Firefox » Firefox gemmer fil selv om jeg kun ønsker at åbne fil

Jørgen L. Sørensen

Geografisk sted: Sønderborg

Firefox gemmer fil selv om jeg kun ønsker at åbne fil

Indlægaf Jørgen L. Sørensen » ons 6. apr 2022 10:37

Hej.

Enten har Firefox ændret opførsel, eller jeg har ubevidst fået ændret en indstilling:

På et eller andet tidspunkt er Firefox nemlig begyndt at gemme pdf-filer i "Hentede filer", selv om jeg i preferencer har "spørg altid", og vælger at åbne dokumentet i fremviseren.

Sagt på en anden måde:
Når jeg klikker på et link til en pdf-fil åbner dialogboksen fint nok, og jeg kan vælge om jeg vil "åbn med Firefox", "åbn med dokumentfremviser" eller "gem fil".

Når jeg vælger "åbn med dokumentfremviser", bliver filen også fint åbnet i fremviseren

MEN:
Dokumentet bliver også gemt på disken i mappen med "Hentede filer". Den mappe har jeg angivet i preferencer, at Firefox altid skal bruge uden at spørge, når jeg ønsker at downloade.

Tidlgere blev dokumentet ikke gemt i "Hentede filer" når ønskede at "åbn i fremviser" --- men vist nok i /tmp/ så vidt jeg husker.

Det gælder også for eksempelvis .odf filer.

Det sker også uanset hvilke sider jeg besøger.

Det irriterer mig at skulle rydde op når jeg blot har ønsket at læse et dokument uden at gemme det.

Noget bud på hvorledes jeg kan slippe for at Firefox samler skrammel i "Hentede filer" --- jeg behøver nemlig ikke hjælp til at samle skrammel :-?

Firefox 98.0.2 (64-bit) på Ubuntu 18.04.6 LTS.

Mozilla/5.0 (X11; Ubuntu; Linux x86_64; rv:98.0) Gecko/20100101 Firefox/98.0
mvh
Jørgen Sørensen

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Re: Firefox gemmer fil selv om jeg kun ønsker at åbne fil

Indlægaf Jørgen Rasmussen » ons 6. apr 2022 13:39

Hej Jørgen Sørensen

Det er noget nyt i Firefox 98. Se udgivelsesnoterne: https://www.mozilla.org/en-US/firefox/9 ... easenotes/ og denne artikel: https://support.mozilla.org/da/kb/manag ... loads-menu

Funktionen blev vist ændret fordi nogle brugere brokkede sig over, at de mistede deres filer (der ikke kunne hentes igen), når filerne blev hentet ned i en tmp-mappe. Så nu bliver de altid hentet ned i mappen "Hentede filer". Jeg har læst, at det kan være, at det bliver muligt at ændre den adfærd i en senere version.
Hilsen Jørgen

Jørgen L. Sørensen

Indlægaf Jørgen L. Sørensen » tors 7. apr 2022 10:04

Mange tak :-)

De sider du henviste til var jeg ikke lige opmærksom på --- jeg havde godt nok fundet en side, hvor jeg læste om mulighederne i filhentningslisten, som jeg også havde undret mig over blev hængende.

Måske jeg skal vænne mig til at læse release-noterne fremover...

Jeg kan for så vidt godt forstå tankerne bag den nye opførsel --- men jeg håber det bliver muligt at tilvælge den gamle opførsel. Jeg vil gerne slippe for at slette de filer, som jeg blot lige ønsker at åbne for at læse dem en enkelt gang :-)
mvh
Jørgen Sørensen

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tors 7. apr 2022 11:41

Jeg har måske fundet en "workaround".

Åbn Indstillinger og klik på "Generelt". Rul ned til afsnittet "Filer og programmer". Vælg "Gem filer i" og vælg din temp-mappe. Jeg ved ikke hvor den ligger på din computer, men på en Linux-maskine kunne det være /tmp. Skift herefter fra "Gem filer i" til "Spørg mig altid, hvor filer skal gemmes".

Find "Portable Document Format (PDF)" i afsnittet Programmer og vælg "Spørg altid".

Hvis du ikke vil have filhentningspanelet automatisk åbnet, når du har hentet en fil, kan du prøve følgende:
Skriv about:config i adressefeltet og tryk på Enter-tasten. Klik på "Accepter risikoen og fortsæt". Indsæt browser.download.alwaysOpenPanel i søgefeltet på siden. Klik på knappen "Skift" til højre ud for resultatet, så værdien ændres til false. Luk fanebladet "Avancerede indstillinger".
Hilsen Jørgen

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tors 7. apr 2022 12:08

Lige en tilføjelse for Windows-brugere. Ud for "Gem filer i" skulle det være nok at skrive %TEMP%
Hilsen Jørgen

Jørgen L. Sørensen

Indlægaf Jørgen L. Sørensen » tors 7. apr 2022 12:41

Jørgen Rasmussen skrev: Jeg har måske fundet en "workaround".

Tak - begge ting virker :-)
mvh
Jørgen Sørensen