Firefox » Hjælp til at gendanne faneblade.

elindsa

Geografisk sted: Odense

Hjælp til at gendanne faneblade.

Indlægaf elindsa » tirs 29. mar 2022 16:23

Så har jeg brug for hjælp igen.

Jeg har haft en del faneblade åbne i Firefox, men da jeg åbnede computeren var de allesammen væk. Jeg har prøvet om jeg kan gendanne dem, men finder ikke ud af hvordan. Jeg har været inde i historik, hvor man kan gendanne senest lukkede faneblade, men så får jeg bare dem jeg har haft åbne i dag, og jeg vil gerne tilbage til dem der lå der i går.

Håber, det er forståeligt, og at der er hjælp at hente.

Bedste hilsner

Elin.

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:98.0) Gecko/20100101 Firefox/98.0

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Re: Hjælp til at gendanne faneblade.

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tirs 29. mar 2022 17:18

Hej Elin

Du kan prøve følgende:
Klik på menuknappen i Firefox, klik på "Hjælp", og klik så på "Mere teknisk information". Det åbner fanebladet Teknisk information. Klik på "Åbn mappe" ud for Profilmappe i afsnittet Programinfo.
Afslut Firefox. Find filen sessionstore.jsonlz4 i mappen, du lige åbnede. Omdøb den til Glsessionstore.jsonlz4. Åbn mappen sessionstore-backups. Tag en kopi af filen previous.jsonlz4. Gå et trin tilbage til den mappe, du først åbnede (Den med den omdøbte fil). Anbring kopien af filen previous.jsonlz4 i mappen. Omdøb den til sessionstore.jsonlz4.
Start Firefox. Hvis Firefox ikke selv gendanner fanebladene, så klik på menuknappen i Firefox, klik på "Historik", og klik så på "Gendan forrige session".
Hilsen Jørgen

Gæst

Indlægaf Gæst » ons 30. mar 2022 15:53

Hej Jørgen,

tusind tak for din udførlige forklaring. Jeg kunne følge den punkt for punkt til og med historik.Desværre gik jeg i stå her, da gendan forrige session ikke blev tilbudt.

Jeg prøvede at klikke på seneste lukkede faneblade, og dem der ligger der, er ikke dem jeg mangler. Æv.

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » ons 30. mar 2022 16:13

Hej Elin

Mappen sessionstore-backups indeholder også andre filer med gemte sessioner. Når Firefox bliver opdateret, oprettes der en ny fil. Indholdet af den er jo ikke helt opdateret, men måske bedre end ingenting. Filerne hedder noget med upgrade.jsonlz4. Du kan tage en kopi af den nyeste af dem, og lægge den i profilmappen. Omdøb herefter filen til sessionstore.jsonlz4.
Du skal med andre ord stort set gøre det samme som før, men med en anden fil fra mappen sessionstore-backups.
Hilsen Jørgen

elindsa

Indlægaf elindsa » ons 30. mar 2022 16:58

Hej Jørgen,

Jeg forsøgte mig med en "upgrade" af 15. 3. 2022. Desværre ændrede det ikke de igangværende faneblade.

Menuknappen i Firefox, klik på "Historik", men "Gendan forrige session". er stadig ikke en mulighed.

Er der stadig håb?

mange hilsener,
Elin

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » ons 30. mar 2022 17:40

Hej Elin

Nu har jeg testet på min egen computer. Hvis jeg bruger den nyeste "upgrade"-fil, får jeg gendannet mine faneblade som de var den 15.3.2022.
Hvis Firefox er sat til at åbne tidligere vinduer og faneblade, når du starter programmet, skal du ikke bruge menupunktet "Gendan forrige session". Firefox skulle starte med at åbne dine tidligere vinduer og faneblade.

Har du indstillet Firefox til ikke at gemme historik? https://support.mozilla.org/da/kb/genda ... irefox-vis

Kontrollér også, at du har fået navngivet filen korrekt. Husk at Firefox skal være afsluttet, når du arbejder med filer i profilmappen.
Hilsen Jørgen

elindsa

Indlægaf elindsa » ons 30. mar 2022 22:59

Hej Jørgen,

Upgraderne havde en finte, jeg ikke lige så, i form af noget datomæssigt påhæng. Da de blev fjernet, kom alle de forliste bookmarks frem ved fornyet start af Firefox. - Jeg bokser med noget slægtsforskning med besøg i kirkebøger og notater fra folketælling o. lign. - Kan være svært at finde og giver en del åbne links, indtil jeg får det parret korrekt.

1.000 x TAK for din tålmodighed og gode anvisninger

Elin. :-))