Firefox » forespørgsel andre pc edb problemer

Lone

forespørgsel andre pc edb problemer

Indlægaf Lone » fre 4. sep 2020 12:15

Hej Forum

Dette er "off topic" ift thunderbird -undskyld. Men jeg vil høre om nogen af Jer evt kender til andre pc/edb- grupper hvor man kan søge hjælp.
Før i tiden var der jo nyhedsgrupperne - er der noget tilsvarende i andet regi ?
Jeg døjer med at bing og amazon.com.au hele tiden sættes som aktive extensions i firefox, Selvom jeg i Ccleaner går ind og deaktiverer begge, aktiverer de sig selv igen, og jeg har ikke nogen af dem stående som udvidelse i Firefox.
Hvor kan jeg evt. spørge om hjælp til dette (bruger windows 10).

Undskyld det er off topic, men jeg synes jeg kan genkende nogen af navnene her som tidligere deltagere i edb-nyhedsgrupperne ( måske 15-20 år siden :-) - så derfor jeg lige prøver at spørge her.......

vh
Lone

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:80.0) Gecko/20100101 Firefox/80.0

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Re: forespørgsel andre pc edb problemer

Indlægaf Jørgen Rasmussen » lør 5. sep 2020 10:01

Hej Lone

Udvidelserne installeres muligvis af via et tredjeparts-program på din computer.

Der er også et hjælpeforum på Ludvigs Hjørne, hvor du kan stille spørgsmål.
Hilsen Jørgen

Lone

Indlægaf Lone » man 7. sep 2020 11:52

Hej Jørgen

Tak for responsen.
Jeg aner ikke hvilket "3 parts program" det skulle være.....har meget få ekstra programmer, og fjerner altid flueben ved installation ift. de "ekstra programmer mv" der tilbydes.

Nåmen - Tak for tip om ludvigshjørne forum, det vil jeg kigge efter.:-)

vh Lone

tinem

Indlægaf tinem » ons 9. sep 2020 09:16

Hej Lone

Vil bare sige at jeg også virkelig savner de gamle nyhedsgrupper og har tit ting jeg gerne vil spørge om hjælp til og så gør det jo ikke nemmere at det er komplet umuligt at komme i kontakt med supporten til meget software. :-(

Vil også lige prøve at tjekke https://kimludvigsen.dk/ - Der er også gruppen https://www.facebook.com/groups/supportpcogandet/ hvor du måske kan få hjælp. Held og lykke. :-)

Måske er løsningen på dit problem forklaret her https://support.mozilla.org/da/kb/skift ... -i-firefox

Lone

Indlægaf Lone » fre 11. sep 2020 15:45

Tak for forslagene tinem - - men dels bruger jeg ikke facebook, og på ludvigs forum er der ikke nogen som helst information om hvorfor der kræves emailadresse og hvordan den i så fald er beskyttet.

Det er desværre ikke en option at fjerne de tvangs søgetjenester i firefox. meget underligt - de kan fjernes i indstillinger, (som jo også er det dit link forklarer) men ccleaner bliver ved med at liste dem op, Uanset de deaktiveres - så er de aktiveret igen næste gang firefox åbnes, og de kan ikke fjernes. Kan også se der er en firefox-extention der hedder "form auto fill" der er aktiveret og ikke kan fjernes - og jeg har ikke afkrydset noget om at firefox skal autoudfylde noget som helst eller gemme noget som helst.

Jeg har en formodmodning om at det er MS Edge der blander sig på en eller anden måde - for der kan søgetjenester også fjernes, men den tilføjer dem bare igen. (bing duck amazon yahoo google com......)

Jeg har prøvet at se om jeg kunne finde noget på mozilla forum, men uden held. Og tilsyneladende er den sides certificat "amazon us"...... som måske forklarer den "amazon.com.au" extention der ikke lader sig deaktivere eller fjerne......

Jeg troede firefox var en selvstændig og ordenlig browser, men hvis den er blevet så "amerikaniseret" at den infiltrerer med MS programmer og bing etc. skal der vist findes andre løsninger - for det er jo helt håbløst så.

Nå jeg vil lede videre om jeg kan få firefox repareret fra dette, eller der skal andre ting til.

Men tusind tak for indsparket :-)

vh
Lone

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » fre 11. sep 2020 17:39

Hej Lone

Firefox indeholder nogle standard-søgetjenester. Den danske Firefox indeholder Google, Amazon.co.uk, Bing, DuckDuckGo og Wikipedia (da). Andre sprogversioner indeholder andre søgetjenester. De kan deaktiveres eller fjernes under "Indstillinger" på siden "Søgning". På den side findes også knappen "Gendan standard-søgetjenester". Den funktion virker kun, hvis Firefox har adgang til standard-søgetjenesterne. Det kan være, at det er dem, CCleaner finder, og fejlagtigt tror, at den kan fjerne.

Hvis du vil fjerne noget i Firefox, anbefaler jeg, at du bruger Firefox til at fjerne det i stedet for at bruge tredjeparts-programmer til det (cookies, cache, historik, udvidelser).

Søgetjenester i MS Edge har ikke nogen indflydelse på søgetjenester i Firefox.

Nogle funktioner i Firefox er lavet som udvidelser, som ikke kan deaktiveres. Bl.a. udvidelserne "Form Autofill" og "Firefox Screenshots".

Det er ikke nødvendigt at opgive din mailadresse for at skrive i forummet på Ludvigs Hjørne. Hvis du registrerer dig med din mailadresse, vil du modtage en mail, når nogen svarer på dit indlæg. Det samme gør sig gældende på dette forum.

Du kan åbne adressen resource://search-extensions/list.json i Firefox og se de forskellige standard-søgetjenester for de forskellige sprogversioner af programmet.
Hilsen Jørgen

Lone

Indlægaf Lone » fre 11. sep 2020 22:32

Hej Jørgen

Har hele tiden haft fjernet de søgemaskiner i firefox indstillinger der ikke ønskes anvendt. Jeg rydder cache, historik mv i firefox.

Grunden til at jeg nævner Edge, er fordi jeg synes firefox opfører sig mærkeligt på flere måder efter noget blev opdateret fra MS. Fx. er også pludselig de valg jeg har foretaget ift. hvad firefox skal gøre ift programmer /filhentning (privatliv/ Programmer) blevet ændret uden videre til valg jeg ikke selv har foretaget. Og ændringerne er ikke ens på de tre brugere der er på pcén. (en administrator og 2 brugere). Ved ene bruger står også pludselig oplistet en masse ekstra "programmer/filtyper". Der er også begyndt at poppe en kæmpe popop frem fra google der vil have "samtykke" hver eneste gang firefox åbnes, og ofte vises websider som nærmest "plain tekst" i lange baner.....
Alt i alt - noget er ikke som det helst skulle være. :-)

Kan se fra den adresse du nævner - adressen resource://search-extensions/list.json, at der åbenbart kører en del søgemaskiner man ikke selv har mulighed for at vælge eller fravælge....

"visibleDefaultEngines": [
"google-b-d", "amazondotcom", "bing", "ddg", "ebay", "wikipedia"

Og de kører åbenbart selvom de er blevet fjernet i firefox lynsøgning. ( Kan nu ikke mindes at "ebay" var synlig /kunne fjernes).
Amazon.com.au er jo rigtig underligt af have kørende eftersom det ikke er en dansk default, og DuckDuckGo står jo ikke som default heller.... men var en af dem firefox oprindeligt oplistede som "lynsøgning" mener jeg.

Tak for informationen om at også "autoform fill" kører uanset man ønsker det eller ej.

Jeg vil gå ind og se på det forum igen, ift. om jeg kan finde frem til det du skriver som mulighed. Tak for oplysningerne.

Jeg overvejer som sidste forsøg at fjerne firefox og genindstallere og se om det hjælper noget. Ved du tilfældigvis hvordan man kan gemme alle sine bogmærker (både bogmærkelinjens og andre brogmærker) - den vejledning der står på mozilla matcher ikke min firefox, så måske vejledningen enten er forældet eller passer til firefox i et andet land måske.....

Tak for alle inputs hertil :-)

vh Lone

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » fre 11. sep 2020 23:27

Hej Lone

"google-b-d", "amazondotcom", "bing", "ddg", "ebay", "wikipedia"

Som jeg skrev, er der forskel på søgetjenesterne alt efter hvilken sprogversion, der bruges. Hvis du kigger længere nede på listen, vil du finde de søgetjenester, der er standard i den danske version. Der er ebay ikke med, hvilket passer med, hvad du ser i Firefox indstillinger.

Hvis i er tre forskellige Windows-brugere, har i også tre forskellige Firefox-profiler. Ændringer i Firefox' indstillinger, der er lavet af én bruger, gælder ikke for andre de andre Firefox-brugere. Det er sikkert også derfor, at Google vil have samtykke fra samtlige brugere.

Hvis du afinstallerer og geninstallerer Firefox, starter programmet sikkert op med den gamle Firefox-profil. Så det vil ikke løse evt. problemer, du har med Firefox. Du kan prøve at nulstille Firefox. Du kan læse mere om nulstilling her: https://support.mozilla.org/da/kb/nulst ... -problemer

Har du et link til den vejledning, der ikke matcher din Firefox?
Hilsen Jørgen

Lone

Indlægaf Lone » lør 12. sep 2020 09:45

Hej Jørgen

- måske dette er den danske så - jeg ledte igennem i aftes efter "dk" uden held, men de kalder måske danmark "da"

"da": {
"default": {
"google-b-d", "bing", "amazon-en-GB", "ddg", "wikipedia-da"

Hvad står -b-d for?

Jeg har selv indsat og valgt google.dk som en søgemaskine, men alligevel står google.com og et google plugin også som jeg ikke har installeret - i oversigten i ccleaner....

Jeg bruger kun google.dk som en søgemaskine, dvs. jeg har ikke google konto og har ikke firefox konto heller. Alligevel står der på google søgesiden (når jeg har klikket på pop´uppens "acceptere"knap) - under søgefeltet et link til noget med at tjekke sine adgangskoder....... Men der gemmes ikke adgangskoder på pcen, og jeg kan ikke gennemskue hvor det link kommer fra. Om det er noget googlekonto værk, eller hvad. Har også haft periode hvor firefox pludselig sagde "du skal oprette konto for at bruge denne side i firefox" - men det er vel ikke meningen at man skal oprette konto for at bruge en browser, så jeg har lukket og åbnet firefox flere gange til den besked holdt op, eller har lukket maskinen og åbnet igen. Ingen anelse om hvorfor den nogen gange gør dette, eller hvordan det iøvrigt kan stoppes, så har tænkt det måtte være en art "løs forbindelse" dvs. noget der ikke blev koordineret ordentligt et sted i systemerne...

Alle tre brugerkontis i firefox er opsat nøjagtig ens. Så snart firefox åbnes, smækker google nu en kæmpe popup m "acceptere" op, så jeg ikke kan komme videre overhovedet uden at trykke acceptere. Heller ikke selvom jeg skriver en søgning direkte i https-feltet (som også er opsat som søgefelt i firefox). Dvs også når jeg nu sidder her og skriver, og så åbner en firefox nr 2 for at finde det link du efterspørger, så popper den kæmpe google popop op der kræver acceptere.....helt plim og absurd jo.

Hvis jeg så går i edge og fjerner samtlige uønskede søgemaskiner, og også deaktiverer de uønskede extentions i firefox i ccleaner oversigten - så stopper den irriterende google popop et stykke tid. (virker kun hvis begge ting gøres - og derfor jeg formoder at der er noget sammenhæng m edge /MS)

Jeg kigger lige på det om nulstilling igen, - men at indstille opsætningen er nu ikke noget problem at foretage, ift en helt ny installation. Derfor jeg spurgte til det med at gemme alle bogmærker.

Linket der ikke matcher min firefox er dette:
https://support.mozilla.org/da/kb/ekspo ... fil-backup

Når jeg klikker på arkiv og dernæst bogmærker, åbner en rullemenu hvor der står:
Bogmærker
Bogmærkeværktøjer
Søg i bogmærker
- og under dette en liste over seneste bogmærker.

Jeg har så prøvet at klikke på "bogmærkeværktøjer", og der tilbydes så:
Føj bogmærkemenu til værktøjslinjen
Vis bogmærker i sidepanel
Skjul bogmærker
....

Ingen steder står der "vis alle bogmærker" - så jeg kommer ikke videre jo, og den popop der vises i nr. 2 på ovenstående link på mozillasiden ved jeg ikke hvordan jeg så finder frem til.....

Jeg ledte egentlig efter en forklaring på hvordan jeg fra administratorkontoen med et snuptag kunne gå ned et sted og vælge de tre mapper som gemmer firefox-bogmærkerne fra de respektive 3 brugeropsætninger, og tage en kopi af dem som backup der så kunne indsættes /udskiftes i samme mappe de tre steder ved en ny installation. -mener det har været muligt førhen, men jeg kan simpelthen ikke huske hvor/hvordan. Så hvis det kun kan gemmes som html og hele vejen gennem en masse klik i hver af de tre firefoxopsætninger for sig - so be it, selvom det virker noget tungt i det. (Man kunne jo en masse i xp som win10 overhovedet ikke kan acceptere man selv vil rode med/bestemme....)

vh Lone

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » lør 12. sep 2020 11:32

Hej Lone

Jeg ved ikke, hvad "b-d" står for"google-b-d".

Det er normalt, at Google beder dig acceptere deres betingelse, inden du kan fortsætte med at bruge deres tjenester. Når du accepterer dem, sætter Google en cookie i Firefox. Hvis du sletter den cookie, fx når Firefox lukkees ned, dukker pop op-beskeden op igen, næste gang du vil bruge Googles tjeneste.

Vejledningen ser ud til at være ok. Du skal klikke på "Vis alle bogmærker" nederst i menuen, der vises, når du klikker på Arkiv -> Bogmærker. Du kan også åbne vinduet Arkiv på en anden måde: Brug tastaturgenvejen Ctrl+Skift+B.
Hilsen Jørgen

Lone

Indlægaf Lone » lør 12. sep 2020 13:12

Hej Jørgen

Det er helt unormalt her på pc at google laver helsides popup og blokerer al brug af firefox, noget der er kommet til seneste uger og ifm. seneste ms opdateringer blevet sådan, så det nu er ved hver eneste åbning af firefox. I dag kan jeg ikke engang bruge mit fif med at slå fra i edge og ccleaner, efter opdateringer fra MS i går.....
Sædvanligvis /hidtil har google med vel ca 1-2 mdr mellemrum, haft en note nederst man kunne gå ind og acceptere, eller udskyde læsning til senere. Det der sker nu er chikane. Jeg har ikke ændret noget ift cookie politik i firefox overhovedet.

Hvilken "cookie" skal gemmes for at slippe for den blokerende google-popup? Og hvordan gør jeg det?
Hvis jeg klikker "acceptere" - kan jeg så se den cookie et eller andet sted, og give tilladelse til den bliver "fast inventar" ? :-)

AHA! nye briller til mig :-) har fundet "vis alle bogmærker" nederst i kanten af pop uppen. TAK! Kan se det så bliver muligt at lave kopi kun af bogmærkefilerne.
I stifinder skulle den fil ligge i appdata - og jeg synes at mindes det var her jeg førhen fandt de bogmærkefiler og kopierede dem under de forsk brugere. MEN hvordan får man win10 til at vise appdata-mapperne mon...?
(hjælper ikke at afkrydse der skal vises skjulte elementer - appdata mapperne er der ikke , under brugere ...)

Via mozillasiden nu også fundet vej til "teknisk info" - (menu- hjælp-teknisk information) -

og der står 5 funktioner. Doh, screenshot, autofill, web combat og web combat reporter.
Hvad er web combat? og hvad er web combat reporter? Den sidste står som deaktiveret i ccleaner oversigt over extentions. Det er ikke noget jeg har sat den til, så hvad er det for en størrelse /funktion?

Der står også 5 extentions: amazon.co.uk, bing, duckduckgo, google, wikipedia (da). Og det er de 5 som firefox sætter som mulige og sætter som mulige at fjerne også, når man vælger "gendan standard søgetjenester..."

Underligt ccleaner skriver at der er en extention der hedder amazon.com.au i firefox også.....hmm....

Og også meget underligt, at når de er fjernet i firefox, så står de som AKTIVE extentions i firefox, i ccleaner oversigten..... Så er de jo stadig aktive selvom man har fravalgt dem.......

Udover at der i ene brugerprofils oversigt over programmer der kan vælges hvad firefox skal gøre ift.(under generelt) pludselig er udvidet med en masse ukendt, og ændret ved valg gjort førhen. Så kan jeg også se at feltet login/adgangskoder - her er det øverste punkt uden flueben, men de næste to er med flueben (autoudfyld og hjælp med at lave...) Jeg kan ikke komme til at fjerne de to flueben, uden at kunne sætte flueben i den øverste først jo..... Men den option har jeg ikke, det er ikke muligt. Hvad kan blokere for det mon?

vh Lone

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » lør 12. sep 2020 14:07

Når du klikker på "acceptere" sættes der en cookie i Firefox, som normalt vil have en meget lang levetid. Hvis du ikke har sat Firefox til at slette cookies eller blokere cookies fra Google, burde du ikke støde på den pop op-besked ret tit. Kan du evt. have et andet program (fx CCleaner), der sletter cookies?

Bogmærker gemmes ikke i profilmappen som en HTML-fil, men i filformatet .json. Du kan tage en sikkerhedskopi af bogmærkerne i det format, og gendanne bogmærkerne fra sikkerhedskopifilen. Det gøres fra samme menu i vinduet Arkiv, som funktionen eksport af bogmærker som HTML.

Jeg er ikke sikker, men jeg tror at udvidelserne "web combat" og "web combat reporter" bruges til at rapportere websider, der ikke vises som de skal.

Og også meget underligt, at når de er fjernet i firefox, så står de som AKTIVE extentions i firefox, i ccleaner oversigten..... Så er de jo stadig aktive selvom man har fravalgt dem.......

Jeg kan ikke redegøre for, hvorfor CCleaner viser noget andet end Firefox eller hvorfor standard-søgetjenesterne vises som aktive i CCleaner, selvom de er deaktiverede.

Jeg kan ikke komme til at fjerne de to flueben, uden at kunne sætte flueben i den øverste først jo..... Men den option har jeg ikke, det er ikke muligt. Hvad kan blokere for det mon?

Betyder det, at du ikke har indstillingen "Spørg om at gemme logins og adgangskoder til websteder"? Måske har du installeret en password manager på din computer, der har overtaget funktionen fra Firefox?
Hilsen Jørgen

Lone

Indlægaf Lone » lør 12. sep 2020 15:28

Hej Jørgen

Jeg har som sagt ikke ændret noget i firefox opsætningen, og det er noget nyt at google lave den store blokerende pop op.

Ccleaner sletter ikke noget som helst uden at jeg kører en rensning på dette, og som sagt - jeg kan åbne firefox og så smækker den blokende google popup frem. Lukker jeg så firefox og starter den igen, så sker det samme.

Og har prøvet - efter du skrev det med at gemme en google cokie, at gå ind og lave en tilladelse specielt på google.dk adressen, - men det hjælper ikke noget som helst.

Ja - jeg kan se der enten kan eksporteres til html eller laves kopi via firefox af bogmærkefilerne.

Ok - jeg må prøve om jeg kan finde forklaring på de combats et sted.

Netop. Linjen "spørg om at gemme....etc" står der, uden flueben - MEN "grået ud" og jeg kan ikke sætte flueben. Hvorimod de to næste linjer er der flueben ved, uden at jeg kan ændre det. Så linje 1 2 3 er "låste". Og linje 1 skal jo være aktiv for at kunne fjerne de flueben i 2 og 3. Nej jeg gemmer ikke logins og passwords på min pc nogen steder under nogen form. Jeg har jo selvfølgelig adg.kode i thunderbirds mailopsætning, men ellers ikke noget af den slags der ligger på maskinen.

vh Lone

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » lør 12. sep 2020 16:24

Har du sat Firefox til altid at køre i privat browsing-tilstand eller til ikke at huske historik?

Åbn Indstillinger i Firefox. Klik på "Privatliv & sikkerhed". Rul ned til "Historik". Kontroller om du har valgt "Firefox vil: Aldrig gemme historik" eller om der er flueben ud for "Brug altid privat browsing-tilstand".
Det kan måske forklare, at du ikke kan vælge indstillingen "Spørg om at gemme logins og adgangskoder til websteder".
Hilsen Jørgen

Lone

Indlægaf Lone » søn 13. sep 2020 11:39

Hej Jørgen

Bingo - jeg kunne ændre mine historik-indstillinger midlertidigt - og fik så mulighed for at sætte flueben ved "spørg om at ...." ,, og kunne så få fjernet begge flueben under, og fjernet fluebenet igen ved den øverste. OG så rette mine historikindstillinger tilbage. Fjong så er DET løst :-) Tak for inputs der inspirerede til forsøg den vej rundt.

Jeg har nu søgt på "web combat", og det er lidt et mysterie at firefox oplister det som en af 5 "faste funktioner" i teknisk info, - for på mozilla er den extention IKKE nævnt som en sikker/anbefalet extention. Giver ikke rigtig mening..... (den er deriomod nævnt som en extention firefox ikke vil stå inde for sikkerhed ift anvendelse af - så vidt jeg kan læse mig til)

Måske er det når det vælges i indstillinger at der må sendes fejlrapporter til mozilla at den extention tilføjes et sted, - men det er da underligt de anvender den, når den samtidig IKKE er en af deres anbefalede extentions........ hmm.

Ser ud til i ccleaner at "web combat" konsekvent er aktiv, mens "web combat reporter" konsekvent er deaktiveret. Hvis jeg ændrer på det i ccleaner, så ryger det tilbage til den fordeling næste gang jeg tjekker.... Så firefox anvender altså "web combat" aktivt, men ikke "web combat reporter", selvom den åbenbart er installeret i og af firefox.

vh Lone

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » søn 13. sep 2020 13:42

Hej Lone

Hvis du har valgt indstillingen "Firefox vil: Aldrig gemme historik", kan det forklare, hvorfor Google-dialogen bliver ved med at poppe op. Når du klikker på "acceptere"-knappen, sættes en cookie, men når du lukker Firefox ned, slettes den cookie igen. Den er nemlig en del af din historik.
Du kan prøve at vælge "Firefox vil: Gemme historik", acceptere Googles vilkår, og så lukke Firefox ned. Start så Firefox og skift indstillingen tilbage til "Firefox vil: Aldrig gemme historik", hvis det er den indstilling, du vil bruge.

Udvidelserne "web combat" og "web combat reporter" er ikke udvidelser, du kan hente og installere. De distribueres med Firefox. Jeg tror, at Mozilla vælger at inkludere nogle funktioner via udvidelser, så de lettere kan opdatere eller deaktivere dem, uden at skulle opdatere hele programmet. Den metode gør det også muligt, at aktivere visse funktioner til et begrænset antal brugere fx i visse lande.
Når både "web combat" og "web combat reporter" er aktiverede, har man et menupunkt i menuen "Sidehandlinger" (tre prikker i adressefeltet), som kan bruges til at indberette websider, som Firefox ikke viser korrekt.

CCleaner kan ikke aktivere eller deaktivere disse udvidelser.
Hilsen Jørgen

Lone

Indlægaf Lone » søn 13. sep 2020 15:00

Hej Jørgen

Selvom jeg vælger "acceptere" og at gemme al historik popper den blokerende google pop op, op alligevel.
Det kan jo heller ikke passe at man er tvunget til at gemme historik for at anvende en søgemaskine........hm.
Virker som sagt heller ikke at lave en sær-tilladelse til google-siden, popuppen er sejlivet....... Og som sagt først kommet til de seneste uger, først med mellemrum, men nu hver evig eneste gang firefox åbnes......

Nej, netop det jeg skriver: web combat er tilføjelse som firefox SELV installerer og holder aktiv. Og derfor er det jo ret så besynderligt , at de SELV installerer en tilføjelse som de IKKE anbefaler som SIKKER tilføjelse i deres oversigt.
Det var det jeg mente m at det ikke giver mening ...... :-)

vh Lone