Thunderbird & Lightning » Flere indbakker !?!

JohnFante

Flere indbakker !?!

Indlægaf JohnFante » lør 12. okt 2019 09:35

Bruger - desværre - YouSee mail og har gjort det i mange år, så jeg orker ikke lige at skifte selvom det er POP3, og derfor ikke umiddelbart kan synces over flere forskellige maskiner.

Sync-problemet har jeg dog "løst" ved at synce mappen med mine mails gennem Dropbox. Det virker i bund og grund ok. Der er dog opstået det problem, at jeg med tiden har fået tre indbakker i min lokal folder mappe (!!). Se billede. Tror det er sket ved, at jeg har åbnet Thunderbird før der er blevet syncet ordentligt, så databasen er blevet korrumperet.

Billede

Når jeg kigger nærmere på mapperne, kan jeg se, at der i to af dem i stien til dem bl.a. står "... modstridende kopi .." efterfulgt af en dato. På billedet er det den øverste og den nederste mappe.

Nye mails kommer kun ind i den øverste inbox. Det er dog en af dem med modstridende kopi i stien.

Er der noget jeg kan gøre for at rydde op, så jeg kun har en inbox og en udbox? Kan ikke umiddelbart slette dem i Thunderbird.

Det virker som om, at jeg har en database fejl eller lign. Har prøvet at reparere mapperne, men uden held.

Mozilla/5.0 (Macintosh; Intel Mac OS X 10_15_0) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/77.0.3865.90 Safari/537.36

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: Flere indbakker !?!

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør 12. okt 2019 13:42

Det er ret så irriterende, at TDC (Yousee) som Danmarks største udbyder ikke tilbyder IMAP!

Det er ikke databasen, der er beskadiget, det er Dropbox, der ikke kan finde ud af det.

Det er muligt at omdøbe og senere slette mapperne direkte i dit styresystem, mens Thunderbird er lukket. Men fejlen vil sikkert opstå igen.

En bedre løsning vil være at oprette en konto hos nogle, som ikke sidder fast i 2005, og som derfor tilbyder IMAP, du kan fx oprette en gratis Gmail-konto. Den kan opsættes til at hente mails fra TDC-kontoen, og du kan også stadig benytte din TDC-adresse som afsenderadresse. Det kræver lidt opsætning, men så vil det til gengæld fungere gnidningsløst fremover.

Jeg ved ikke, hvor teknisk kyndig du er, og hvilken løsning du foretrækker. De kræver begge en del arbejde. Gmail-løsningen vil virke fremover, mens du skal gentage TDC-løsningen, næste gang problemet opstår. Du kan få mere udførlig hjælp, hvis det er nødvendigt. Her blot lidt overordnet til Gmail-løsningen. Sig til, hvis du foretrækker TDC-løsningen uden Gmail.

Gmail-løsning:
Opret en konto via https://mail.google.com - åbn indstillingerne => Konti og import og opsæt her Gmail, så du kan hente og sende via TDC-kontoen.

Luk Thunderbird på alle dine computere, så der ikke hentes ny mail.

På den første computer:
1. Stop Dropbox' synkronisering (vigtigt!)
2. Flyt Thunderbirds profil, så den ikke længere synkroniseres i Dropbox. Hvis du bruger et symbolsk link til profilmappen, skal linket blot slettes fra Dropbox-mappen.
3. Åbn Thunderbird på denne ene computer og slå al hentning af mails på TDC-kontoen fra i kontoindstillingerne.
4. Opret Gmail-kontoen i Thunderbird.
5. Kopier alle dine mails i TDC-kontoen over i Gmail-kontoen. Dette vil tage noget tid, fordi de samtidig kopieres over til Gmails server.

Gentag punkt 1-4 på de andre computere. De vil automatisk selv hente mailene fra Gmails server, så punkt 5 skal ikke udføres igen.

Du kan nu aktivere Dropbox' synkronisering igen, og du kan slette din TDC-konto inde i Thunderbird på alle computere - men det vil nok være bedst at vente med at slette kontoen, til du er helt sikker på, at alt virker efter hensigten.
Mvh. Kim

JohnFante

Indlægaf JohnFante » lør 12. okt 2019 15:26

Mange tak for dit gode svar! :-)

Jeg vil sige, at jeg er relativt teknisk kyndig, så vil gerne høre lidt mere om denne løsning:

Kim Ludvigsen skrev: En bedre løsning vil være at oprette en konto hos nogle, som ikke sidder fast i 2005, og som derfor tilbyder IMAP, du kan fx oprette en gratis Gmail-konto. Den kan opsættes til at hente mails fra TDC-kontoen, og du kan også stadig benytte din TDC-adresse som afsenderadresse. Det kræver lidt opsætning, men så vil det til gengæld fungere gnidningsløst fremover.

Jeg ved ikke, hvor teknisk kyndig du er, og hvilken løsning du foretrækker. De kræver begge en del arbejde. Gmail-løsningen vil virke fremover, mens du skal gentage TDC-løsningen, næste gang problemet opstår. Du kan få mere udførlig hjælp, hvis det er nødvendigt. Her blot lidt overordnet til Gmail-løsningen. Sig til, hvis du foretrækker TDC-løsningen uden Gmail.

Er det en slags DNS-redirect eller lign.?

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør 12. okt 2019 15:49

Jeg regnede med, at du ikke var helt ukyndig, det kræver trods alt lidt at kunne opsætte Dropbox til at synkronisere Thunderbird :-)

Det er ikke DNS-redirect. Gmail henter mails og sender mails, fuldstændig ligesom Thunderbird ville gøre. Mailene ligger så på Gmails server, hvor du kan få adgang til dem med IMAP.

Hvis du går i stå undervejs, så fortæl, hvor du går i stå, og hvad der sker, så kan vi hjælpe dig videre.
Mvh. Kim

JohnFante

Indlægaf JohnFante » lør 12. okt 2019 17:42

Ok. Jeg starter med denne Guide og så ser vi ... :-)

https://support.google.com/mail/answer/21289

JohnFante

Indlægaf JohnFante » man 14. okt 2019 12:39

Kim Ludvigsen skrev: Jeg regnede med, at du ikke var helt ukyndig, det kræver trods alt lidt at kunne opsætte Dropbox til at synkronisere Thunderbird :-)

Det er ikke DNS-redirect. Gmail henter mails og sender mails, fuldstændig ligesom Thunderbird ville gøre. Mailene ligger så på Gmails server, hvor du kan få adgang til dem med IMAP.

Hvis du går i stå undervejs, så fortæl, hvor du går i stå, og hvad der sker, så kan vi hjælpe dig videre.

Jeg har nu oprettet videresend (fungerer fint) og kopieret alle mine mails op på gmail (tog lidt tid :-)).

Alt fungerer som det skal på nær, at jeg stadig har de tre gamle indbakker i thunderbird (og en ekstra udbakke) - udover min nye gmail-mappe - selvom jeg har slettet min pop3 konto.

Skal jeg bare helt droppe min nuværende Thunderbird mappe og så oprette en ny (defaul-placering), oprette min gmail-konto og så hive mine ting ned igen og starte på en frisk? Al min data skulle ligge på gmail, så det skulle bare være det.

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Jørgen Rasmussen » man 14. okt 2019 13:54

Man kan normalt ikke slette standardmapper (Indbakke, Papirkurv, Sendt osv.) fra mapperuden. I stedet skal man slette de filer, som mapperne repræsenterer.

Hvis mapperne er tomme, kan du bare slette filerne. For at finde en mappes/fils placering, højreklik på den pågældende mappe i mapperuden i Thunderbird og vælg 'Egenskaber'. Klik på 'Generel information'. Aflæs placeringen og filnavn i feltet Placering.
Når du kender placeringen og filnavnene på de mapper/filer du vil slette, så klik på menuknappen i Thunderbird -> Hjælp -> Teknisk information. Klik på knappen 'Vis i Finder' i fanebladet Teknisk information. (Hvis du bruger Windows eller Linux hedder knappen 'Åbn mappe'). Det åbner din profilmappe i Thunderbird.

Afslut Thunderbird. Hvis du fx vil slette en mappe under 'Lokale mapper', så åbn mappen Mail/Local Folders i mappen, du lige åbnede. En mappe i mapperuden består af en fil, der indeholder alle mails i mappen i mapperuden samt en indeksfil. Du skal slette begge filerne fx Unsent Messages og Unsent Messages.msf.
Hilsen Jørgen

JohnFante

Indlægaf JohnFante » man 14. okt 2019 19:19

Jørgen Rasmussen skrev: Man kan normalt ikke slette standardmapper (Indbakke, Papirkurv, Sendt osv.) fra mapperuden. I stedet skal man slette de filer, som mapperne repræsenterer.

Hvis mapperne er tomme, kan du bare slette filerne. For at finde en mappes/fils placering, højreklik på den pågældende mappe i mapperuden i Thunderbird og vælg 'Egenskaber'. Klik på 'Generel information'. Aflæs placeringen og filnavn i feltet Placering.
Når du kender placeringen og filnavnene på de mapper/filer du vil slette, så klik på menuknappen i Thunderbird -> Hjælp -> Teknisk information. Klik på knappen 'Vis i Finder' i fanebladet Teknisk information. (Hvis du bruger Windows eller Linux hedder knappen 'Åbn mappe'). Det åbner din profilmappe i Thunderbird.

Afslut Thunderbird. Hvis du fx vil slette en mappe under 'Lokale mapper', så åbn mappen Mail/Local Folders i mappen, du lige åbnede. En mappe i mapperuden består af en fil, der indeholder alle mails i mappen i mapperuden samt en indeksfil. Du skal slette begge filerne fx Unsent Messages og Unsent Messages.msf.

Tak! Det virkede!

Nu hvor jeg er i gang med at rydde op ;-) ... i min profile mappe er der en masse mapper kaldet f.eks:

cookies (XXXXs-iMac.locals modstridende kopi 2019-03-18).sqlite
global-messages-db (XXXXs-imac.locals modstridende kopi 2019-03-18).sqlite
panacea (XXXXs-iMac.locals modstridende kopi 2019-03-18).dat
prefs (XXXXs-iMac.locals modstridende kopi 2019-03-18)
SiteSecurityServiceState (XXXXs-iMac.locals modstridende kopi 2019-03-19)

6-7 stykker af hver. Kan de også bare slettes?

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Jørgen Rasmussen » man 14. okt 2019 19:57

Alle filer i profilmappen, hvor navnet indeholder modstridende kopi, kan du slette. Dem kan Thunderbird alligevel ikke læse, da de ikke har det rigtige navn. Jeg går ud fra, at profilmappen indeholder filerne uden 'modstridende kopi' i filnavnet.
cookies.sqlite
global-messages-db.sqlite
panacea.dat
SiteSecurityServiceState.txt
prefs.js

Thunderbird kan lave de første fire filer igen, hvis man sletter dem. Den sidste fil, prefs.js, må man ikke slette. Den indeholder bl.a alle kontooplysninger.
Hilsen Jørgen

JohnFante

Indlægaf JohnFante » tirs 15. okt 2019 06:25

Tak! :-)

Alle disse filer var der:

cookies.sqlite
global-messages-db.sqlite
panacea.dat
SiteSecurityServiceState.txt
prefs.js

Slettede alle med modstridende kopi i navnet, og alt kører som det skal.

Tak for al den gode hjælp :-)