Side 1 af 2

imap.gmail.com (forbindelsesproblemer)

Indlæg: søn 20. maj 2018 09:04
af moonwheel
Hej.

På min stationære PC (Win 10), har jeg i et par uger dagligt fået meddelselsen "Kunne ikke oprette forbindelse til serveren hos imap.gmail.com". Ved at åbne og lukke Thunderbird, er det ind til nu lykkes at få forbindelsen tilbage efter et par forsøg.

Nu er det mere eller mindre konstant jeg kan ikke få forbindelse til mine gmail konti.

P.S.: Der er ingen problemer, når tjekker gmail på min Samsung 8+.

Mvh, JM

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/66.0.3359.181 Safari/537.36

Re: imap.gmail.com (forbindelsesproblemer)

Indlæg: søn 20. maj 2018 15:59
af Kim Ludvigsen
Normalt vil sådan en fejl ikke ligge i Thunderbird, men i forbindelsen til serveren. Enten fordi forbindelsen fejler (ustabil forbindelse), eller fordi den blokeres af en firewall eller lignende. Når problemet ikke er der hele tiden, tyder det ikke på et problem med en firewall.

Benytter du en kablet forbindelse eller en trådløs wi-fi-forbindelse?

Re: imap.gmail.com (forbindelsesproblemer)

Indlæg: søn 20. maj 2018 16:26
af moonwheel
Hej Kim.

Kablet forbindelse.

Det er som sagt opstået for kort tid siden. Har ellers kørt uden problemer i "årevis".

Mvh JM

Re: imap.gmail.com (forbindelsesproblemer)

Indlæg: søn 20. maj 2018 17:21
af Kim Ludvigsen
Kan du slet ikke få hul igennem mere, eller virker det stadig nogle gange? Du har vel ikke været inde og pille i serverindstillingerne?

Re: imap.gmail.com (forbindelsesproblemer)

Indlæg: søn 20. maj 2018 17:43
af moonwheel
Jo, der kommer sporatrisk hul igennem. I sær efter jeg har lukket Thunderbird og så igen åbnet den.
Lige i øjeblikket virker både imap (Gmail), stofamail, one.com mail og proton mail i Thunderbird.
Nix, jeg har ikke pillet i serverindstillingerne. De står som de altid har stået. :-)

Mvh, JM

Re: imap.gmail.com (forbindelsesproblemer)

Indlæg: søn 20. maj 2018 18:01
af Kim Ludvigsen
Jeg tør ikke sige, hvad der så kan være galt, udover at det helt klart lyder som et problem med selve netforbindelsen.

Det andre mulige fejlkilder burde ikke kunne forårsage sporadiske problemer, men kun "enten virker det eller også virker det ikke" - hver gang.

Re: imap.gmail.com (forbindelsesproblemer)

Indlæg: søn 20. maj 2018 18:15
af moonwheel
OK. Tak så langt. Je må så blot håbe, at det løser sig selv. :-)
Mvh, JM

Re: imap.gmail.com (forbindelsesproblemer)

Indlæg: tirs 22. maj 2018 07:41
af moonwheel
Hej Kim,

Jeg lagt mine 3 gmail konti ind i Win 10 mail.
Ingen problemer her, men stadig problemer med Thunderbird.
Mystisk, synes jeg. Hvad siger du?

Mvh, JM

Re: imap.gmail.com (forbindelsesproblemer)

Indlæg: tirs 22. maj 2018 09:08
af moonwheel
Hej Kim,

Se vedhæftede fil.
Kan det betyde noget i den her forbindelse?

Mvh, JM

Re: imap.gmail.com (forbindelsesproblemer)

Indlæg: tirs 22. maj 2018 09:25
af Kim Ludvigsen
Hej JM

Ja, det hjælper en del, god ide at kigge dér!

Det kan være et sikkerhedsprogram, der overtager sikre forbindelser. Du kan prøve, om du kan finde en indstilling i dit sikkerhedsprogram til at undgå, at det overtager forbindelsen. En anden med (vist) det samme problem:
https://support.mozilla.org/da/questions/1144103

Jeg forstår stadig ikke, hvorfor du kun oplever problemet nogle gange.

Re: imap.gmail.com (forbindelsesproblemer)

Indlæg: tirs 22. maj 2018 09:35
af moonwheel
Hej Kim.

Øhh, sikkerhedsprogram! Er det i Win 10 eller i f. eks. mit Bullguard?

Mvh, JM

Re: imap.gmail.com (forbindelsesproblemer)

Indlæg: tirs 22. maj 2018 09:41
af Kim Ludvigsen
Bullguard. Hvis du tjekker certifikatet, kan det måske afsløre, om et program overtager forbindelsen, prøv at se nummer to billede på ovenlinkede side - i hans tilfælde er det ESET, der har overtaget forbindelsen (certifikatet er udstedt af ESET).

Re: imap.gmail.com (forbindelsesproblemer)

Indlæg: tirs 22. maj 2018 10:02
af moonwheel
Har lukket Bullguard, men problemet fortsætter. :-(

Re: imap.gmail.com (forbindelsesproblemer)

Indlæg: tirs 22. maj 2018 10:06
af Kim Ludvigsen
Tjekkede du certifikatet? Hvem står som udsteder af certifikatet?

Re: imap.gmail.com (forbindelsesproblemer)

Indlæg: tirs 22. maj 2018 10:30
af moonwheel
Jeg kan ikke finde ud af hvor jeg tjekker certifikatet.
Har chattet med Bullguard support og tjekket alt hvad de bad mig om. Deres konklusion er at det IKKE er Bullguard der laver problemerne.
I Bullguard kan man ikke tjekke certifikater.

Re: imap.gmail.com (forbindelsesproblemer)

Indlæg: tirs 22. maj 2018 11:42
af Kim Ludvigsen
Certifikatet ligger i Thunderbird. Jeg er ikke 100 procent sikker på, at certifikatet er skyld i problemet med forbindelsen, for så burde du aldrig kunne komme igennem. Men det kan måske være en god ide at tjekke alligevel, om ikke andet så for at udelukke den fejlmulighed.

Du finder certifikaterne under kontoindstillinger => Sikkerhed => knappen Håndter certifikater. Men jeg ved ikke hvilket certifikat, du skal have fat i. Hos mig er nogle af dem også markeret som udløbne, men jeg har ikke problemer med at hente mails. Jørgen Rasmussen har meget mere styr på certifikater end mig, så jeg håber, kan kommer på banen.

Re: imap.gmail.com (forbindelsesproblemer)

Indlæg: tirs 22. maj 2018 11:47
af moonwheel
Hej Kim.

Tak.
Jeg har netop oprette en ny gmail konto.
Da jeg forsøgte at oprette den i Thunderbird, fik jeg beskeden du kan se i den vedhæftede fil.

Mvh, Jens

Re: imap.gmail.com (forbindelsesproblemer)

Indlæg: tirs 22. maj 2018 11:57
af Kim Ludvigsen
Prøv at klikke på linket "Or you can ad ..." - hvis jeg ikke husker galt, skulle du så få mulighed for at se certifikatet (muligvis via en knap). Og du kan så tjekke, hvem der har udstedt certifikatet.

Re: imap.gmail.com (forbindelsesproblemer)

Indlæg: tirs 22. maj 2018 12:06
af moonwheel
Jeg prøvede igen, men denne gang kom der en anden meddelelse. Se vedhæftede fil.

Re: imap.gmail.com (forbindelsesproblemer)

Indlæg: tirs 22. maj 2018 12:13
af moonwheel
Så ændrede jeg imap til POP3 og så kunne jeg oprette den nye gmail konto.
Den nye konto kan både sende og modtage emails.
Altså, må det være imap der er problemet.

Re: imap.gmail.com (forbindelsesproblemer)

Indlæg: tirs 22. maj 2018 12:32
af moonwheel
Og så undre det mig, at når jeg oprettede en POP3 konto i Thunderbird, så står den faltisk som en imap konto. Nu er spørgsmålet så om det er en imap, eller om jeg kun kan se alle emials på PC´en.
Se vedhæftede fil. :-)

Re: imap.gmail.com (forbindelsesproblemer)

Indlæg: tirs 22. maj 2018 13:25
af Kim Ludvigsen
Det er en POP3-konto. Underligt at det virker, selvom den bruger imap.gmail.com, den rigtige server er pop.gmail.com til POP3.

Hvad står der under Sikkerhedsindstillinger på den gamle konto?

Re: imap.gmail.com (forbindelsesproblemer)

Indlæg: tirs 22. maj 2018 13:29
af moonwheel
Jeg går ud fra du mener "Serverindstillinger". :-)
Se vedhæftede fil.

Re: imap.gmail.com (forbindelsesproblemer)

Indlæg: tirs 22. maj 2018 13:46
af Kim Ludvigsen
Nej, Sikkerhedsindstillinger. De står lidt længere nede. På den nye POP3-konto bruger du SSL/TLS og almindelig adgangskode.

Re: imap.gmail.com (forbindelsesproblemer)

Indlæg: tirs 22. maj 2018 13:47
af moonwheel
Hej Kim.
Nu fatter jeg ikke ret meget mere.
POP3 skulle jo kun kunne bruges på den enhed den er oprettet på. I dette tilfælde min PC.
Jeg forsøgte at oprette den nye gmail konto på min Smartphone og det kunne jeg sagtens.
Se vedhæftede fil.
Mvh, Jens

Re: imap.gmail.com (forbindelsesproblemer)

Indlæg: tirs 22. maj 2018 13:50
af moonwheel
Ja, korrekt.
Se vedhæftede fil for den gamle gmail.

Re: imap.gmail.com (forbindelsesproblemer)

Indlæg: tirs 22. maj 2018 13:52
af Kim Ludvigsen
Prøv at ændre OAuth2 til Almindelig adgangskode, og prøv så, om der kommer hul igennem.

Re: imap.gmail.com (forbindelsesproblemer)

Indlæg: tirs 22. maj 2018 14:05
af moonwheel
Testet. Det gik slet ikke godt.
Fik en e-mail fra Google + fejlmeddelelser i Thunderbird. Se vedhæftede filer.

Re: imap.gmail.com (forbindelsesproblemer)

Indlæg: tirs 22. maj 2018 15:20
af Kim Ludvigsen
Hej Jens

OK, så er der nu hul igennem.

Jeg har selv haft problemet med, at Google betragter Thunderbird som en mindre sikker app. Løsningen i mit tilfælde var at tillade adgang til mindre sikre apps via det link, der er i meddelelsen.

Re: imap.gmail.com (forbindelsesproblemer)

Indlæg: tirs 22. maj 2018 15:29
af moonwheel
Hej Kim.
Det kører lige i øjeblikket.
Jeg har IKKE slået "tilladelsen" til endnu, men vil gøre det hvis/når problemet kommer igen. Så må vi ser hvad der så sker. :-)
Mvh, Jens