Firefox » Backup fra win7 til win11

queen

Backup fra win7 til win11

Indlægaf queen » tors 30. dec 2021 14:53

Kim gav mig engang denne "opskrift"

Luk Firefox - vigtigt!
Klik på søgeknappen i din Windows og indtast:
%APPDATA%
Klik på den filmappe, der vises som søgeresultat.
Du får nu åbnet en mappe med en masse undermapper med data til dine forskellige programmer.
Kopier mappen Mozilla over på en USB-nøgle eller lignende.
-------
Filen ligger på en usb jeg skal have den til en ny pc med win11
men det næste virker ikke
Når du har geninstalleret Windows - og før du installerer Firefox - så klik på søgeknappen og indtast som før:
%APPDATA%
Åbn filmappen og kopier mappen Mozilla over i den.

Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; Win64; x64; rv:95.0) Gecko/20100101 Firefox/95.0

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Re: Backup fra win7 til win11

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tors 30. dec 2021 15:30

Jeg har ikke Windows 11, så jeg har ikke testet følgende metode.
Tryk på Windows-tasten + R. Det skulle åbne dialogboksen Kør.
Skriv %APPDATA% i tekstfeltet og tryk på Enter-tasten. Det skulle åbne den korrekte mappe.
Hilsen Jørgen

queen

Indlægaf queen » tors 30. dec 2021 19:14

Tak Jørgen
Jeg synes jeg har forsøgt lignede flere gange, men jeg kan ikke lægge filen over på win 11, men forsøger lige igen.

queen

Indlægaf queen » tors 30. dec 2021 20:11

Det blev ikke bedre, hvad men win 10 har du den, måske den kunne bruges ??

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tors 30. dec 2021 21:06

Hvor langt kommer du?
Får du åbnet mappen?
Hilsen Jørgen

queen

Indlægaf queen » tors 30. dec 2021 21:21

ja, det mener jeg :D Jeg har lige slettet firefox og prøver igen

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tors 30. dec 2021 21:34

Hvis du åbner mappen %appdata%, som beskrevet i mit indlæg, skulle du gerne åbne C:\Users\<dit brugernavn til Windows>\AppData\Roaming\
Kan du ikke kopiere mappen "Mozilla" fra dit USB-stik over i den mappe?
Kan du kopiere mappen "Mozilla" over på dit skrivebord?
Hilsen Jørgen

queen

Indlægaf queen » tors 30. dec 2021 22:17

Nu har jeg slettet alle downloade firefox exe filer og renset win11 maskinen med reno slukket og opstartet og alt så fint ud.

Kan du ikke kopiere mappen "Mozilla" fra dit USB-stik over i den mappe? jo og jeg kan se filen i mappen på win11

Når jeg prøver at installere firefox igen så får jeg nu fejlen hver gang
"din firefox-profil kan ikke læses den findes ikke eller er utilgængelig"
og nu er filen væk

nå har lagt den ind igen og den kan ses i stien Mozilla>Mozilla>firefox>Profiles

Nu bliver jeg der indtil jeg hører fra dig. :-)

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tors 30. dec 2021 23:53

Mappen "Mozilla" skal ligge i C:\Users\<dit brugernavn til Windows>\AppData\Roaming\
Hilsen Jørgen

queen

Indlægaf queen » fre 31. dec 2021 07:48

Det er også Roaming der kommer frem med søg, og det er derfra vejen starter indtil jeg ender der som jeg skrev.

Jeg kan jo ikke hente firefox uden jeg får omtalte fejl.

ender nok med en O stilling af hele systemet

queen

Indlægaf queen » fre 31. dec 2021 09:10

Nu rensede jeg alt kørt renseprogrammer søgt på c: om deer er noget firefox tilbage og det var der ikke

kopierede Mappen "Mozilla" i \AppData\Roaming\mozilla
kan se filen i profiler
(fik fejlmelding om at filnavne var for lange? men kørte videre)

installerede firefox og kørte exe filen og så fik jeg samme fejl som for længe siden

total på bar bund
----------------
Sidste nyt renset alt igen og nu er der en ren ny firefox

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » fre 31. dec 2021 09:28

nå har lagt den ind igen og den kan ses i stien Mozilla>Mozilla>firefox>Profiles

Der skal ikke være en Mozilla-mappe i en Mozilla-mappe.
Indeholder din backup (mappen, der hedder Mozilla) en mappe, der hedder Mozilla?

Hvis man aldrig har installeret Firefox, ligger der ikke en Mozilla-mappe i C:\Users\<dit brugernavn til Windows>\AppData\Roaming\
Hvis du har installeret Firefox, har Firefox oprettet Mozilla-mappen. Så hvis du har installeret Firefox, og Mozilla-mappen allerede findes i C:\Users\<dit brugernavn til Windows>\AppData\Roaming\, skal den erstattes med din backup.
Husk at Firefox skal være afsluttet, når du arbejder med mappen.
Hilsen Jørgen

queen

Indlægaf queen » fre 31. dec 2021 10:51

Jeg er helt med efter det aller sidste forsøg var det også, som du skriver, men det virkede stadig ikke - måske fordi at "filerne var for lange" som jeg skrev.

Nu har jeg trods alt en ren Firefox :D

Hvad med som i gamle dage med en form for .OLD fil ??

Jeg har en konto fra 2016 - koden har jeg noteret,
men kan ikke tyde den :oops:
hvad er det jeg mister hvis jeg beder om en ny kode ??

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » fre 31. dec 2021 12:15

.OLD er et navn på en fil eller mappe, som man selv angiver. Jeg mener ikke, at Firefox laver filer eller mapper med det navn.
Hvis du ikke kan huske din adgangskode til din Firefox-konto, kan du vist nulstille den, hvis du har lavet en genoprettelsesnøgle og gemt den. Ellers kan du ikke få adgang til de synkroniserede data. (Tilgår du dine Firefox-data fra en anden enhed?). Hvis du nulstiller din adgangskode til din Firefox-konto uden at have en genoprettelsesnøgle, mister du dine synkroniserede data.

Det er underligt, at du ikke kan få den "gamle" profil til at virke. Har du haft din gamle profil til at ligge et andet sted på din computer end standard-placeringen?

Hvis du ikke havde ændret på placeringen, kan du prøve at gå et par niveauer længere ned i mappestrukturen. Du har, så vidt jeg kan forstå, en fungerende Firefox, der starter uden fejlmeddelelser.
Med Firefox afsluttet:
Åbn C:\Users\<dit brugernavn til Windows>\AppData\Roaming\Mozilla\Profiles\
Der skulle være én mappe i mappen "Profiles", hvis navn ender på .default. Åbn den.
I din backup: Åbn Mozilla\Profiles\. Hvis der er mere end én mappe i mappen profiles, så åbn den nyeste af dem. Tag en kopi af indholdet i den nyeste mappe og anbring kopien i mappen, der ender på .default. Det overskriver det nye indhold med indholdet fra din backup.
Hilsen Jørgen

queen

Indlægaf queen » lør 1. jan 2022 10:06

Godt Nytår

Jeg kan huske, midt i et af mine utallige forsøg, opdagede en nyoprettet mappe af firefox med filnavnet ---.old på mit skrivebord, så havde åbenbart været på vej det rigtige sted, men slettede den da jeg ikke anede hvad jeg skulle stille op med den.

Jeg tror jeg er på vej - tror Firefox har ændret nogle stier i win11, og derfor lægger filen et forkert sted, men jeg kommer tilbage når jeg er kommet nærmere, (eller hvis jeg opgiver)

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » lør 1. jan 2022 11:01

Hvis du kan starte Firefox, kan du nemt finde placeringen af din Firefox-profil.
Klik på menuknappen i Firefox, klik på "Hjælp", og klik så på "Mere teknisk information". Det åbner fanebladet Teknisk information. Klik på knappen "Åbn mappe" ud for Profilmappe i afsnittet Programinfo. Det åbner din profilmappe.

Det er muligt at kopiere dele fra din backup til din nye profilmappe. Fx mappen med backups af dine bogmærker. som du så kan genindlæse fra vinduet Arkiv. Du kan også kopiere gemte logins og andre vigtige ting.
Du kan læse mere om de forskellige filer og mapper i denne artikel: https://support.mozilla.org/da/kb/profi ... brugerdata
Hilsen Jørgen

queen

Indlægaf queen » lør 1. jan 2022 11:25

tak det er nok den vej jeg har brug for - for jeg har udforsket filerne - så det prøver jeg lige.

queen

Indlægaf queen » lør 1. jan 2022 11:47

Jørgen umiddelbart ser det ud til jeg filerne, men systemet vil ikke fange dem,hvis de endelig gør

så får jeg de samme fejl som jeg startede med for længe siden

når jeg vil lægge hele filen 16jqu4u2.default ind i så får jeg fejlen at "filerne er for lange"

det er ikke samme sted jeg får fejlene

kan det være min profil der ødelægger noget??

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » lør 1. jan 2022 11:54

Hvis 16jqu4u2.default er navnet på din gamle profil, kender Firefox ikke det navn. Det udløser fejlmeddelelsen "din firefox-profil kan ikke læses den findes ikke eller er utilgængelig". Det var derfor, jeg skrev, at du kunne flytte indholdet af din "gamle" profilmappe til den nye profilmappe.

Jeg ved ikke hvorfor, du får en fejlmeddelelse med "filerne er for lange".
Hilsen Jørgen

queen

Indlægaf queen » lør 1. jan 2022 15:00

ja, det er navnet på min gl. profil, for det er den jeg har modtaget helt fra 1. post, da jeg havde hentet den i og ovf. Mozilla filen til usb som der stod.

Hver gang du skrev hvordan jeg skulle prøve igen hente på ny, fik jeg samme fil navn ??

Jeg har skrevet omkring fejlmeldingen "din firefox-profil kan ikke læses o.s.v." og der var ingen forklaring fra dig, så derfor fortsatte jeg ud af samme spor. :D

Så tror da po---r at jeg ikke kan opnå det ønskede resultat.

lige nu er jeg total tom - og må læse tråden forfra. ;)

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » lør 1. jan 2022 15:19

Normalt er det sådan, at hvis man har installeret Firefox på en ny computer, kan man erstatte mappen Mozilla på den nye computer med mappen Mozilla fra den gamle computer. Også selv om navne på profilmapperne er forskellige. Det kan man fordi filen profiles.ini, der ligger i mappen Mozilla, fortæller Firefox, hvilken profilmappe, den skal bruge. Hvis man derimod erstatter en profilmappe fx med navnet abcd3774.default med en anden profilmappe fx med navnet 16jqu4u2.default, får man fejlmeddelelsen.
Man skal med andre ord erstatte mappen Mozilla med mappen Mozilla, eller man kan erstatte indholdet af den nye profilmappe med indholdet fra den gamle profilmappe.
Hilsen Jørgen

queen

Indlægaf queen » lør 1. jan 2022 15:38

Jeg har ikke ændret nogle navne på filerne
Jeg har kopieret mappen Mozilla som beskrevet hver gang

- bare lige for at være enige så nu er det kun bomærkerne jeg vil have overført, tilføjelser har jeg installeret, og pw har jeg ingen af i firefox

Jeg kan se på den gamle pc ligger der 8 stk JSONLZ4 fil (113 KB) og de samme ligger på den nye ??

queen

Indlægaf queen » lør 1. jan 2022 15:46

tilføjelse til sidste post :
filerne er hentet fra Profilmappen i Programinfo, det eneste er du skriver

"Det er muligt at kopiere dele fra din backup til din nye profilmappe. Fx mappen med backups af dine bogmærker. som du så kan genindlæse fra vinduet Arkiv"

Jeg kan ingen steder se der står Arkiv, kan det være problemet

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » lør 1. jan 2022 15:56

Firefox tager automatisk backup af dine bogmærker. Bogmærke-backup-filerne ligger i mappen bookmarkbackups. Navnene på filerne begynder med datoerne for, hvornår de er lavet. Fx er en fil med navnet bookmarks-2022-01-01_1735_blablabla==.jsonlz4 fra den 1. januar i år. Du har sikkert ikke sammenfaldende datoer i filerne fra din backup og fra din nye profil. Så du burde kunne kopiere filerne fra backuppen over i mappen bookmarkbackups i den nye profil. Husk at Firefox skal være afslutter, når du kopierer.

Start herefter Firefox. Åbn vinduet Arkiv (Ctrl+Skift+O). Klik på "Funktioner" -> "Gendan". Vælg den nyeste backup.
Hilsen Jørgen

queen

Indlægaf queen » lør 1. jan 2022 16:04

lyder som en mulighed, jeg har ikke tænkt på at det skal være et øjebliks billede

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » lør 1. jan 2022 16:06

Den nyeste fil indeholder alle de bogmærker, du havde på det pågældende tidspunkt.
Hilsen Jørgen

queen

Indlægaf queen » lør 1. jan 2022 16:35

Yes Yes :D Hold da op - tusinde, tusinde tak for kampen - (som altid - men denne gang tog den godt nok en "krig )

Jørgen jeg ved ikke om du ikke skulle slette denne post for ikke at forvirre andre, du bestemmer :lol:

Jeg har taget kopi af de bedste tips

TAK