Skift+H, og kontroller om vinduet indeholder browser-historik.

Hjælper det at starte Firefox i fejlsikret tilstand? Hold Skift-tasten nede mens du starter Firefox. Klik på 'Start i fejlsikret tilstand'.
Hilsen Jørgen

elindsa

Indlægaf elindsa » fre 17. jan 2020 10:39

Hej Jørgen,

Der er ikke nogen historik.

I fejlsikret tilstand åbnes der med en rød bjælke med denne tekst "Bogmærker og historik vil ikke virke, da en Firefox-fil er i brug af et andet program. Visse sikkerhedsprogrammer kan være skyld i dette" - stadig ingenting i websidefelterne :-(

Hilsen Elin.

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » fre 17. jan 2020 12:08

Genstart din computer og Firefox.

Firefox bruger en database-filer til historik og bogmærker. Kontrollér integriteten af databasen:
Klik på menuknappen i Firefox, klik på 'Hjælp', og klik så på 'Teknisk information'. Det åbner fanebladet Teknisk information. Rul ned til afsnittet 'Databasen Places'. Klik på knappen 'Bekræft integritet'. Kopier outputtet og indsæt det her i forummet.
Hilsen Jørgen

Gæst

Indlægaf Gæst » fre 17. jan 2020 15:59

Så har jeg gjort som du skriver :D og det kom der dette ud af:

+ The favicons.sqlite database is sane
> Task: invalidateCaches
- Unable to invalidate caches
> Task: checkCoherence
- The task queue was cleared by an error in another task.
> Task: expire
> Task: originFrecencyStats
> Task: vacuum
> Task: stats
> Task: _refreshUI

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » fre 17. jan 2020 17:11

Hej Elin

Noget tyder på, at databasen med historik og bogmærker er beskadiget. Du kan slette eller omdøbe nogle af de tilhørende filer. Firefox vil oprette en ny database med bogmærker fra en sikkerhedskopi, men du vil miste din historik, med mindre du har oprettet en Firefox-konto, hvor du synkroniserer din historik. Hvis du har, kan din historik måske blive synkroniseret tilbage til din Firefox.

Åbn fanebladet Teknisk information igen. Klik på knappen 'Åbn mappe' i afsnittet Programinfo. Afslut Firefox. Find filen places.sqlite i mappen, du lige åbnede, og omdøb den til gammel-places.sqlite. Slet filerne places.sqlite-shm og places.sqlite-wal, hvis de findes i mappen. Start Firefox.

Når du åbner et nyt faneblad, skulle du nu kunne se nogle standard-fliser. De vil blive erstattet med dine mest besøgte websider efterhånden.

Jeg ved ikke, hvorfor databasen er blevet beskadiget. Hvis du benytter et program til at rydde op på din computer (bl.a i din browserhistorik), kan det være det program, som er skyld i problemet. Hvis du vil rydde historikken i Firefox, er det bedre at lade Firefox gøre det.
Hilsen Jørgen

elindsa

Indlægaf elindsa » fre 17. jan 2020 17:47

Øvelsen gennemført - de 2 nævnte filer var der ikke.

har slettet alle åbne faner og prøvet forfra, men giver intet, heller ikke ved indtast et link.

læg mærke til den røde bjælke.
Vedhæftede filer
Nyåbnet Firefox.jpg

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre 17. jan 2020 19:49

Hej Elin

Tjek, om et af dine sikkerhedsprogrammer prøver at rydde op i dine Firefox-data. Det kan fx være, hvis du har et af de mere avancerede antivirusprogrammer, eller hvis du har et oprydningsprogram installeret. Du burde så i programmet kunne lave en undtagelse, så det ikke prøver at rydde op i Firefox-filerne. Som Jørgen skriver, er det bedst at lade Firefox selv rydde op i sine filer.

Det kan muligvis også være et backup-program, der driller, men det er dog mindre sandsynligt.
Mvh. Kim

elindsa

Indlægaf elindsa » lør 18. jan 2020 15:40

Problemet opstod faktisk midt i december efter en Firefox-opdatering. - Jeg reagerede ikke videre, da jeg håbede, at min skift fra W 7 til W 10 kunne klare det. - Nuværende udgave af Firefox er 72.0.1

Jeg kan tilføje, at de nævnte sikkerhedsprogrammer har været på computeren i mange år og har virket upåklageligt.

Maskinen har Bitdefender, Comodo og Zonealarm (firewall) - Sidstnævnte viste et langt antal programmer, bl. a en del Firefox helper, hvorfra nogle stod med ? og andre som trusted.

Jeg har prøvet at lukke alle 3 programmer, starte Firefox, men kan fortsat ikke fæstne noget i felterne for mest viste websider.

Er der stadig håb, eller er det en kronisk "leve med-sygdom"

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » lør 18. jan 2020 16:50

Hej Elin

Vil du tjekke databasens integritet igen? Klik på knappen 'Bekræft integritet' i fanebladet Teknisk information.
Bemærk, at outputtet kan være langt, så sørg for, at du får kopieret hele outputtet. Det er muligt at scrolle i outputtet, hvis det er langt.
Hilsen Jørgen

elindsa

Indlægaf elindsa » lør 18. jan 2020 17:56

Hej Jørgen,

Der er kun disse linier:

+ The favicons.sqlite database is sane
> Task: invalidateCaches
- Unable to invalidate caches
> Task: checkCoherence
> Task: expire
> Task: originFrecencyStats
> Task: vacuum
> Task: stats
> Task: _refreshUI

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » lør 18. jan 2020 18:21

Hej Elin

Du kan prøve at nulstille Firefox, og se om det hjælper.
Du kan læse om nulstilling af Firefox i denne artikel: https://support.mozilla.org/da/kb/nulst ... -problemer

Når du har nulstillet Firefox, skulle der ligge en mappe på dit skrivebord med navnet Gamle Firefox-data. Slet ikke den mappe, da du måske skal bruge dele af indholdet, hvis nulstillingen ikke løser dit problem.
Hilsen Jørgen

elindsa

Indlægaf elindsa » søn 19. jan 2020 16:02

Hej Jørgen,

jeg er glad for du gider hjælpe mig. Nu er Firefox nulstillet - desværre er der ingen bedring i mest besøgte websider, ligesom røde bjælke stadig er der, også efter genstart.
Vedhæftede filer
Nulstil Firefox.jpg

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » søn 19. jan 2020 16:17

Prøv at oprette en ny Firefox-profil og start Firefox med den. Når du opretter en ny profil bliver ingen data flyttet fra den gamle profil til den nye. Bagefter kan du flytte de vigtigste filer fra mappen Gamle Firefox-data på dit skrivebord til den nye profilmappe.
https://support.mozilla.org/da/kb/profi ... x-profiler

Hvis du stadig får fejlmeddelelsen med en ny profil, tror jeg problemet ligger udenfor Firefox.
Hilsen Jørgen

elindsa

Re: Mest besøgte websider. - Patienten i bedring

Indlægaf elindsa » søn 19. jan 2020 17:11

Ny profil oprettet - jeg har nu felterne synlige med lidt medie-ikoner.
jeg har prøvet at indtaste DRs adresse i et tomt felt, og det blev husket!.

Troen på, at det vil virke fremadrettet er derfor til stede - den røde bjælke er borte - Hvorfor fejl, gives der nok ingen forklaring på, men til gengæld vil jeg gerne guides så mest muligt af min gamle Firefox-profil kan gendannes, please. - formoder, at jeg har 2 profiler p.t., så skal jeg ende med at slette den gamle profil?

Mange hilsener,
Elin

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » søn 19. jan 2020 18:26

Du kan godt have mere end to profiler. Firefox kan godt finde på at oprette en ekstra profil, når programmet opdateres.

Åbn fanebladet Teknisk information igen. Klik på knappen 'Åbn mappe' i afsnittet Programinfo. Afslut Firefox.
Åbn mappen Gamle Firefox-data på dit skrivebord.

Du skal flytte kopier en enkelt mappe og nogle filer fra mappen Gamle Firefox-data til den mappe, du lige åbnede via fanebladet Teknisk information. I den mappe findes der allerede filer med de samme navne. De skal altså erstattes med kopierne af filerne fra Gamle Firefox-data. (Det skulle være muligt af flytte kopier af filerne/mappen med følgende fremgangsmåde: Højreklik på en fil eller mappe i Gamle Firefox-data og vælg 'Kopier'. Højreklik herefter i den anden mappe og vælg 'Sæt ind'.)

Du skal kopiere følgende:
Mappen bookmarkbackups
Filerne
key4.db
logins.json.
permissions.sqlite
search.json.mozlz4
persdict.dat
formhistory.sqlite
cookies.sqlite
cert9.db
handlers.json

Start med mappen bookmarkbackups. Start Firefox for at se, om du har fået dine bogmærker igen. Åbn vinduet Arkiv (Ctrl+Skift+B). Hvis du ikke kan se dine bogmærker, så klik på knappen Funktioner -> Gendan, og vælg så den nyeste sikkerhedskopi. Afslut Firefox.

Flyt herefter kopier af ovennævnte filer fra Gamle Firefox-data til mappen, du åbnede via fanebladet Teknisk information.
Start Firefox.
Hilsen Jørgen

elindsa

Indlægaf elindsa » søn 19. jan 2020 22:27

Bogmærker igen på plads - "persdict.dat" var ikke i gammel firefox- mappen - de øvrige kopierede jeg ind. /Elin

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » søn 19. jan 2020 22:46

Hej Elin

Filen persdict.dat er din personlige ordbogsfil. Den indeholder ord, som du har tilføjet ordbogen/stavekontrollen. Hvis den ikke findes, er det sikkert fordi, at du ikke har føjet ord til ordbogen/stavekontrollen.

Fungerer din Firefox nu?

Hvis Firefox fungerer kan du slette mappen Gamle Firefox-data fra dit skrivebord eller gemme den som en backup.
Hilsen Jørgen

elindsa

Indlægaf elindsa » søn 19. jan 2020 22:55

Hej Jørgen - den røde bjælke forekommer at være fortid, - der laves tilsyneladende atter indput i oftest sete websider, ligesom bogmærkerne er kommet tilbage. Jeg gemmer nok gl. firefox-mappen i en kortere stund, blot for en sikkerheds skyld, men jeg kører backup fredag, så ryger den med over i et antal uger.

Du skal have rigtig mange tak for hurtig, grundig og effektiv hjælp. Har "kontoret" en kaffekasse, man kan tilgodese.

Mange hilsener,

Elin

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » søn 19. jan 2020 23:11

Hvis dine bogmærker mangler ikoner, er det fordi databasen med ikoner ikke er blevet kopieret fra mappen 'Gamle Firefox-data' til den nye profil. De vil komme tilbage efterhånden som du besøger de forskellige websteder. Det er med vilje, at jeg ikke har bedt dig kopiere den fil. Eftersom jeg ikke ved, hvorfor du fik problemer, undlod jeg at nævne den fil. Hvis du synes, kan du selvfølgelig godt prøve at kopiere den også. Filen hedder favicons.sqlite.

Kontoret har ingen kaffekasse.
Hilsen Jørgen