Thunderbird & Lightning » Ikke til at læse.

elindsa

Geografisk sted: Odense

Ikke til at læse.

Indlægaf elindsa » lør 22. feb 2020 17:05

Hej,

jeg vil høre, om nogen kan forklare mig, hvordan jeg får skriften gjort større i de mails der ligger i min indbakke. Det er meget småt og svært at læse..

Har prøvet at ændre skriftstørrelsen, men det virker ikke der.

Bedste hilsner

Elin.

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:73.0) Gecko/20100101 Firefox/73.0

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: Ikke til at læse.

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn 23. feb 2020 10:08

Hej Elin

Du kan gøre teksten større ved hjælp af en tastaturgenvej: tasten Ctrl og tasten Plus.
Du kan gøre teksten mindre med Ctrl og Minus, og du gendanner standard-størrelsen med Ctrl og tasten 0 (nul).
Mvh. Kim

elindsa

Indlægaf elindsa » søn 23. feb 2020 12:04

Hej Kim,

tak for svar, men jeg tror, jeg har forklaret mig forkert, for det er størrelsen på skriften, når mailen kommer ind i indbakken. Altså overskriften på mailen. Efter formatering og installering af Thunderbird er brevhovedet blevet så småt, at jeg næsten ikke kan læse det, så jeg vil gerne have det forstørret op.

Håber, det er forklaret bedre denne gang:-)).

Bedste hilsner

Elin.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 24. feb 2020 05:44

Hej Elin

OK, så skal der en anden løsning på bordet. Prøv at læse denne tråd, hvor Jørgen angiver en løsning:
viewtopic.php?f=2&t=12048

Læs hele tråden, før du begynder på ændringerne, så du undgår samme fejl som andre har begået, og i trådens sidste indlæg fra mohafo finder du noget kode, som måske er mere tidssvarende end den kode, som Jørgen angav tilbage i 2016.
Mvh. Kim

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Jørgen Rasmussen » man 24. feb 2020 10:25

Det er også blevet nødvendigt at ændre en indstilling i Thunderbird, så Thunderbird indlæser filen userChrome.css:

Åbn vinduet "Indstillinger" i Thunderbird. Klik på "Avanceret" til venstre i fanebladet Thunderbird-indstillinger. Klik på "Generelt" øverst i fanebladet. Klik på knappen "Avancerede indstillinger". Det åbner vinduet about:config. Klik på knappen "Jeg lover at være forsigtig". Skriv toolkit.legacyUserProfileCustomizations.stylesheets i søgefeltet i vinduet about:config. Hvis værdien af indstillingen er false, så dobbeltklik på indstillingen, så værdien ændres til true. Luk vinduet about:config.
Thunderbird skal genstartes, for at ændringen træder i kraft.
Hilsen Jørgen

elindsa

Indlægaf elindsa » man 24. feb 2020 11:15

Jeg siger tak til både Kim og Jørgen for svar. Jeg skal nok få begge dele afprøvet. Dog er det mandens computer det er galt med og han er ikke hjemme i dag, men vi får det prøvet snarest,og jeg melder tilbage.

Håber, vi kan løse det. Jeg er ikke glad for at skulle ind i koderne, hvis noget går galt. Hans computer har lige været på værksted, for bundkortet og flere andre ting var gået på den.

Derfor skal alle programmer installeres igen, og da vi installerede Thunderbird var den ikke som vanlige. Ej heller adressekartoteket. Der er kun kommer nogle få adresser med da vi eksporterede dem, men det er et andet spørgsmål.-)).

elindsa

Indlægaf elindsa » man 24. feb 2020 11:15

Jeg siger tak til både Kim og Jørgen for svar. Jeg skal nok få begge dele afprøvet. Dog er det mandens computer det er galt med og han er ikke hjemme i dag, men vi får det prøvet snarest,og jeg melder tilbage.

Håber, vi kan løse det. Jeg er ikke glad for at skulle ind i koderne, hvis noget går galt. Hans computer har lige været på værksted, for bundkortet og flere andre ting var gået på den.

Derfor skal alle programmer installeres igen, og da vi installerede Thunderbird var den ikke som vanlige. Ej heller adressekartoteket. Der er kun kommer nogle få adresser med da vi eksporterede dem, men det er et andet spørgsmål.-)).

elindsa

Indlægaf elindsa » tirs 25. feb 2020 16:12

Nu tror jeg, det lykkedes. Dog på anden vis - nemlig ved hjælp af avancerede skærmindstillinger, så jeg slap for koderne:-)). Alligevel siger jeg mange tak for jeres hjælp, og hvis jeg må, har jeg lige et enkelt spørgsmål mere.

Hvordan får man flyttet adressekartoteket i Thunderbird fra en bærbar til en stationær. Begge kører med Windows 10.

Et sted anbefales overflytning af abook. mab og history.mab i profiler. Det gjorde vi, men opnåede kun af nogle af adresserne kom med.

Skulle vi have flyttet flere mabfiler eller er der andet, vi skulle have gjort.

Bedste hilsner fra et taknemmeligt medlem.

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tirs 25. feb 2020 17:19

Thunderbird har som standard to adressebøger. Personlig adressebog og Indsamlede adresser. Filerne abook.mab og history.mab i Thunderbirds profilmappe indeholder adresserne i de to adressebøger. Adresser i den næste adressebog, ud over de to nævnte, vil blive gemt i en fil med navne abook-1.mab. Den næste vil hedde abook-2.mab osv.

Hvis du har flere adressebøger i den bærbare computer, som du vil have kopieret over i den stationære computer, er det ikke nok bare at kopiere de resterende mab-filer fra den bærbare til den stationære, da Thunderbird på den stationære ikke ved at de findes og skal indlæses.

Du skal oprette en (eller flere) nye adressebøger på den stationære computer. Thunderbird vil oprette de tilhørende mab-filer (abook-1.mab, abook-2.mab og abook-3.mab osv), som du skal erstatte med kopier af mab-filerne fra den bærbare.

Hvis du fx har filerne abook-1.mab, abook-2.mab og abook-3.mab i den bærbare computers Thunderbird-profil, skal du oprette tre nye adressebøger i Thunderbird på den stationære computer. Du kan fx navngive dem A, B og C. Åbn Thunderbirds profilmappe på den stationære computer. Afslut Thunderbird. Erstat nu filerne abook-1.mab, abook-2.mab og abook-3.mab med kopier af de tilsvarende filer fra Thunderbirds profilmappe på den bærbare computer.
Start Thunderbird. Omdøb adressebøgerne fra A, B og C til de ønskede navne.

Jeg går ud fra, at du ved, hvordan man åbner Thunderbirds profilmappe og hvordan du oprettet og omdøber adressebøger i Thunderbird.
Hilsen Jørgen

elindsa

Indlægaf elindsa » tirs 25. feb 2020 21:34

Hej Jørgen,
så fik jeg lidt at arbejde, for den bærebare indholder
Personlig adressebog
adressebog 1 (som er tom)
adressebog 2
adressebog 3
Indsamlede adresser

så nu er jeg spændt på, om jeg (i morgen) ser 5 abook. mab'er på den bærbare maskine.

Du hører nærmere, - regn med det :-))

Elin.

elindsa

Indlægaf elindsa » ons 26. feb 2020 16:46

Som anført i går er der 5 adressebøger på den bærbare. Jeg oprettede tilsvarende adressebøger på den stationære computer og lukkede herefter Thunderbird.

Det overraskede mig, at den bærbare kun indeholdt 1 abook.mab. Jeg havde forventet 5 stk at overføre til den stationæres profil. Ved kun at overføre den eneste fil til den stationære, opnår jeg resultat i form af et mindre antal adresser.

Hvad mon problemet er, eller har jeg misforstået instruktionen?

Elin.

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tors 27. feb 2020 00:27

Lige for at være sikker på, at du åbner Thunderbirds profilmappe:
Klik på menuknappen i Thunderbird, klik på "Hjælp", og klik så på "Teknisk information". Det åbner fanebladet Teknisk information. Klik på knappen "Åbn mappe" i afsnittet Programinfo. Mappen du åbnede er profilmappen.

Med 5 adressebøger i Thunderbird, skal der være 5 mab-filer i profilmappen. Med mindre, at en eller flere af adressebøgerne er eksterne adressebøger, du abonnerer på. På en Mac kan en af adressebøgerne hedde "Mac OS X-Adressebog". Jeg tror ikke den adressebog har en tilhørende mab-fil i profilmappen.
Hilsen Jørgen

elindsa

Indlægaf elindsa » tors 27. feb 2020 17:22

Hej Jørgen,

Jeg har hidtil brugt en søg-metode %appdato%\Thunderbird, men ved hjælp af din opskrift ender jeg samme sted med kun een abook.mab, selvom der er 5 adressebøger i mit adressekartotek.

Er der nogen finte i, at de 5 adressebøger ligger som undermapper til "alle adressebøger"?

Med krydsede fingre,

Elin.

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » fre 28. feb 2020 13:05

"Alle adressebøger" er ikke en rigtig adressebog. Der er ingen fil i Thunderbirds profilmappe, der indeholder alle kontakterne fra "Alle adressebøger.
Hvis du har 5 interne adressebøger i Thunderbird (ikke medregnet "Alle adressebøger"), skulle profilmappen indeholde følgende filer:
abook.mab
history.mab
abook-1.mab
abook-2.mab
abook-3.mab
Hilsen Jørgen

elindsa

Indlægaf elindsa » lør 29. feb 2020 18:28

Hej Jørgen,

Så har jeg kigget i mapperne og sætter et par skærmprint ind, så du kan se hvordan det ser ud.

Første billede er den stationære computer (5 filer) og andet skærmprint er fra den bærbare.

Som du kan se, er de ikke ens. Den bærbare har kun 1 fil og der ligger alle adresserne i, men der kommer bare kun et fåtal over på den stationære, når jeg importerer dem?

Bedste hilsner

Elin.
Vedhæftede filer
stationære.png
bærbare.png

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » lør 29. feb 2020 21:48

Hvis du har åbnet Thunderbirds profilmappe på den bærbare via fanebladet "Teknisk information", ved jeg ikke, hvor mab-filerne er.

Du kan prøve en anden metode.
Du kan eksportere adressebøgerne i den bærbare computer og importere dem i den stationære computer:

Eksporter: Åbn vinduet Adressebog i den bærbare. Klik på en af adressebøgerne til venstre i vinduet. Klik på menuen "Funktioner" og vælg "Eksporter". Vælg filformatet "LDIF (*.ldi,*.ldif)", og klik så på "Gem".
Gentag proceduren, til du har eksporteret de manglende adressebøger.

Importer: Åbn vinduet Adressebog i den stationære. Klik på menuen "Funktioner" og vælg "Importer". Vælg "Adressebøger" i vinduet Importer. Klik på "Næste". Vælg "Tekstfil (LDIF, .tab, .csv, .txt)". Klik på "Næste". Klik dig frem fil LDIF-filen, du eksporterede, og klik så på "Åbn".

LDIF-formatet indeholder ikke alle de felter, som mab-filen gør. Det var derfor, jeg foreslog at kopiere mab-filerne fra den ene computer til den anden, i stedet for at eksportere og importere i formatet LDIF.
Hilsen Jørgen

elindsa

Indlægaf elindsa » søn 1. mar 2020 16:56

Hej Jørgen,

sikken en omgang. Nu lykkedes det endelig. Tusind tak. Jeg er imponeret over din viden, og dejligt at du havde tålmodighed til at hjælpe mig.

Nu kender jo dit navn, om der skulle opstå flere problemer :D .

Bedste hilsner

Elin.