Thunderbird & Lightning » Bedre msil composer editor efterlyses

lstenberg

Bedre msil composer editor efterlyses

Indlægaf lstenberg » søn 19. jan 2020 14:28

Jeg synes font valg og størrelse på tekst i mail composer virker meget begrænset og til tider decideret dårligt/fejlbehæftet i Thunderbird (min version 68). Bliver ofte nødt til at skrive tekst i f eks. LibreOffice hvor man kan formatere tekst ordentligt og så paste det ind i Thunderbird mail composer fordi Thunderbird til tider korrumperer tekst font/størrelse når links eller smileys indsættes.

Er der opdateringer af mail composer i pipeline?

Mozilla/5.0 (Android 7.1.2; Mobile; rv:68.0) Gecko/68.0 Firefox/68.0

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: Bedre msil composer editor efterlyses

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn 19. jan 2020 16:09

Der er mig bekendt ikke planlagt ændringer i composer-delen af Thunderbird. Jeg tror, at alle mailprogrammer har begrænsninger med hensyn til formatering, fx er man begrænset til seks tekststørrelser i Thunderbird og fire tekststørrelser i Gmail.

Det er muligt at installere en udvidelse, der gør det muligt at komponere en mail med HTML-koder, hvormed man kan få meget mere kontrol over formateringen. Man skal dog være opmærksom på, at nogle HTML-koder måske ikke understøttes af modtagerens mailprogram.

https://addons.thunderbird.net/da-DK/th ... erhtmledit

Men det er nørdet at komponere en mail på den måde, din metode med at skrive i LibreOffice er meget nemmere, hvis man ikke har styr på HTML-koder.
Mvh. Kim

lstenberg

Indlægaf lstenberg » man 20. jan 2020 00:24

Tak for det hurtige svar ! :D
Begrænsninger i font størrelser kan jeg godt leve med, men jeg har flere gange oplevet at font ændringer er irreversible og korrumperer indskrevet tekst når der indsættes/slettes smileys og/eller pastes links ind. Kan kun rettes ved at slette hele molevitten og genskrive eller f.eks. at paste ind fra en text editor (Libreoffice, gedit,...)

ps: kmail og outlook kan godt lave fuldt font valg/størrelse som i en typisk text editor (wordpad, gedit o.lign.) - hvorfor så ikke i Thunderbird?

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 20. jan 2020 04:42

Jeg kan forestille mig, at når man indsætter noget med formatering, kan der komme ekstra kode med, der så kan give kludder i den eksisterende kode. Du skulle kunne finde årsagen ved at sende sådan en kluddermail til dig selv og så åbne den i kode-visning med Ctrl+U.

Jeg tror, at de meget begrænsede formateringsmuligheder i sammenligning med et tekstredigeringsprogram skyldes, at man i gamle dage ville sikre sig, at mailen kunne vises korrekt i alle mailprogrammer, så det blev laveste fællesnævner, der bestemte.

Nogle programmer er så blevet udviklet gennem tiden, mens Thunderbirds composer-del er ikke blevet ændret væsentligt i rigtig mange år. Outlook har måske hele tiden haft mange formateringsmuligheder, dels fordi det er en del af en kontorpakke, og dels fordi Microsoft dengang ikke gik så meget op i standarder og kompatibilitet med andres programmer.
Mvh. Kim

lstenberg

Indlægaf lstenberg » man 20. jan 2020 10:30

:) Tak for svaret!