Thunderbird & Lightning » Sikker mail

jessky

Sikker mail

Indlægaf jessky » tors 14. maj 2020 23:37

Hej..

Jeg har siddet og arbejdet på af få en sikker mail op at køre og er næsten i mål. Har læst flere indlæg om emnet og er blevet lidt klogere men ikke i mål.

Jeg har oprettet jf. nets anvisninger og er lykkedes med opsætning af mail og certifikat er indlæst.

Når jeg sender kommer beskeden "Afsendelse af meddelelsen mislykkedes.
Du bad om at få krypteret denne meddelelse, men programmet kunne ikke finde et krypteringscerttifikat for info@oceaim.dk."

Jeg har været inde og redigere tillid under Autoriteter i vinduet Certifikatadministration.

Jeg har hentet certifikater under personer. Når jeg kigger under håndter certifikater/personer/vis finder jeg denne besked.

<Er ikke en del af certifikat>

What to do?

Det bedste fra
Jesper

Mozilla/5.0 (Macintosh; Intel Mac OS X 10_13_6) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/81.0.4044.138 Safari/537.36

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Re: Sikker mail

Indlægaf Jørgen Rasmussen » fre 15. maj 2020 00:41

Hej Jesper

Er det ud for "Organisatorisk enhed (OU)", du ser <Er ikke en del af certifikat>? Det skulle ikke betyde noget.

Hvis du sender en krypteret mail til info@oceaim.dk, skal certifikatet for info@oceaim.dk ligge under "Personer" i vinduet Certifikatadministration. Hvis du er ved teste og info@oceaim.dk både er afsender og modtager, skal certifikatet ligge under "Dine certifikater" i vinduet Certifikatadministration.

Kontroller at certifikatet er valgt i vinduet Kontoindstillinger: Åbn vinduet Kontoindstillinger. Find din konto til venstre i vinduet. Klik på underpunktet "Sikkerhed". Klik på knapperne "Vælg", og vælg dit certifikat. Prøv så om det virker. Nogle brugere har oplevet, at de skal vælge certifikatet her, hver gang de har startet Thunderbird, for at få det til et virke.
Hilsen Jørgen

jessky

Indlægaf jessky » fre 15. maj 2020 07:43

Hej Jørgen!

Tak for svar. Ja, det er ud for "Organisatorisk enhed (OU)".

Jeg sender ikke fra samme mail, som er modtager. Certifikat er sat op i kontoindstillinger og modtagers certifikat ligger under "personer" i vinduet Certifikatadministration.

Den giver stadig samme meddelelse "Afsendelse af meddelelsen mislykkedes.
Du bad om at få krypteret denne meddelelse, men programmet kunne ikke finde et krypteringscerttifikat for modtagersmail" (har testet med 2 forskellige mails).

Det bedste fra
Jesper

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Jørgen Rasmussen » fre 15. maj 2020 10:14

Hej Jesper

Måske mangler du et mellemliggende certifikat. Læs denne tråd: viewtopic.php?f=2&t=13178
Hilsen Jørgen

jessky

Indlægaf jessky » fre 15. maj 2020 11:06

Hej Jørgen!

Tusind tak.. Det lykkedes. ;-)

Det bedste fra
Jesper