Thunderbird & Lightning » Windows 10, tid i kalender

William

Windows 10, tid i kalender

Indlægaf William » man 21. okt 2019 09:48

Thunderbird viser tid forkert i kalender.

Kl. er lige nu 10:46 på Windows 10 (og i virkeligheden)

Thunderbird viser tiden som kl. 9:46, altså en time tidligere (GMT-tid).

What gives?

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:69.0) Gecko/20100101 Firefox/69.0

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: Windows 10, tid i kalender

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 21. okt 2019 14:11

Har du angivet tiden korrekt i Windows? Jeg tænker ikke på, om du får vist den rigtige tid, men om du har valgt Danmark som placering, så der bruges dansk tid og, og så der også tages højde for sommertid. Dit problem kan netop opstå, hvis du har valgt en forkert placering/tidszone.

Jeg har ikke tjek på tidsindstillingerne i Windows 10, så jeg kan desværre ikke hjælpe dig mere præcist med indstillingerne.
Mvh. Kim

William

Indlægaf William » man 21. okt 2019 16:47

Hej Kim

Windows 10 indstillinger er:

'Angiv klokkeslæt automatisk:' SLÅET TIL

'Indstil tidszone automatisk:' SLÅET TIL

Tidszone er angivet til 'UTC +01:00....'

'Tilpas automatisk til sommertid' SLÅET TIL

Jeg aner ikke, hvad jeg skal stille op.

Windows 10' egen kalender viser tiden korrekt.

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Jørgen Rasmussen » man 21. okt 2019 18:08

Hej William

Hvor i Lightning ser du det forkerte klokkeslæt?
Hilsen Jørgen

William

Indlægaf William » tirs 22. okt 2019 05:35

Hej Jørgen

Jeg ser det i kalenderen ved følgende:

1. den røde streg, der viser hvad klokken er i kalender, er placeret en time for tidligt. Dvs. sikkert enten noget sommer/vintertid eller forkert udgangspunkt ifht. UTC, som er sat til UTC+1.

2. Alle aftaler, jeg laver, vises på min MacBook en time senere, og alle aftaler, jeg laver på min Mac vises en time tidligere.

Alle mine kalendre ligger på iCloud (jeg er på vej tilbage til Windows efter nogle år i exil pga. Windows 8 :).

Er der et selvstændigt sted i Thunderbird, hvor tiden skal indstilles?

Forresten: hvad er Lightning og hvad er Thunderbird? Jeg troede Thunderbird var både kaldender og mail?

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tirs 22. okt 2019 08:46

Lightning er en kalender-udvidelse, der er installeret i mailprogrammet Thunderbird. Før i tiden skulle den installeres separat. Nu distribueres den sammen med Thunderbird. Man kan deaktivere Lightning, hvis man ikke vil have en kalender i Thunderbird.

Er din version af Thunderbird på dansk? Hvis den ikke er, kan den være sat til at følge sproget i Thunderbird i stedet for at følge din computers ur. Se https://support.mozilla.org/da/kb/nyt-i ... lokkesladt.

Ellers tror jeg dit problem med klokkeslættet skyldes, at du har angivet en forkert tidszone i indstillingerne. Åbn vinduet 'Indstillinger'. Klik på 'Kalender'. Klik på 'Generelt'. Vælg 'Europa/København' i rullemenuen ud for 'Tidszone'. Bemærk at det måske får indflydelse på de begivenheder og opgaver, du har indtastet, mens den forkerte tidszone var valgt. Når man opretter eller redigerer en opgave eller en begivenhed i kalenderen, kan man få vist tidszonen. I et af vinduerne 'Ny opgave' eller 'Ny begivenhed', skal du klikke på menuen 'Indstillinger' og vælge 'Tidszone'. Det tilføjer tidszonen til vinduet ud for start og sluttidspunkterne.

Du skal genstarte Thunderbird før ændringerne af tidszone træder i kraft.
Hilsen Jørgen

William

Indlægaf William » tirs 22. okt 2019 09:01

Bum!

Du er en klog mand - tak for det!

Jeg havde faktisk læst om den rullemenu, som jeg også har ledt efter!

Man bliver jo blind på øjnene først :)