Firefox » Mine faner/tabs er væk

ADB

Mine faner/tabs er væk

Indlægaf ADB » tors 2. dec 2021 18:10

Efter opdatering Firefox 94, har jeg mistet over 1200 faner.

Jeg har brugt Firefox siden dens oprindelse, og har aldrig været ude for dette, men det må skyldes en ændring i, hvordan disse funktioner netop er ændret:

'Åbn tidligere vinduer og faneblade'
'Åbn links i faneblade fremfor i nye vinduer'

De ligger i:

Funktioner-Indstillinger-Generelt-Opstart

Førhen fik man kun en advarsel, hvis man lukkede alle sine faner samtidig med, at man havde et eller flere andre åbne. Det gør man ikke mere. Derfor risikerer man, at kunne slette alle sine mange faner på en gang.
Hvad ikke vedrører dette, så får man til gengæld en ubegrundet advarsel, når man lukker alle sine faner ned på en gang, selvom de opstår, når man starter Firefox igen.

Jeg har så nu været ude for, at komme til at lukke alle mine faner ned og have et enkeltstående åbent, og nu er de alle væk!

Hvis denne fejltagelse skulle ske, så kan man oprette fanebladene i 'Historik'-'Senest lukkede faneblade'.
Men det kan man denne gang desværre ikke.

Jeg har prøvet at finde backup-filer ved at gå i:
Bogmærker-Håndter Bogmærker-Funktioner-Gendan

Men jeg får kun ændret bogmærker og ikke faneblade.

Jeg har Synkronisering til i:
Funktioner-Indstillinger-Synkronisering.

På nedenstående webside skriver andre om det samme, og jeg spørger en anden til råds, men har ikke fået svar:
https://stackoverflow.com/questions/628 ... 8#70193288

Jeg ser frem til, hvis jeg skulle høre fra nogen.

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:94.0) Gecko/20100101 Firefox/94.0

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Re: Mine faner/tabs er væk

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tors 2. dec 2021 19:28

Der er indstillingen "Åbn tidligere vinduer og faneblade". Hvis du har valgt den, skulle Firefox gendanne tidligere faneblade og vinduer, når du starter programmet.
Du kan sætte Firefox til at advare dig, når du lukker programmet ned. Se under Indstillinger -> Generelt. Der finder du indstillingerne "Bekræft, når jeg lukker flere faneblade" og "Bekræft, inden jeg afslutter med Ctrl+Q".

Hvis du har afsluttet Firefox og ikke sat Firefox til at åbne tidligere faneblade og vinduer, så klik på menuknappen i Firefox, klik på "Historik", og klik så på "Gendan forrige session". Det vil gendanne de tidligere faneblade og vinduer. Du kan også se, om du kan gendanne fanebladene via menuknappen > "Historik" -> "Senest lukkede faneblade" eller "Senest lukkede vinduer" -> "Åbn alle faneblade igen" eller "Åbn alle vinduer igen".

Måske kan du gendanne en tidligere session fra den seneste opdatering af Firefox. Jeg har ingen erfaring med det, så jeg garanterer ikke, at følgende virker.
Klik på menuknappen i Firefox, klik på "Hjælp", og klik så på "Mere teknisk information". Det åbner fanebladet Teknisk information. Klik på knappen "Åbn mappe" ud for "Profilmappe" i afsnittet Programinfo. Det åbner din profilmappe.
Afslut Firefox. Tag en kopi af mappen sessionstore-backups i mappen, du lige åbnede. Åbn mappen "sessionstore-backups" i profilmappen. Omdøb filen previous.jsonlz4 til gammelprevious.jsonlz4. Omdøb den nyeste af filerne, der hedder noget med upgrade.jsonlz4 til previous.jsonlz4.
Start Firefox. Klik på menuknappen i Firefox, klik på "Historik", og klik så på "Gendan forrige session". Sæt Firefox til at åbne tidligere faneblade og vinduer, hvis du ikke allerede har gjort det.

Tilføjet senere: Ovenstående metode vil kun gendanne de faneblade, du havde åbne, sidst Firefox blev opdateret (hvis metoden virker).
Hilsen Jørgen

ADB

Indlægaf ADB » fre 3. dec 2021 00:01

Hej Jørgen

Mange tak for hjælpen. Jeg har gjort, hvad du siger med Sessionstore-backups, men bagefter, så kommer der ikke til at stå 'Gendan forrige session' i historik.
Jeg har fundet et ad-on program, som hedder Tab-Session-Manager, hvor man kan tilføje filen, men her kommer der heller ikke nogen reaktion.

En vigtig bemærkning er, at jeg ikke har indtastet kode til synkronisering efter fanerne forsvandt, så den seneste upgrade.jsonlz4-fil er ikke blevet opdateret.

https://github.com/sienori/Tab-Session- ... extensions

Jeg har åbnet json-filen i Word, og jeg kan se, at der imellem linjerne står links til de forskellige websider fra fanebladene, så den burde virke.

Venlig hilsen
Anders

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » fre 3. dec 2021 11:15

Hej Anders

Jeg har forsøgt mig frem med udvidelsen "Tab Session Manager" https://addons.mozilla.org/da/firefox/a ... n-manager/
Jeg importerede uden problemer en af mine "upgrade-filer" fra mappen sessionstore-backups.

Prøv følgende:
Omdøb en kopi af en af dine "upgrade-filer", så den kommer til at hedde upgrade.jsonlz4.
Klik på ikonet for udvidelsen "Tab Session Manager" på værktøjslinjen. Klik på tandhjulet i panelet for udvidelsen, så panelet åbnes i et faneblad.
Klik på "Sessions" til venstre på siden. Klik på "Browse" ud for "Import sessions". Klik dig frem til filen upgrade.jsonlz4, du vil importere. Klik herefter på "Import" og på "OK".
Klik på ikonet for udvidelsen på værktøjslinjen. Klik på dobbeltpilen i panelet for udvidelsen, så panelet åbnes i et faneblad. Klik på den importerede session til venstre på siden. Klik på "Open" oppe til højre på siden.
Det skulle gerne åbne fanebladene fra den gemte session i dit Firefox-vindue.
Hilsen Jørgen

ADB

Indlægaf ADB » fre 3. dec 2021 13:44

Jeg kan godt overføre et par nye tabs til Tab Session Manager, men ikke backuppen; upgrade.jsonz4 eller Upgradeprevious. Efter jeg overfører dem i Tab Session Manager, så sker der ikke nogen reaktion. Der står heller ikke, hvor mange tabs, filerne indeholder.

Ved du hvad jsonlz4 er programmet i? Er det java, c++ eller noget andet? Ellers vil jeg prøve at implementere al data fra upgrade-filen over i en af de andre, som virker.

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » fre 3. dec 2021 14:00

Jeg ved ikke andet om filformatet jsonlz4, end at det er udviklet af Mozilla.

Måske er dine backup-filer beskadiget.
Hilsen Jørgen