Thunderbird & Lightning » kan ikke sende mails:forbindelsen til SMTP serveren løb ud

Ileana
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: fre 14. sep 2012 20:39

kan ikke sende mails:forbindelsen til SMTP serveren løb ud

Indlægaf Ileana » ons 29. apr 2015 10:41

Når jeg vil sende mails kommer der en meddelelse om at det kan ikke ske fordi tiden for forbindelsen til min SMTP server løb ud

Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64; Trident/7.0; rv:11.0) like Gecko

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark
 
Indlæg: 12090
Tilmeldt: lør 5. mar 2005 22:45

Re: kan ikke sende mails:forbindelsen til SMTP serveren løb

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 29. apr 2015 11:32

Har det tidligere virket - uden at du har lavet ændringer i indstillingerne siden?

I så fald kan det være serveren, der har problemer, og du skal så blot prøve igen senere. I fejlmeddelelsen står der navnet på SMTP-serveren, det kan du evt. skrive her, så kan vi muligvis finde ud af, om den har problemer i øjeblikket.
Mvh. Kim

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark
 
Indlæg: 5525
Tilmeldt: fre 28. dec 2007 17:40
Geografisk sted: Aarhus

Re: kan ikke sende mails:forbindelsen til SMTP serveren løb

Indlægaf Jørgen Rasmussen » ons 29. apr 2015 11:33

Fejlmeddelelsen kan skyldes flere ting.
Din mailudbyders udgående mailserver er nede.
Din Firewall (ikke Windows Firewall, men en anden) blokerer forbindelsen. Åbn firewallen. Fjern tilladelsen til Thunderbird. Genstart din computer. Giv tilladelse til Thunderbird.
Dine kontoindstillinger er forkerte. Kontroller evt. med https://support.mozilla.org/da/kb/kontoindstillinger-diverse-udbydere.
Hilsen Jørgen

Ileana
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: fre 14. sep 2012 20:39

Re: kan ikke sende mails:forbindelsen til SMTP serveren løb

Indlægaf Ileana » ons 29. apr 2015 12:57

Jørgen Rasmussen skrev: Fejlmeddelelsen kan skyldes flere ting.
Din mailudbyders udgående mailserver er nede.
Din Firewall (ikke Windows Firewall, men en anden) blokerer forbindelsen. Åbn firewallen. Fjern tilladelsen til Thunderbird. Genstart din computer. Giv tilladelse til Thunderbird.
Dine kontoindstillinger er forkerte. Kontroller evt. med https://support.mozilla.org/da/kb/kontoindstillinger-diverse-udbydere.

Jeg har prøvet disse forslag, men det hjalp ikke. Har kontaktet TDC og de siger at det ikke er noget i vejen med serveren, i og med at jeg kan sende mail fra TDC mailboks. Hvad kan der ellers gøres?
vh
Ileana

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark
 
Indlæg: 12090
Tilmeldt: lør 5. mar 2005 22:45

Re: kan ikke sende mails:forbindelsen til SMTP serveren løb

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 29. apr 2015 14:10

Har du tjekket din firewall, som Jørgen skrev?

Vær opmærksom på, at du kan have mere end én firewall. De følger typisk med i sikkerhedsprogrammer, så hvis du har flere sikkerhedsprogrammer, risikerer du også at have flere firewalls.
Mvh. Kim

Ileana
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: fre 14. sep 2012 20:39

Re: kan ikke sende mails:forbindelsen til SMTP serveren løb

Indlægaf Ileana » ons 29. apr 2015 15:14

jeg har fået en pc-tekniker til at undersøge, men selv om man tog firewall væk, så kunne jeg stadig ikke sende mails. jeg har kun 1 sikkerhedsprogram kørende. Vi prøvede at sende mails via et outlook program som jeg havde på min pc men bruger det ikke, men lige lidt hjælp det. Aner ikke mine levende råd.

Ileana
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: fre 14. sep 2012 20:39

Re: kan ikke sende mails:forbindelsen til SMTP serveren løb

Indlægaf Ileana » ons 29. apr 2015 15:36

min SMTP server er asmtp.mail.dk

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark
 
Indlæg: 5525
Tilmeldt: fre 28. dec 2007 17:40
Geografisk sted: Aarhus

Re: kan ikke sende mails:forbindelsen til SMTP serveren løb

Indlægaf Jørgen Rasmussen » ons 29. apr 2015 15:42

Hvis du hverken kan sende fra Thunderbird eller Outlook, er der noget på din computer, der blokerer forbindelsen til den udgående mailserver.
Hvilket sikkerhedsprogram bruger du?
Har du skiftet sikkerhedsprogram for nylig?
Hvilket program brugte du før?
Hilsen Jørgen

Ileana
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: fre 14. sep 2012 20:39

Re: kan ikke sende mails:forbindelsen til SMTP serveren løb

Indlægaf Ileana » ons 29. apr 2015 16:27

Jeg har skiftet sikkerhedsprogram i fredags til Kaspersky, men jeg kunne godt sende mails indtil i mandags og teknikeren som har installeret programmet har i dag set på det, men mener at det ikke er dette program som blokerer.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark
 
Indlæg: 12090
Tilmeldt: lør 5. mar 2005 22:45

Re: kan ikke sende mails:forbindelsen til SMTP serveren løb

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 29. apr 2015 16:45

Tidssammenfaldet gør det meget sandsynligt, at det er Kaspersky, hvis du ikke har installeret eller ændret andet for nylig.

Prøv at slå Kaspersky fra midlertidigt (*):
Højreklik på Kasperskys ikon i proceslinjen
Klik på Pause Protection i højrekliksmenuen (eller lignende, hvis menuen er på dansk)
Et vindue åbnes, sæt mærke ud for Pause, og klik på knappen Pause Protection.
Et nyt vindue åbnes, hvor du skal bekræfte ved at klikke på knappen Accept.

Kontrollér, om du kan sende mails.
Slå beskyttelsen til igen ved at højreklikke på Kasperskys ikon i proceslinjen og klikke på Resume protection i højrekliksmenuen.

Se evt. denne side:
http://support.kaspersky.com/10022#block1

(*) Jeg er ikke 100 procent sikker på, at dette vil deaktivere firewallen i Kaspersky, så det er muligt, at du stadig ikke kan sende mails, og at det stadig er Kaspersky, der blokerer.
Mvh. Kim

Ileana
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: fre 14. sep 2012 20:39

Re: kan ikke sende mails:forbindelsen til SMTP serveren løb

Indlægaf Ileana » ons 29. apr 2015 17:11

det skal jeg prøve, men i mellemtiden åbnede jeg min bærbar pc som har en MaAfee antivirusprogram og installerede Thunderbird,fordi jeg tænkte at så må jeg bruge mailprogrammet i den bærbare pc som endnu ikke havde en mailprogram, men det blev det samme svar jeg fik og jeg kunne heller ikke sende mail fra den. Hvad siger det dig?
vh
Ileana

Ileana
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: fre 14. sep 2012 20:39

Re: kan ikke sende mails:forbindelsen til SMTP serveren løb

Indlægaf Ileana » ons 29. apr 2015 17:18

Før havde jeg Norton i flere år, men i sidste uge da den blev opdateret kunne jeg ikke komme på Internet. Derfor skiftede jeg antivirusprogram, for ikke at have problemer af denne art i fremtiden, men nu har jeg alligevel fået andre problemer!!!ufff

Ileana
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: fre 14. sep 2012 20:39

Re: kan ikke sende mails:forbindelsen til SMTP serveren løb

Indlægaf Ileana » ons 29. apr 2015 18:21

jeg har prøvet at gøre som du foreslår med at slå beskyttelsen fra, men det hjalp ikke.
vh
Ileana

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark
 
Indlæg: 5525
Tilmeldt: fre 28. dec 2007 17:40
Geografisk sted: Aarhus

Re: kan ikke sende mails:forbindelsen til SMTP serveren løb

Indlægaf Jørgen Rasmussen » ons 29. apr 2015 18:37

Før havde jeg Norton i flere år, men i sidste uge da den blev opdateret kunne jeg ikke komme på Internet.


Skiftede du fra Norton på begge computere?
Hilsen Jørgen

Ileana
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: fre 14. sep 2012 20:39

Re: kan ikke sende mails:forbindelsen til SMTP serveren løb

Indlægaf Ileana » ons 29. apr 2015 19:14

Nej, den bærbare købte jeg for et par måneders side og den havde indbygget McAffe så jeg lod den være. Programmet er jo betalt for 1 år.

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark
 
Indlæg: 5525
Tilmeldt: fre 28. dec 2007 17:40
Geografisk sted: Aarhus

Re: kan ikke sende mails:forbindelsen til SMTP serveren løb

Indlægaf Jørgen Rasmussen » ons 29. apr 2015 22:13

Det er mystisk.

@Kim og andre: Kan det være et problem med routeren/modemmet?
Hilsen Jørgen

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark
 
Indlæg: 12090
Tilmeldt: lør 5. mar 2005 22:45

Re: kan ikke sende mails:forbindelsen til SMTP serveren løb

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 29. apr 2015 22:46

Jeg tror, det vil være meget usædvanligt. Især, hvis der ikke er pillet ved den/det.

Mit gæt er som dit tidligere: At det er et sikkerhedsprogram, der enten blokerer programmerne eller port 587.

Ileana, du har vist tjekket tidligere, men tjek lige igen og giv os resultatet:
Åbn kontoindstillingerne.
Klik på Udgående server (SMTP) nederst i oversigten til venstre.
Markér TDC i feltet øverst til højre - og fortæl os, om TDC er den eneste server i feltet.
Fortæl os også, hvad der står ud for Servernavn, Port, Godkendelsesmetode og Forbindelsessikkerhed.

Ovenstående er for at være sikker på, at indstillingerne er korrekte. Hvis de er det, kan vi gå videre og tjekke, om der kan oprettes forbindelse med en tjeneste, der hedder telnet. Det vender vi tilbage til.
Mvh. Kim

Ileana
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: fre 14. sep 2012 20:39

Re: kan ikke sende mails:forbindelsen til SMTP serveren løb

Indlægaf Ileana » ons 29. apr 2015 23:20

Her er resultatet:
TDC (DK) asmtp.mail.dk er den eneste server
Beskrivelse: TDC (DK)
Servernavn:asmtp.mail.dk
Port 587
Brugernavn: ileana.schroder@mail.dk
godkendelsesmetode: Almindelig adgangskode
Forbindelsessikkerhed: STARTTLS

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark
 
Indlæg: 12090
Tilmeldt: lør 5. mar 2005 22:45

Re: kan ikke sende mails:forbindelsen til SMTP serveren løb

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 29. apr 2015 23:31

Prøv at ændre (klik på knappen Rediger):
Forbindelsessikkerhed: Ingen

Luk kontoindstillingerne, og prøv så at sende en mail.
Mvh. Kim

Ileana
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: fre 14. sep 2012 20:39

Re: kan ikke sende mails:forbindelsen til SMTP serveren løb

Indlægaf Ileana » tors 30. apr 2015 07:36

Det hjalp heller ikke. Den formulering den kommer med at den ikke kunne sende fordi tiden for forbindelsen til SMTP serveren asmtp.mail.dk løb ud synes for mig at være en standard formulering. Kan man ikke finde ud af via den hvad der er i vejen?

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark
 
Indlæg: 12090
Tilmeldt: lør 5. mar 2005 22:45

Re: kan ikke sende mails:forbindelsen til SMTP serveren løb

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors 30. apr 2015 09:05

Formuleringen kan nok ikke være mere præcis, da det sandsynligvis er noget uden for Thunderbird, der blokerer.

Du kan prøve, om du kan få forbindelse med telnet. Det er lidt nørdet, men du får her en nem trin for trin-forklaring. Jeg skriver ud fra en engelsk vejledning, hvor jeg så prøver at oversætte navnene, så tingene kan hedde noget lidt andet på dansk, end jeg gætter.
(Den engelske vejledning med billeder er her: https://support.terranetwork.net/web/kn ... ccess.html)

Åbn Kontrolpanel i Windows.
Klik på Programmer.
Klik på Slå Windows-funktioner til og fra.
Du får åbnet et vindue med en oversigt over windows-funktioner. Find og sæt flueben ud for Telnet-klient.
Klik på OK.
Telnet installeres nu på computeren.
Luk Kontrolpanel.
Klik på Windows-logoet (startknappen).
I skrivefeltet nederst, skriv:
CMD
og tryk på Enter.
Dette vil åbne et kommando-vindue.
I dette skal du skrive:
telnet asmtp.mail.dk 587
Tryk på Enter.
Det skulle gerne resultere i denne meddelelse:
220 Welcome to asmtp.mail.dk, authentication is needed!
Hvis du ikke får den meddelelse, så kopier den meddelelse, du får, ind her.
Luk herefter Telnet-vinduet ved at klikke på lukkekrydset.
Mvh. Kim

Ileana
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: fre 14. sep 2012 20:39

Re: kan ikke sende mails:forbindelsen til SMTP serveren løb

Indlægaf Ileana » tors 30. apr 2015 09:55

Jeg har gjort det og meddelelsen som jeg fik tilage er: blev ikke genkendt som en intern eller ekstern kommando et program eller en batch fil

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark
 
Indlæg: 5525
Tilmeldt: fre 28. dec 2007 17:40
Geografisk sted: Aarhus

Re: kan ikke sende mails:forbindelsen til SMTP serveren løb

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tors 30. apr 2015 10:30

Hej Ileana

Prøv igen. Kopier teksten telnet asmtp.mail.dk 587
Indsæt teksten ved at klikke i øverste venstre hjørne af kommando-vinduet og klikke på Rediger -> Sæt ind.
Tryk på Enter-tasten.
Hilsen Jørgen

Ileana
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: fre 14. sep 2012 20:39

Re: kan ikke sende mails:forbindelsen til SMTP serveren løb

Indlægaf Ileana » tors 30. apr 2015 10:42

jeg har prøvet men kunne ikke finde ud af, da der kom noget andet frem. Ville det være muligt at vi taler i telefonen sammen? Det ville være hurtigere. Jeg har tel.: 32513116/28873116 men du kan også sende mig dit nummer som jeg kan ringe til.
vh
Ileana

Ileana
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: fre 14. sep 2012 20:39

Re: kan ikke sende mails:forbindelsen til SMTP serveren løb

Indlægaf Ileana » tors 30. apr 2015 11:08

jeg prøvede en gang til og fik denne svar: Der kunne ikke oprettes forbidelse til værten, på port 587: forbindelsen blev ikke oprettet.
vh
Ileana

Ileana
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: fre 14. sep 2012 20:39

Re: kan ikke sende mails:forbindelsen til SMTP serveren løb

Indlægaf Ileana » tors 30. apr 2015 11:12

Jeg har forsøgt eengang til og fik denne. Meddelelse: Der kunne ikke oprettes forbindelse til værten,på port 587 :forbindelsen blevikke oprettet.
Vh
Ileana

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark
 
Indlæg: 5525
Tilmeldt: fre 28. dec 2007 17:40
Geografisk sted: Aarhus

Re: kan ikke sende mails:forbindelsen til SMTP serveren løb

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tors 30. apr 2015 11:43

Den engelske version af ovenstående svar må være:
Could not open connection to the host, on port 587. : Connect failed.
Hilsen Jørgen

Ileana
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: fre 14. sep 2012 20:39

Re: kan ikke sende mails:forbindelsen til SMTP serveren løb

Indlægaf Ileana » tors 30. apr 2015 11:45

ja, men hvad skal jeg bruge det til?
Ileana

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark
 
Indlæg: 5525
Tilmeldt: fre 28. dec 2007 17:40
Geografisk sted: Aarhus

Re: kan ikke sende mails:forbindelsen til SMTP serveren løb

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tors 30. apr 2015 11:58

Ileana skrev: ja, men hvad skal jeg bruge det til?
Ileana


Den engelske tekst var tænkt som en hjælp til Kim eller andre, der prøver at finde ud af, hvad der er galt med din computer.
Hilsen Jørgen

Ileana
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: fre 14. sep 2012 20:39

Re: kan ikke sende mails:forbindelsen til SMTP serveren løb

Indlægaf Ileana » tors 30. apr 2015 14:20

Nu hr jeg fprøvet noget andet som virker: jeg har et gmail som jeg ikke bruger til at sende mail mentil at modtage fra enkelte personer og jeg gik ind på minkonto og sendte enmail tilmig og så skete miraklet at den blev sendt. Hvad siger det jer.? Er det så noget med min mailadresse hos tdc det er galt med?