Thunderbird & Lightning » Skriftstørrelse i Indbakke

Novice

Skriftstørrelse i Indbakke

Indlægaf Novice » tirs 26. jul 2016 19:13

Er det muligt at lave skriftstørrelsen i Indbakken større ? Altså mappenavnene eller oversigten over indholdet i mapperne, dato og klokkeslæt for indkommen mail.
Må jeg høre fra Jer ?

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; WOW64; rv:47.0) Gecko/20100101 Firefox/47.0
Venlig hilsen
Novice

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Re: Skriftstørrelse i Indbakke

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tirs 26. jul 2016 21:19

Det er muligt at ændre skriftstørrelse og -type i hele Thunderbirds brugerflade eller i visse dele af den. Det kræver, at der tilføjes en fil med noget kode.
Hvis du vil ændre størrelsen på hele brugerfladen skal du lave en text-fil med følgende indhold:

Kode: Vælg alt@namespace url("http://www.mozilla.org/keymaster/gatekeeper/there.is.only.xul"); /* only needed once */
/* Global UI font */
* { font-size: 11pt !important;
}

filen skal hedde userChrome.css. Den skal ligge i en mappe med navnet Chrome.
I Thunderbird: Åbn menuen Hjælp og vælg Teknisk information. Klik på knappen 'Åbn mappe'. Afslut Thunderbird. Anbring mappen Chrome i mappen, du lige åbnede. Start Thunderbird.
Du kan fx angive en skrifttype også.

Kode: Vælg alt@namespace url("http://www.mozilla.org/keymaster/gatekeeper/there.is.only.xul"); /* only needed once */
/* Global UI font */
* { font-size: 11pt !important;
  font-family: Verdana !important;
}

Hvis du ønsker større skrifttype i mapperude, meddelelsesruden og i adressebogsruden, men ikke i resten af brugerfladen, skal du indsætte følgende kode i stedet for:

#folderTree > treechildren {font-size: 13px;}
#threadTree > treechildren {font-size: 13px;}
#dirTree > treechildren {font-size: 13px;}
#abResultsTree > treechildren {font-size: 13px;}

Også her kan du angive en skrifttype. Fx:

#folderTree > treechildren {font-size: 13px; font-family: Arial;}
#threadTree > treechildren {font-size: 13px; font-family: Arial;}
#dirTree > treechildren {font-size: 13px; font-family: Arial;}
#abResultsTree > treechildren {font-size: 13px; font-family: Arial;}

Du kan vælge andre størrelser end dem jeg har skrevet. Du kan også vælge andre skrifttyper. Lav være med at vælge en stor skriftstørrelse. Så risikere du, at brugerfladen bliver så stor, at du ikke man betjene programmet!
Hilsen Jørgen

Gæst

Indlægaf Gæst » ons 27. jul 2016 15:14

Hej Jørgen

Ved ikke om jeg har gjort det rigtig, men det virker i hvert fald ikke som jeg havde håbet.

Har kopieret nedenstående ind i et word dokumnet kaldet UserChrome.css, afsluttet Thunderbird og anbragt mappen i Chrome (mappen var der).

Dette har ikke ændret skriftstørrelse eller andet. Hvad gør jeg så ? eller hvad har jeg gjort forkert ?

DETTE HAR JEG GJORT:
Hvis du ønsker større skrifttype i mapperude, meddelelsesruden og i adressebogsruden, men ikke i resten af brugerfladen, skal du indsætte følgende kode i stedet for:

@namespace url("http://www.mozilla.org/keymaster/gatekeeper/there.is.only.xul"); /* only needed once */
#folderTree > treechildren {font-size: 20px;}
#threadTree > treechildren {font-size: 20px;}
#dirTree > treechildren {font-size: 20px;}
#abResultsTree > treechildren {font-size: 20px;}

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » ons 27. jul 2016 15:26

Du kan ikke bruge et Word-dokument. Lav dokumentet i Notesblok.
Jeg tror 20px er alt for stort.
Hilsen Jørgen

Gæst

Indlægaf Gæst » ons 27. jul 2016 16:19

Hej igen Jørgen

Fandt en anden løsning i Indstillinger i Windows 10 - Tilpas skærm - Avanceret tilpasning af størrelsen på tekst og andre elementer -

Tak for indsatsen og for din ukuelige hjælpsomhed hver gang jeg ikke kan finde ud af det ene eller det andet i Mozilla.

mohafo

Indlægaf mohafo » man 23. dec 2019 14:00

Jørgen Rasmussen skrev: Du kan ikke bruge et Word-dokument. Lav dokumentet i Notesblok.
Jeg tror 20px er alt for stort.

Hej Jørgen!

Jeg fandt ovenstående, som var lige det, jeg savnede. I min WIN 10 er hele THB brugerflade nemlig blevet mærkelig lille (alt for lille), så jeg ville have forstørret teksten. Skal nævne, at jeg kører med tekststørrelse 125 % i WIN 10, og det fungere OK i windows, men ikke i THB! Og THB har fået en egen profil i WIN 10, så den kører uafhængig af opsætningen i WIN 7 (mit primære OS i DUAL-boot)

Jeg har nu prøvet næsten alle udgaver af dine koder (i Notesblok!), men ingen af dem ændrer noget (heller ikke i WIN 7, som jeg også testede)??? Kan du give forslag til, hvad der er galt? Hvorfor hedder font-size nogen gange pt (punkt?) og andre gange px (pixel)?

Håber, du kan finde en forklaring, da jeg meget gerne vil have det til at virke.

Min THB er ver. 68.3.1 32 bit NB: hvordan får man skiftet til 64 bit? Og betyder det noget at skifte?

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » man 23. dec 2019 16:05

Hej mohafo

Kontrollér om du har den rigtige filendelse på filen. Filen skal hedde userChrome.css. Indstil evt. din Windows til at vise filendelser for kendte filer. Måske er din fil kommet til at hedde userChrome.txt.css.

Det er ikke mig, der har "opfundet" koden. Jeg har fundet eksemplerne på nettet. I nogle eksempler blev der brugt px og i andre pt.

Når man henter og installerer Thunderbird, oprettes der automatisk en ny profil. Man skal efterfølgende skifte fra den nyoprettede profil til den gamle profil, hvor ens meddelelser, adressebøger osv ligger.

Jeg prøvede lige at skifte fra en 32-bit til en 64-bit version på en Windows-computer. Det gav visse problemer. 32-bit-versionen var opdateret til version 68.3.1. Men den installationsfil, jeg hentede, var til version 68.3. Så når jeg startede Thunderbird efter migrationen fra 32-bit til 64-bit, ville programmet ikke acceptere min gamle profil med mine meddelelser osv., da profilen var til en nyere version af Thunderbird. Så hvis du absolut skal skifte, så kan du vente til du kan få tilbudt den samme version på nettet, som den du har installeret. Eller du kan se, om du kan opdatere den version, du henter fra nettet, og så skifte til den profil, du bruger pt.
Hilsen Jørgen

mohafo

Indlægaf mohafo » man 23. dec 2019 18:10

Hej Jørgen!

Tak for hurtig svar. Jeg havde fejl i fil-navn, så jeg kan nu konkludere, at det virker som tænkt, og jeg fandt en endnu enklere kode (nyere?), som jeg nu bruger:

/*

* Do not remove the @namespace line -- it's required for correct functioning
*/

@namespace url("http://www.mozilla.org/keymaster/gatekeeper/there.is.only.xul");

/*
*Make all the default font sizes eg:14 px:
*/

* { font-size: 16px !important; }

I tillæg fandt jeg forskellen på at bruge pt eller px på fontstøørelse: det samme tal i pt bliver meget større end i px!

32 bit/64 bit: Der er tilsyneladende ingen fordele ved at tænke på 64 bit, så det dropper jeg bare.

mvh mohafo