Thunderbird & Lightning » Undermapper slettet ved navneændring af overmappe

Preben Nielsen

Undermapper slettet ved navneændring af overmappe

Indlægaf Preben Nielsen » tirs 10. dec 2019 21:39

Jeg har i Thunderbird en mappe omhandlende køb, altså fakturaer osv. Mappens indhold er altovervejende organiseret i undermapper med typer af forretningsforbindelser, firmaer osv.
Jeg ændrede den overordnede mappes navn, hvorefter samtlige undermapper forsvandt. I disse mapper fandtes stort set alle købsaftaler, fakturaer osv. for mange år tilbage.

Heldigvis havde jeg en backup af Thunderbird-mappen, så jeg kun mistede to dages mails. Det gav mig muligheden for efter genopretning af backup'en at tjekke, at sletningen af undermapperne ikke skyldtes en tilfældig fejl. Tre genoprettelser af filerne og efterfølgende ændring af nævnte overmappes navn gav samme resultat: undermapperne med alle de supervigtige mails forsvandt.

Hvordan kommer jeg mest effektivt videre med at få ændret denne alvorlige software-fejl?

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:71.0) Gecko/20100101 Firefox/71.0

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: Undermapper slettet ved navneændring af overmappe

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 11. dec 2019 09:10

Hej Preben

Det lyder som en meget alvorlig fejl! Jeg tror dog ikke, den ligger hos Thunderbird. Mit gæt er, at du bruger IMAP, og at det er IMAP-serveren (evt. sammen med Thunderbird), der er årsagen til fejlen. Bruger du IMAP, og hvem er din mail-udbyder?

Jeg har lige prøvet at omdøbe en mappe med undermapper på en POP-konto, og det gav ingen problemer. Jeg har også prøvet med en IMAP-konto hos Gmail, og det gav heller ikke problemer.
Mvh. Kim

Preben Nielsen

Indlægaf Preben Nielsen » ons 11. dec 2019 15:41

Hvad er IMAP? Og hvordan finder jeg ud af, om jeg bruger det? Hvis det står i modsætning til POP, så bruger jeg ikke IMAP. I Indstillinger i Thunderbird står der nemlig "Servertype: POP-mailserver". Min mailudbyder er Cliche Hosting.
Det er ikke hver gang jeg omdøber en mappe, at undermapper forsvinder; jeg har kun oplevet det denne ene gang. Mappenavnet begyndte med et to-tal efterfulgt af mellemrum. Dette to-tal ændrede jeg til et et-tal. Jeg har netop prøvet at se, om det samme skete med en anden mappe, hvor jeg foretog samme type ændring, men der gik det godt. Så det er en vanskelig fejltype at blive klog på, men som du skriver er den jo alvorlig.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors 12. dec 2019 06:25

Hej Preben

Ja, så bruger du POP, og så ligger fejlen udelukkende i Thunderbird eller i en udvidelse til Thunderbird.

Jeg ved ikke, om andre herinde kan have et bud på, hvad der går galt. Man kan rapportere den slags fejl til Thunderbird, men for at de kan gøre noget ved fejlen, kræver det, at det er en reproducerbar fejl, og det lyder det jo ikke som det er - undtagen med lige netop de mapper, som du har problemer med.

Hvis du gider, så prøv lige følgende, der kan afsløre, om fejlen ligger i selve Thunderbird eller i en udvidelse til programmet:
Klik på menuknappen => Hjælp => Genstart med tilføjelser deaktiveret
Prøv så igen at omdøbe mappen for at se, om problemet stadig er der.

Inden du gendanner mapperne fra din backup, så prøv. om du kan finde en af de forsvundne mails ved hjælp af søgefunktionen i Thunderbird - fx hvis mailene indeholder et fakturanummer eller noget andet entydigt.
Mvh. Kim

Preben Nielsen

Indlægaf Preben Nielsen » tors 12. dec 2019 15:04

Jeg har prøvet det du foreslog med at deaktivere tilføjelser, køre i fejlsikret tilstand. Det gør ingen forskel. I begge tilfælde er undermapperne der lige efter at jeg har omdøbt, men ved næste opstart af Thunderbird er de væk.

Jeg har v.hj.a. søgefunktiontionen fundet et par mails, som ligger i to forskellige af de forsvundne undermapper. Men hvor?...

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tors 12. dec 2019 15:38

Hej Preben

Jeg kan heller ikke genskabe problemet. Heller ikke efter en genstart af Thunderbird.

Kontroller lige, at du har valgt 'Alle' i menuen Vis -> Mapper -> Alle.

Hvad sker der, hvis du opretter en ny mappe med det oprindelige mappenavn (det med 2-tallet)? Dukker de forsvundne undermapper så op?
Hilsen Jørgen

Preben Nielsen

Indlægaf Preben Nielsen » tors 12. dec 2019 16:09

Alle er valgt.

Og ja, hvis jeg efter omdøbning opretter en mappe med det oprindelige navn, så dukker de forsvundne undermapper op!

Preben Nielsen

Indlægaf Preben Nielsen » tors 12. dec 2019 16:10

Men så ligger de mails, der ligger i hovedmappen i den omdøbte mappe, ikke i den med undermapperne!

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tors 12. dec 2019 16:56

Jeg har en mistanke om, at en af filerne i din Thunderbird-profil er beskadiget. Du kan prøve at slette den. Thunderbird vil oprette en ny version af filen, når du starter programmet.

Klik på menuknappen i Thunderbird, klik på 'Hjælp', og klik så på 'Teknisk information'. Det åbner fanebladet Teknisk information. Klik på knappen 'Åbn mappe' ud for 'Profilmappe' i afsnittet 'Programinfo'. Afslut Thunderbird. Slet filen folderTree.json i mappen, du lige åbnede. Start Thunderbird.
Hilsen Jørgen

Preben Nielsen

Indlægaf Preben Nielsen » tors 12. dec 2019 17:09

Jeg har tænkt om fejlen - selv om den stadig ikke burde være der - kan skyldes at navnet på overmappen er langt. Eller om det er det indledende tal, der driller. Så jeg har eksperimenteret lidt, uden at jeg er blevet klogere. Men nu får I eksperimentet, hvis I kan se noget, jeg ikke kan se.

Overmappen hedder oprindeligt
2 Køb, salg, ordrer, faktura, aftaler
Som nævnt når den omdøbes til
1 Køb, salg, ordrer, faktura, aftaler
forsvinder undermapperne ved næstet opstart af Thunderbird.
Så jeg prøvede at omdøbe
2 Køb, salg, ordrer, faktura, aftaler
i nogle trin, først til
2 Køb, salg, ordrer, faktura
Ingen problemer.
Herefter omdøbte jeg
2 Køb, salg, ordrer, faktura
til
1 Køb, salg, ordrer, faktura
Ingen problemer
Endelig omdøbte jeg
1 Køb, salg, ordrer, faktura
til
1 Køb, salg, ordrer, faktura, aftaler
og så røg undermapperne.

Preben Nielsen

Indlægaf Preben Nielsen » tors 12. dec 2019 17:13

Hej Jørgen

Jeg så ikke dit indlæg fra 16:56 - kigger på det nu, vender tilbage.

Preben Nielsen

Indlægaf Preben Nielsen » tors 12. dec 2019 17:20

Jeg har nu prøvet at slette folderTree.json. Intet nyt.