Thunderbird & Lightning » 3 konti og een med sikker mail

dykker5502

Geografisk sted: Blistrup

3 konti og een med sikker mail

Indlægaf dykker5502 » søn 29. mar 2020 15:56

Jeg har 3 forskellige mailkonti sat op i min Thunderbird og nu har jeg så sat den ene (min private) op med sikker mail.
Jeg har ikke lige kunnet finde nogen at sende til :-) men det ser ud til at det fungere. Jeg kan sagtens sende usikker mail uden signatur og tilsyneladende også digitalt underskrive. Når jeg gør det kommer NemID ud og beder mig om logon - og her kan jeg KUN bruge nøglekort (normalt benytter jeg Nøgleapp på telefonen).
En af mine konti er en foreningskonto hos Microsoft Office365. Når jeg sender alm. mail fra den kommer NemID ud og prompter mig for userid/Password og nøgle! Der er ikke slået hverken kryptering eller digital underskrift til og det er jo også en helt anden konto.
Presser jeg Thunderbird (eller NemID) mere end deres bukser kan holde til?
Den sidste mailkonto er min firmamail, og den fungerer fint.

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/80.0.3987.149 Safari/537.36
Med Venlig hilsen
Dansk Dykker Service

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Re: 3 konti og een med sikker mail

Indlægaf Jørgen Rasmussen » søn 29. mar 2020 16:54

Hej dykker5502

Jeg har oplevet samme problem. Jeg ved ikke, om fejlen ligger i Thunderbird eller i Nets måde at give os "sikker mail" på.

Som en "work around" har jeg indstillet Thunderbird til at spørge mig, hver gang en server beder om mit certifikat:
Åbn fanebladet Indstillinger i Thunderbird. Klik på "Avanceret" til venstre på siden. Klik på "Certifikater" øverst på siden. Vælg "Spørg mig hver gang" ud for indstillingen "Når en server forespørger mit personlige certifikat". Luk fanebladet Indstillinger. Genstart Thunderbird.

Næste gang du sender en mail fra din Microsoft Office365-konto, vil der dukke en dialogboks frem. Klik på knappen Annuller i dialogboksen. Din mail vil blive afsendt. Du kan, så vidt jeg husker, herefter sende flere mails fra kontoen uden problemer, indtil du genstarter Thunderbird.
Hilsen Jørgen

dykker5502

Geografisk sted: Blistrup

Re: 3 konti og een med sikker mail

Indlægaf dykker5502 » man 30. mar 2020 00:10

Jeg havde faktisk sat det op sådan, men manglede lige en genstart.
OK - ikke ekegant, men det virker.
Med Venlig hilsen
Dansk Dykker Service